Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Søren A
Bruger
Oprettet: 29-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
|
Emne: Trængsler med Blue-ray på pc Sendt: 14-Juni-2009 kl. 13:55 |
Jeg anskaffede for nyligt en LG Blue-ray brænder til min Pc. Glad gik jeg i gang med at sætte den i og installere programmerne med mere. Det medfølgende Powerdvd, jeg tror det er version 7, skulle lige opdatere med en patch for at kunne spille Blue-ray. Så prøvede jeg med en Blue-ray, men til min skuffelse hakkede det helt vildt, og pixelerede. Det kunne jeg altså ikke bruge til noget. Jeg prøvede at opdatere driveren til skærmkortet (Asus 3655 Hd silent tror jeg det hedder), med det resultat at billedet nu var helt perfekt, men ingen lyd. Alt hvad jeg gjorde for at få lyd igen virkede ikke, bortset fra at begynde forfra med en ny installation af XP, og opdatere driveren inden installation af Blu-ray software. Nu virkede det som til at starte med dvs hakkende og ubrugeligt. Så prøvede jeg med nyeste version af Powerdvd med samme resultat. Derefter prøvede jeg med Windvd. Her kørte både lyd og billede fint i ca. 2 min, hvorefter pcén hængte, for til sidst at genstarte af sig selv. Så prøvede jeg ArcSoft TotalMedia Theatre 3.1120 Platinum, og det virker. Nu kan jeg afspille Blue-ray film med perfekt lyd og billede. Jeg har i øvrigt også forsøgt med at installere Win 7 uden bedre resultat.
Nu er jeg så ved sagens kerne. Er det normalt med så mange problemer? Jeg har vitterligt brugt 2 eller 3 dage på at få det til at virke, og var meget, meget tæt på at give op. Er der noget en eller anden kan bidrage med (Nyttige erfaringer/viden) som måske kan få det hele til at forløbe lettere og måske endda få Powerdvd eller Windvd til at virke? Det er jo ikke mit indtryk at andre har så store problemer med det som jeg har haft. Min Pc har en core2 dual på 3 ghz og 4 gb ram. Win XP Home med Sp3. Lyden går igennem grafikkortet, som altså har egne indbyggede lyddrivere, og til tv via HDMI.
Søren
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 15-Juni-2009 kl. 11:57 |
Det lyder heller ikke som en positiv oplevelse. Men jeg synes jeg mangler en oplysning.
Når billede hakkede, har du så været i stand til at konstaterer, om det evt. skyldes, at afspilleren ikke brugte hardware accelratoren der er på grafikkortet? Det kan meget nemt ses ved at køre joblisten og se på ydelsen for CPUén. Hvis den er temmelig høj, så er der stor sandsynlighed for, at accelratoren på grafikkortet ikke bruges. Og det kan få selv en temmelig hurtigt CPU til at gå i knæ.
|
|
 |
Søren A
Bruger
|
Sendt: 15-Juni-2009 kl. 14:20 |
Kandersen skrev:
Det lyder heller ikke som en positiv oplevelse. Men jeg synes jeg mangler en oplysning.
Når billede hakkede, har du så været i stand til at konstaterer, om det evt. skyldes, at afspilleren ikke brugte hardware accelratoren der er på grafikkortet? Det kan meget nemt ses ved at køre joblisten og se på ydelsen for CPUén. Hvis den er temmelig høj, så er der stor sandsynlighed for, at accelratoren på grafikkortet ikke bruges. Og det kan få selv en temmelig hurtigt CPU til at gå i knæ.
|
Jeg kan med stor sikkerhed sige at CPUén er meget lidt belastet, for jeg tjekkede imens Blue-ray filmen spillede ved at trykke Ctrl+Alt+Del og vælge fanen ydevne. Cpuén kørte kun med nogle få procent (måske omkring 10% på hver kerne). På det tidspunkt hvor jeg prøvede med Powerdvd hakkede det rigtigt meget, men ikke på det tidspunkt lige efter jeg havde opdateret grafikdriveren, hvor lyden ikke virkede. Da det lykkedes mig, vha en ny installation, at få lyden til at virke med den nye driver, så hakkede det igen. Jeg tolker det som om der er en eller anden konflikt mellem lyd og billede. Grafikkortet har jo også både lyd og billede, så det er vel ikke helt utænkeligt. For øvrigt så hakker ArcSoft TotalMedia også en lille bitte smule engang imellem ved panoreringer, men billedet pixelerer ikke og lyden er perfekt, så måske er det noget der bare sker for de fleste. Ved du noget om dette?
|
 |
madass32
Bruger
Oprettet: 10-Februar-2008
Point: 199
|
Sendt: 15-Juni-2009 kl. 14:28 |
må jeg spørge hvordan dine BD film ligger på harddisken, er det i en ISO fil eller åbner du bare mappen fra afspilleren
|
 |
prinder
Super bruger
Oprettet: 01-Juni-2005
Point: 278
|
Sendt: 15-Juni-2009 kl. 14:42 |
Søren A skrev:
For øvrigt så hakker ArcSoft TotalMedia også en lille bitte smule engang imellem ved panoreringer, men billedet pixelerer ikke og lyden er perfekt, så måske er det noget der bare sker for de fleste. Ved du noget om dette? |
Hej Søren, Det kunne godt tyde på at du ikke har slået grafikkortet over på 24Hz (eller at dit TV ikke kan håndtere 24p korrekt). /Peter
|
Sony KDL-46D3000 | BenQ PE8720 | Medion HTPC Blu-Ray, HD-DVD | Linksys DMA2100 | Logitech Harmony 895
|
 |
Søren A
Bruger
|
Sendt: 15-Juni-2009 kl. 16:08 |
prinder skrev:
Søren A skrev:
For øvrigt så hakker ArcSoft TotalMedia også en lille bitte smule engang imellem ved panoreringer, men billedet pixelerer ikke og lyden er perfekt, så måske er det noget der bare sker for de fleste. Ved du noget om dette?
|
Hej Søren,
Det kunne godt tyde på at du ikke har slået grafikkortet over på 24Hz (eller at dit TV ikke kan håndtere 24p korrekt).
/Peter
|
Nu har jeg prøvet med 24 HZ. Jeg syntes ikke det gav en forskel til 60 Hz, men det er kun ind imellem. Det kunne måske også skyldes små fejl i mediet. Hvis man også skal vælge at det skal være 24 hz progressivt, ved jeg ikke hvor dette gøres.
|
 |
Søren A
Bruger
|
Sendt: 15-Juni-2009 kl. 16:09 |
madass32 skrev:
må jeg spørge hvordan dine BD film ligger på harddisken, er det i en ISO fil eller åbner du bare mappen fra afspilleren |
Filmen ligger ikke på harddisken, men på en Blue-ray disk.
|
 |
Søren A
Bruger
|
Sendt: 15-Juni-2009 kl. 16:13 |
Søren A skrev:
Kandersen skrev:
|
Jeg kan med stor sikkerhed sige at CPUén er meget lidt belastet, for jeg tjekkede imens Blue-ray filmen spillede ved at trykke Ctrl+Alt+Del og vælge fanen ydevne. Cpuén kørte kun med nogle få procent (måske omkring 10% på hver kerne). På det tidspunkt hvor jeg prøvede med Powerdvd hakkede det rigtigt meget, men ikke på det tidspunkt lige efter jeg havde opdateret grafikdriveren, hvor lyden ikke virkede. Da det lykkedes mig, vha en ny installation, at få lyden til at virke med den nye driver, så hakkede det igen. Jeg tolker det som om der er en eller anden konflikt mellem lyd og billede. Grafikkortet har jo også både lyd og billede, så det er vel ikke helt utænkeligt. For øvrigt så hakker ArcSoft TotalMedia også en lille bitte smule engang imellem ved panoreringer, men billedet pixelerer ikke og lyden er perfekt, så måske er det noget der bare sker for de fleste. Ved du noget om dette?
|
Jeg har nu tjekket både GPU og CPU. GPUén bruger ca 7% og CPUén mellem 5 og 13% når jeg afspiller med Arcsoft Totalmedia Theatre. Hvad forbruget ville være med Powerdvd eller Windvd ved jeg ikke.
|
 |
wist
Ny bruger
Oprettet: 21-April-2006
Point: 11
|
Sendt: 15-Juni-2009 kl. 18:37 |
Hej
Jeg vil fortælle om min erfaring med w7 og blueray. jeg har fornyligt installeret w7 samt min firedtv external tuner(transponderen sat 6875). alt er forløbet glat og min yousee pakke(fuldpakke) fungere perfekt. Jeg havde dog et problem med mit lydkort auzentech x-fi prelude 7-1 kort. jeg downloadede driveren på producentens hjemmeside. Men da jeg skulle installere driveren ville den ikke installere. Jeg gik da længere ind i driveren og fandt en anden setup.exe fil som virkede og mit lydkort blev installeret og virker perfekt. Så kom turen til mit blue ray drev, jeg havde en powerdvd 7 som jeg installerede og den virkede ikke. jeg gik da på cyberlinks hjemmeside, og fandt ud af at man kunne købe en upgrade til powerdvd 7 til 88$. min powerdvd ville så blive upgradet til powerdvd 9 ultra som ville kunne afspille mine blueray disc. upgraden blev købt og installeret og vupti jeg kunne spille mine blueray disc. men dagen efter kunne jeg til min store overraskelse konstatere at powerdvd var blevet integreret i w7´s mediecenter. det måtte jeg afprøve med det samme og powerdvd linket blev aktiveret. til min skræk måtte jeg konstatere at menuen i powerdvd var kinesisk"fuck". jeg gik da ud af mediecentret og ind i både powerdvd 7 og 9 og ændrede sprog til engelsk de steder det var muligt og pluselig efter en af mange genstarter var menu i powerdvd på engelsk "glad igen". så nu virker mit mediecenter med tv og blueray samt musik billeder osv. perfekt. hvad det var der gjorde udslaget med menuen, er jeg ikke helt selv klar over, men pludselig var den der, så det kan lade sig gøre.
bundkort : asus p5e-wm hdmi
processor : intel dual core
lydkort : auzentech x-fi prelude 7-1
grafikkort : ati 3870hd
Redigeret af wist - 15-Juni-2009 kl. 18:40
|
 |