|
trim support ang. ssd disk |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
bvc ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Sted: danmark Status: Offline Point: 22 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej
Jeg skal nok ha lidt hjælp til at få den op at køre, det med at sætte den i osv kan jeg selv. jeg vil pille den disk ud som sidder som c drev, da jeg allerede har en disk siddende i som udgør d og e drev. på d drevet har jeg installeret stort set alle programmer, og c drevet har kun windows 7+ lidt småprogrammer. kan man kopiere alt fra nuværende c drev direkte over på den bye ssd eller skal alt installeres på ny?? og hvad med programmerne på d drevet?? drevet skal ikke være den hurtigste på markedet, da den sikkert koster kassen, så en alm. fornuftig og god hastigheds ssd er fint, måske som den der blev anbefalet. tænker dog om man skal gå op i en 256gb eller er det ikke nødvendigt?? disken jeg har som c drev er 64gb stor og er helt fuld, så derfor der skal større i. jeg har da en del musik liggende, men det er ikke noget jeg roder meget med eller lytter til. hvorfor spørger du om det?? (nysgerrig) det er en stationær pc og har 8gb ram i den. og en intel i5 2500k i. 1gb grafikkort. sjovt du nævner det med backup, for det er det næste jeg skal til at rode med, da jeg har rigtig mange billeder og video liggende fra rejser, som jeg gerne vil have backup af. tænker jeg vil ha en backup disk som jeg smider i min bankbox, som jeg så bare kan opdatere jævnligt. skal nok ha en 2-3 tb stor disk. kan du anbefale noget der?? mvh bvc
|
|
![]() |
|
Roland ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Maj-2009 Sted: Kbh's Vestegn Status: Offline Point: 1220 |
Mit bud på en 120GB SSD - er ud fra at den skal være system disken - og du så har en eller to alm. alm. sata diske til billeder, dokumenter og andre programmer.
Omkring firmware opdatering, så har min OCZ Agility 3 ikke haft brug for nogen opdatering, selv om det er en Sandforce kontroller der sidder i !
Der er i øvrigt kommet en OCZ Agility 4 med den nyere Indilinx Everest 2 controller. Koster kun en anelse mere og er på 128GB.
Omkring installation af styre system, vil jeg anbefale at du laver en ny og ren installation, hvilket også anbefales rundt på diverse portaler.
|
|
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks |
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4719 |
Hej Bvc. Jeg stillede mange spørgsmål, men du svarer godt. Nu ved vi meget mere. Man kan enten flytte ( clone ) alt indholdt fra den hidtidige harddisk til det nye SSD drev. Nogle SSD drev sælges sammen med det nødvendige program, ellers bruges almindelige købe programmer. Eller kan man som Roland anbefaler lave en ny Windows 7 installation på det nye SSD drev. Personligt syntes jeg også, at det er det første der skal prøves. Hvis du bare tager den hidtige harddisk ud og sætter det nye SSD drev i og nyinstallerer Windows 7 burde du kunne klikke dig frem til de fleste programmer på d: og starte dem med et musse klik. Hvis det ikke skulle lykkes, må du sætte den gamle i igen og spørge om hjælp. Nej jeg syntes ikke at en 256 GB er nødvendigt. Men du skal være klar over at dit motherboard normalt ikke understytter TRIM hvis du senere køber endnu et SSD drev og kører dem i RAID. Jeg vil anbefale du køber den størelse du skal bruge nu. SSD drev med Sandforce 2. gen Controller er langsommere med musik filer, men du kan vel flytte alle dine musik filer til D: eller E: Efter hvad Roland skriver tror jeg at han har 'læst' at jeg ikke syntes at du skal have et SSD drev med en 2. gen Sandforce controller. Nej det syntes jeg ikke med de problemer der har været og med de link du har postet. Der findes flere andre. Hvis der blev en stor harddisk i 'overskud' syntes jeg den skulle bruges til Backup, Det gør der ikke. Så lad os tage en ting af gangen. Hilsen Carsten. |
|
![]() |
|
Roland ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Maj-2009 Sted: Kbh's Vestegn Status: Offline Point: 1220 |
csell: Nej jeg forstod godt din skepsis vedr. Sandforce SSD'er. Jeg har bare ikke oplevet nogen problemer overhovedet med min OCZ Agility 3.
Og jeg tror mange af de problemer, som som folk har meldt ud, skyldes i de fleste tilfælde fejl 40/manglende viden omkring, hvordan en SSD i det hele taget virker og hvordan en sådan noget anderledes disk, skal sættes op i forhold til det system den skal virke i.
Som du så rigtigt skriver, så er det ikke bare lige at smække den i og så kører det. Der er nogle ting og indstillinger, som skal justeres før den virker efter hensigten. Disse ting kan der bl.a. læses om i de link jeg har henvist til tidligere i tråden.
|
|
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks |
|
![]() |
|
bvc ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Sted: danmark Status: Offline Point: 22 |
Hej Igen
Jeg nøjes med en 128gb ssd. så hva med den OCZ Vertex 4 Series 128gb. ?? er den ikke god og passer til mit bundkort?? giv mig lige en forklaring på det TRIM, som du skriver at bundkortet ikke understøtter (hvis jeg forstår dig rigtigt). troede at kortet understøttede det :-) og så det raid du snakker om,, hvad er det i forhold til Trim?? Ej hvor det fedt i skriver og forklarer så meget. godt forum :) |
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4719 |
Hej Bvc. Normalt forbinder man et drev som en disk. Eller to drev som to separate diske. I RAID kan man forbinde 2 eller flere drev som EN disk ( enda på flere forskellige måder ). Hvis du køber et 128 GB drev nu, og så et andet 128 GB drev senere, vil de fleste ønske at forbinde dem i RAID som en disk på 256 GB. Det at gøre TO drev til EN disk kan gøres i RAID. Dit motherboard undestøtter TRIM for et drev. Men hvis du ønsker TRIM for 2 x 128 GB drev sat op i RAID skal du prøve at finde en der kan hjælpe dig med at installere den OROM som jeg linkede til i min første post. Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 27-Februar-2013 kl. 11:53 |
|
![]() |
|
ok, så er jeg med. jeg prøver at få fat i en ssd og se om det er til at finde ud af.
hvad med backup disk?? noget mærke som wd eller seagate eller lign. man skal gå efter?? kunne være fedt at det er en usb, dvs at den får strømmen gennem usb. da den jo skal i min bankbox. har kigget lidt på nogen på elgigantens hjemmeside.. skal min. være 2 tb og helst 3tb stor..
|
|
![]() |
|
Det med at køre RAID ifm. SSD synes ikke rigtigt giver mening, når det er til alm. brug.
SSD'er er i og for sig rigeligt hurtige til daglig brug for os alm PC brugere.
Omkring alm. harddiske, så er WD, Seagate eller Samsung alle udemærkede diske som er helt fine til bl.a. backup. Jeg har selv 2 stk. 1TB SATA 3 harddiske som mine sekundære diske.
Den ene til forskellige programmer o.a. - den anden har jeg lagt min Dokument og Billede mappe over på. Desuden ligger alle mine ca. 10.000 lydfiler og mindst lige så mange foto også der. Bla. for at der ikke skal skrives for meget til min SSD system disk.
|
|
|
![]() |
|
Hej
Nu har jeg købt en ssd disk, blev lidt dyere end ventet, men tror den er god .. samsung 840pro 256gb. hvis jeg til at starte med gerne vil clone den med min nuværende disk, hvad skal jeg gøre?? bliver trim aktiveret automatisk i win 7? eller skal man ind i bios og ændre noget?? hvis jeg bare kan får en lille beskrivelse over hvad jeg alt skal rode med for at få den til at køre med samme win7, så jeg ikke skal formatere og indstallere win 7 på ny, på nuværende tidspunkt.
|
|
![]() |
|
Infinity ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
Hvis din gamle C partition er på 256 GB eller mindre kan du klone med fx Clonezilla (gratis) i en ren dos bootsektion (det sørger Clonezilla for). Hvis du ikke ved hvordan du skal gøre det så tjek Youtube. http://www.youtube.com/watch?v=Zz8iUzV0oMk
Hvis din gamle disk var større end 256 GB skal du formindske den i DiscManeger.
Trim bliver automatisk slået til når Win7 opdager at du har sat en SSD i.
Redigeret af Infinity - 01-Marts-2013 kl. 22:24 |
|
mvh Infinity
|
|
![]() |
|
Hej. Min gamle disk er kun 64gb. Så burde være plads nok på den nye. Hvordan tjekker jeg om det er nyeste firmware på ssd???? Evt hvordan opdaterer man den??? Skal vel gøres inden den bliver Clonet?
Er det en god ide at opdatere bios også?? |
|
![]() |
|
michael9000 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-November-2009 Status: Offline Point: 786 |
På nye SSD'ere kan man normalt opdatere firmwaren inde fra Windows. Du kan downloade Samsung's 'Magician Software' her Så vidt jeg husker (har kun brugt Magician et par gange på arbejde) har den funktioner til at opdatere firmwaren, og vigtigst: optimere din Windows-installation til de optimale indstillinger for SSD'en. PS der medfølger muligvis Norton Ghost til din SSD, som du kan klone din harddisk/partition med
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |