recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - tråd kontra trådløs
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkettråd kontra trådløs

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
hm1234 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: tråd kontra trådløs
    Sendt: 26-Januar-2011 kl. 10:52
Hej i forummet.

Jeg er har modtaget lidt undervisning i netværk. På kurset gav underviseren et eksempel som jeg lige videregiver her:

Eksempel 1:
En husstand har en 10/1 MB forbindelse.
Der er 2 pc'ere i husstanden.
De er begge koblet trådløst på netværket og derfor har de begge 5/0.5 MB.

Eksempel 2:
De er begge koblet på via tråd/switch og derfor har de begge 10/1 MB.

Holder dette stik? Og i så fald, LINK TIL DOKUMENTATION?

Spørgsmålet går på om det er rigtigt at forbindelseshastigheden bliver delt når der kobles trådløst op på netværket.? MEN ikke når der køres gennem tråd/switch.?

Håber i kan hjælpe.
Til top
LeBlodia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 341
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 11:25
Altså til at starte med kan begge PC'er som er på via kabel jo ikke have 10/1 samtidig, når selve internetforbindelsen ikke er på mere end 10/1, de vil stadig dele båndbredden.
Det samme er sådan set gælden for WiFi. Jeg har en 20/1 og det er også hvad jeg ca. får når jeg er på mit trådløse net, hvis vi lige ser bort fra overhead osv.
Med mindre der er slået noget båndbredde styring til i routeren, så deler alle PC'er på netværket internetforbindelsen.
Til top
B66129 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Juli-2010
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 11:27
Man vil vel egentligt aldrig have 10/1 Mbit som ens forbindelse hedder, med mindre man bor i centralen hvor nettet kommer fra.
Det vil vel nærmere hedde 6-8/0,5-0,7 Mbit eller er det bare mig ?
Til top
perkjaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Marts-2008
Sted: Ballerup
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af B66129 B66129 skrev:

Man vil vel egentligt aldrig have 10/1 Mbit som ens forbindelse hedder, med mindre man bor i centralen hvor nettet kommer fra.
Det vil vel nærmere hedde 6-8/0,5-0,7 Mbit eller er det bare mig ?

Der er andre typer af internet forbindelser (f.eks. Kabel TV eller fiber), som ikke på samme måde er afhængige af afstanden til centralen.

Hos f.eks. YouSee får du den hastighed du betaler for.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 12:05
Det din lærer nok mener er at trådløst er et delt medie, lidt ligesom en HUB i gl. dage. DVS at jo flere klienter der er koblet på jo mindre båndbredde er der til hver enkelt >der bruger nettet<. Hvis der er 10 klienter men kun een der bruger nettet har denne fuld båndbredde. Trådet netværk kører i dag, oftest, via en switch der segmenterer netværket så hver klient har fuld båndbredde hele tiden. At blande din internetforbindelse ind i LAN hastigheder er ikke rigtigt brugbart da LAN/WLAN oftest kører hurtigere og det derfor ikke er LAN teknologien der først sætter grænsen, men det er samme princip. Dem der bruger nettet deler den forbindelse der er til rådighed.

BS
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 12:12

Internet forbindelsen skal deles under alle omstændigheder, hvad enten det er med/uden tråd, så to computere er som udgangspunkt lig halv hastighed på hver (hvis begge bruger max samtidigt

Redigeret af thor-thor - 26-Januar-2011 kl. 12:52
Til top
hm1234 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-Januar-2011
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 12:12
Mange tak for jeres hurtige svar. :)
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2011 kl. 22:29
det der mest skræmmer mig er den manglende viden fra underviseren - håber seriøst ikke du har betalt noget for den. for det er undskyld jeg siger det - banal IT-viden! Så hvis der er krævet penge ville jeg helt ærligt kræve pengene tilbage for vedkommende er i hvert fald ikke i besiddelse af nok basal viden om den slags til at kunne undervise.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-August-2007
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2011 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af hm1234 hm1234 skrev:

Hej i forummet.

Jeg er har modtaget lidt undervisning i netværk. På kurset gav underviseren et eksempel som jeg lige videregiver her:

Eksempel 1:
De er begge koblet trådløst på netværket og derfor har de begge 5/0.5 MB.

Eksempel 2:
De er begge koblet på via tråd/switch og derfor har de begge 10/1 MB.

Holder dette stik? Og i så fald, LINK TIL DOKUMENTATION?

Spørgsmålet går på om det er rigtigt at forbindelseshastigheden bliver delt når der kobles trådløst op på netværket.? MEN ikke når der køres gennem tråd/switch.?

Håber i kan hjælpe.

Jeg ved godt at der allerede er givet mange gode svar, men jeg kan ikke lade være med at svare alligevel.

Det er rent nonsens! Enten har du ikke forstået læreren rigtigt, eller også burde han blive fyret. (I begge tilfælde er det lærerens skyld)

Du har et internt netværk. På det har du en samlet trådløs "pulje" på 54 M/bit (eller 300 afhængigt af hvor nyt udstyr) Disse 54 mbit fordeles efter behov på alle trådløse enheder. Hvis der f.eks er to pc'er. Den ene laver ikke noget og den anden henter en film. Så får den der henter lov at bruge ligeså meget af de 54 m/bit den kan. Henter de begge, deler routeren de 54 m/bit over i to dele så de hver får omkring 27 m/bit.

Tilsvarende har det kablede netværk en "pulje" på 100 eller 1000 m/bit. Hvis man sætter ekstras switche op, kan de hver især servere 1000 m/bit internt mellem de enhder der er på den.

Ud af dit eget netværk går så en relativt lille internetforbindelse med en kapacitet på kun 20 m/bit den ene vej og 1 m/bit den anden vej. Routeren sørger for at fordele den kapacitet efter behov (og evt efter prioritet).

Jeg har ofte 9 trådløse og 3 trådede enheder på netværket (alle på den samme trådløse router). Og førhen havde vi kun en 4/0,768 m/bit forbindelse. Skulle de tre trådede så have 4 m/bit hver og de trådløse 0,45 m/bit hver? Det giver jo ikke mening.

Jeg håber det hele er en misforståelse eller du i det mindste er blevet klogere af at poste spørgsmålet her i forummet. :o)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2011 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

det der mest skræmmer mig er den manglende viden fra underviseren - håber seriøst ikke du har betalt noget for den. for det er undskyld jeg siger det - banal IT-viden! Så hvis der er krævet penge ville jeg helt ærligt kræve pengene tilbage for vedkommende er i hvert fald ikke i besiddelse af nok basal viden om den slags til at kunne undervise.

Det er ikke bare den manglende banale IT viden manden åbenbart lider af, han kan tilsyneladende heller ikke ganske simpel matematik. Men det kan skyldes, at han ikke kan finde ud af at regne uden en PC, og da han heller ikke har den helt store IT viden, så går det helt galt for ham LOL

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu