recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Trække antennekabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTrække antennekabel

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Emne: Trække antennekabel
    Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 19:41

Hej

Jeg har et lille problem. Vi har antenne stikdåsen i stuen, hvor vi har tilsluttet vores TV. Vi har også et TV i et af de andre rum, men der er ikke nogen antenne stikdåse.

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvordan jeg kan trække et antenne kabel fra stuen til det andet rum. Hvis jeg skal trække et kabel bliver det noget af en omvej, da jeg ikke direkte kan trække kablet fra stuen til det andet rum. Har I nogle løsningsforslag? Kan man få TDC til at opsætte en stikdåse i det andet rum?

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 19:48

Du kan sagtens få en teknikker til at opsætte en Antennedåse for dig, men han vil sikkert trække kablet den samme vej som du selv vil, eller bore det igennem væggen, så du kan spare en del ved at gøre det selv. De dele der skal bruges (kabler, dåser, fordeler) kan købes hos en antenne mand.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
MDHell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Januar-2004
Point: 928
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 19:51
Hvis du bor i KBH så tag en sludder med antennelageret, de har styr på det og de gange jeg har været derinde, har jeg fået kanonservice

Sony KD-X8505B 55" | Sony BDP-S480 | Onkyo TX-NR609 | BT-DCT110 | Harbosat10 + harbosub10 |
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 19:52
Hvordan sikre jeg, at signalet forbliver kraftig nok inde i det andet rum?
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 19:55

Netop ved, at tale med en fagmand om hvad det er du vil.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 19:13
Haha! Hvad skulle vi med dette forum hvis vi alle skulle snakke med en fagmand hver gang vi havde et spørsmål eller et lille problem.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, da jeg står i samme "problem". Men det er vel bare at smide en antenne forstærker på linjen, hvis du ikke skal køre noget digital værk i soveværelset. (?)
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2008 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af nph12 nph12 skrev:

Hej

Jeg har et lille problem. Vi har antenne stikdåsen i stuen, hvor vi har tilsluttet vores TV. Vi har også et TV i et af de andre rum, men der er ikke nogen antenne stikdåse.

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvordan jeg kan trække et antenne kabel fra stuen til det andet rum. Hvis jeg skal trække et kabel bliver det noget af en omvej, da jeg ikke direkte kan trække kablet fra stuen til det andet rum. Har I nogle løsningsforslag? Kan man få TDC til at opsætte en stikdåse i det andet rum?

Jeg forstår du skal bruge en omvej. Hvor langt mener du det er? Du kan nok med et godt kabel have et udmærket signal eter 12 meter, men din "omvej" er måske længere? Men så kunne en antenneforstærker til 2 fjernsyn let løse dit problem, det behøver heller ikke at blive særlig dyrt sammenlagt.

Ja, fagmand er jeg ikke, men jeg ved hvad man kan slippe godt fra eller ikke.

Det kabel du skal bruge skal være dobbelskærmet og til indendørs brug. Der er flere steder hvor du kan købe på nettet fx. av-kables. Brug gode metal antennestik der skærmer mod HF indstråling (vigtigt ved TDC eller yousee) og køb den rette længde kabel (metermål) så virker det.

Du kan prøve med kablet først og lige se om det går an og ellers prøve en antenneforstærker. Køb endelig ikke hos T Hansen eller lignende, men fx hos av-kables.dk. Kan ikke forestille mig at de skulle sælge noget der ikke virker.

Der kan jo kigges hos flere forhandlere hvis man vil men de holder en meget fornuftig pris.

Redigeret af Ken_T - 14-Oktober-2008 kl. 22:16
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2008 kl. 17:54

Nu har jeg fået købt antennekablet. Signalet er ok fornuftig selvom kablet er 27 m.

Kan man hæfte et antennekabel på plads (det skal jo ikke gå ud over kablet)? Hvor køber man en hæftepistol til antennekabel?

Antenneforstærker, hvad skal jeg kigge efter der? Er det hvor mange db den forstærker med man bare skal kigge efter eller er der andre ting?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2008 kl. 18:09

Der bruges kabelclips til opsætning af kablet.

Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2008 kl. 21:19

OK. Jeg har haft en TDC tekniker ude og trække kabel til både telefon og adsl. Her bruger de en hæftepistol.

Er der stor forskel på et antennekabel og telefon/adsl kabel?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2008 kl. 21:30

Selvfølgelig vil en teknikker bruge en sådan, så kan det jo gøres på 5 minutter i stedet for måske en halv time, på en måde kan du jo være glad for det, så skal du jo ikke betale ham for den extra halve time vel.

Et telefonkabel kan godt mases mere sammen end det ville være godt for et antennekabel.

En æske kabelclips koster ikke meget.

Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2008 kl. 01:04
Du skal fx. bruge sådan nogle: Krogs Elektronik
Det er fuldstændig standard, og du kan få clips alle steder

Venligst