recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Troldtekt på væg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Troldtekt på væg?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Troldtekt på væg?
    Sendt: 10-Marts-2021 kl. 11:25
Hejsa

Jeg skal til at ombygge min hjemmebio, bl.a. så der kommer 7.4.2 atmos. 
Lige nu er der betonloft, som får 2,5 cm troldtekt ekstrem fin plus 3 cm bats. Så kan der lige være 4 stk monitor audio MONITOR AUDIO SUPER SLIM CSS230 https://tapeconnection.dk/shop/61-indbygningshoejttalere-til-vaeg/7531-monitor-audio-super-slim-css230/

Men jeg er i tvivl om væggene også skal have troldtekt. Bagvæggen bliver reoler så det er kun de to sidevægge jeg spørger til. Jeg havde egentlig regnet med det indtil min håndværker sagde at det bliver træls at gå at rive sig på, og der kommer mærker etc. Jeg har allerede købt de fleste plader, og det er i ekstrem fin serien som er den mest kompakte og tætte, og dermed også glatte på overfladen. Får jeg dæmpning nok bare med troldtekt i loftet, og så er det fint med gips på væggen (evt med noget lyddæmpende ting på hver væg). 

Grunden til troldtekt var også at strukturen på overfladen vil lave mindre genskin end en glat væg, og jeg vil gerne undgå at male vægge og loft grå/sort. Kan godt lide at træde ind i et lyst rum frem for en mørk hule.

Håber I kan hjælpe :-)

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2021 kl. 12:54
Hvis du beklæder alle vægge med Troldtekt suger du al energien og livet ud af lyden.

Det kan ikke anbefales ud fra et lydmæssigt synspunkt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2021 kl. 13:16
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2021 kl. 13:18
Ok, det ville også "kun" være loft og de to sidevægge.
Vil det være bedre med 30mm bats og fibergips på væggene og så kun troldtekt i loftet?

Jeg er også meget i tvivl om jeg skal gå efter 85" TV eller projektor og lærred som så kan gå op til 120" Lige nu har jeg 100" lærred så er meget i tvivl. Det er selvfølgelig nemmere at opgradere projektor end store TV, men jeg kan godt lide ideen om at gøre rummet mere til en ekstra stue end en mørk hjemmebio der kun tændes en gang i mellem. Med TV og et lyst rum med hvide vægge virker det nemmere at sende børnene eller de voksne i stue nr 2. Omvendt kunne man gå op i 130" tommer lærred og så er man langt væk fra sammenligningen med 85" TV. Bryder mig bare ikke om at skulle male grå på dele eller hele loft og væg, men kunne man evt nøjes med 1-2 meter sort på væg/loft tættest på lærred? Det bliver vel ikke kønt tænker jeg.
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2021 kl. 13:41
Jeg vil gerne undgå kinopaneler, rockfon og andre dyre paneler, og holde mig til Rockwool bagved Troldtekt og gips. Det er bare hvordan forholdet mellem de to skal være.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2021 kl. 14:14
Hvis du vil have en tommelfingerregel ift. akustik (som absolut er en tommelfingerregel - akustik skal tilpasses rum, højttalere og præferencer):
 - 15-20% absorbering på hver flade
 - 15-20% diffusion på hver flade


Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2021 kl. 22:26
Husk at have luft bag isoleringen.
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 843
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2021 kl. 15:56
Alt efter hvilke højttalere du skal bruge i fronten, så kunne du vælge en løsning med et akustisk transparent lærred. Det har en del fordele ud fra et lydmæssigt perspektiv. Dels får du lyden ud gennem lærredet, hvilket får det til at virke mere realistisk ved eksempelvis tale, og dels kan du få højttalerne pladseret i samme højde og dermed have alle 3 front højttalere i øre højde. Den mulighed forsvinder med et tv. Jo større tv, jo mere skal en eller flere af højttalerne flyttes op eller ned i forhold til øre højde.


Redigeret af Schulz - 11-Marts-2021 kl. 15:58
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2021 kl. 13:44
Overvejer også AT Lærred og så maxe væggen ud til ca 130 tommer skærm. 
Havde bare håbet på at TV ville komme i 100" efterhånden men de bliver ved med at holde sig til 85" i de gængse modeller. Kan godt lide ideen om TV men er bange for jeg kommer til at mangle de mange tommer. Der er over dobbelt så meget skærmareal når man går fra 85 til 130 tommer så det er jo ikke så lidt endda.
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2021 kl. 13:54
I forhold til Troldtekt, så går jeg nok efter at holde mig til loftet og så bliver det gips på væggen (med noget dæmpning bag nogle billeder el. lign.) - eller akustikpaneler med trælemeller som dem fra Fibrotech. https://fibrotech.dk/ ;
Så har jeg både dæmpning og spredning på de to sidevægge. Men det koster bare en del penge mere end gips selv om det vil se flot ud. 
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henningdalgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2021 kl. 14:00
Er også i overvejelser om at lave det selv ved at beklæde vægge med lameller men uden at lave det som paneler, der sættes op i hele plader. Ville man ikke kunne gøre det? Altså inderst nogle bats og forskalling, og sort stof udenpå, og så 25x50 forskalling som lameller, som skrues i med nogle pæne skruer. Kan se det er lavet flere steder. Måske ikke helt så pænt som akustikpaneler, men tæt på og der er jo ofte mørkt i rummet.

Det giver nok en god akustik, men jeg har også en interesse i at holde lyden i rummet, så der ikke ryger lyd op til børnenes værelser ovenpå, og rummene ved siden af. Og her tænker jeg at fibergips er perfekt, men det er så omvendt ikke så god for akustikken. Heldigvis er det betonvægge og loft, så håber lidt at bats sammen med troldtekt og lameller kan gøre det.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2021 kl. 18:48
Du kan ikke undgå at lyden forplanter sig, medmindre du afkobler hele rummet fra resten af boligen.

Hvis det er en parameter, så ville jeg spare alle pengene og lave trådløse høretelefoner til alle pladser.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu