recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Træt af kabler, hvad gør man?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Træt af kabler, hvad gør man?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

<span id="userPro1351470" ="msgSidePro" title="Se Drop Down">antilles: </span>Ja jeg havde også overvejet den løsning fra Sonos. Playbar i front, en Sub og to Play:1 til bag, men av, det kan også mærkes på pengepungen, som du selv siger, men det kan jo være det skal overvejes igen Tongue

Med Sonos skal du være OBS på, at den kun æder Dolby 5.1 signaler. De fleste TV tillader ikke at der videresendes 5.1 hvis inputkilden er HDMI, så det betyder, at signalet downmixes til 2.0 PCM. Hvis du vil omgå det, så skal du bruge en SPDIF-switch og sikre dig, at ingen enheder smider et DTS signal ud.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 14:19
Klaus, som sagt, så bliver det lavet den dag jeg får bygget mit eget hus op fra bunden. Jeg kan ikke foretage sådanne indgreb som du foreslår, da jeg/vi kun sidder i en stor lejebolig.


Torben: Jeg tror nu heller ikke at Sonos 5.1 bliver den aktuelle løsning, det er bare nemt. Men det er for dyrt i forhold til hvad jeg ellers kan få synes jeg. Så skal kablerne bare laves ordentligt når den tid kommer for alvor.
          
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Jeg er godt nok ved at være træt af at den fede surround lyd når jeg ser film eller spiller på PS4, kræver så meget kabel"rod". Jeg har virkelig prøvet at gøre mig umage med at strukturere det, og det er også lykkes fint nok med diverse kabelbakker langs fodlisterne osv., men de kabler irriterer mig alligevel, og jeg er ikke så priviligeret at jeg, som min svoger f.eks., har kunne fået trukket kabler inde i væggen/murerne.
 
Du kan evt. skjule kablerne i fodlisterne. Der findes fodlister som er forberedt til det ellers kan man få fræst ud til det. Denne løsning er lavet hos mine forældre og det tager jo ikke lang tid, at skifte dem. Op ad væggene er selvfølgelig en andet historie. Nu har de flyttet TV og lyd fra en væg til en anden for et par år siden og nu snakker de om, at det skal helt ud af den ene stuen. Det er vildt fedt, at få fræst tomrør i væggene, men de fleste ender også med, at begrænse sig indretningsmæssigt til den løsning som er valgt på forhånd.
 
Jeg har selv netop bygget nyt hus og vi valgte kun at få lavet tomrør til TV'et i stuen. Det kan hænge på væggen uden nogen kabler. Det var så heller aldrig meningen, at vi skulle have surround i stuen, så de udfordringer havde vi ikke. Vi skulle dog have noget stereo og vi snakkede også frem og tilbage om udtag og tomrør det ene og det andet sted samt evt. loftshøjttalere. Vores køkken/alrum/opholdsstue er cirka 75 kvm og det var simpelthen umuligt for os, at afgøre hvor tingene skulle stå på forhånd og hvor det ville lyde rigtigt, så vi droppede det.

Hvad gør man? Må jeg bare leve med at fedt surround lyd (5.1) kræver en masse kabler, eller findes der trådløse satellitter? Hvis der gør, så er de jo nok ikke til at betale Big smile Cry

Der findes jo ingen 100 % trådløse højttalere medmindre de drives af batteri. Da du skal have strøm til og hvis baghøjttalerne hænger frit på en væg, så skal der først etableres en stikkontakt på den helt rigtige placering og om der fræses ud til den eller tomrør til højttalere kan være ligegyldigt. Indtil videre er udvalgtet af passive højttalere jo langt større end aktive, så man begrænser sine valg med aktive.
 
Har overvejet at få mig en Playbar fra Sonos, men ahh, det er sgu alligevel ikke det samme.

Don't do it!!

Andre der har det som mig, eller er jeg bare for sippet?
 
Det ser da godt ud når det hele er skjult og rettet ind til højre, men der er jo heller ingen grund til, at blive hysterisk. Hvis du jf. nedenstående overvejer at droppe den gode lyd bare fordi der er et par synlige kabler eller kabelbakker, så er det altså lidt hysterisk i min verden. No offense Smile
 
Jeg ved jeg en skønne dag får mig et hus, som jeg selv bygger op, og så skal det sgu laves ordentligt så kablerne kan komme væk, men det sker ikke lige i den kommende fremtid, så indtil da må jeg leve med kabler eller fjerne dem og ikke have fed lyd? Er det mine to alternativer?


Redigeret af Iron Man - 05-August-2014 kl. 15:01
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Klaus, som sagt, så bliver det lavet den dag jeg får bygget mit eget hus op fra bunden. Jeg kan ikke foretage sådanne indgreb som du foreslår, da jeg/vi kun sidder i en stor lejebolig.


Har du spurgt udlejer?

Jeg kan ikke se nogen hindring, bare det bliver ordentligt lavet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 17:47
Tror sgu ikke en udlejer er enig i, at det er en god ide.

Dernæst ville et billede hjælpe en del:-).

Jeg havde i mit tidligere fræset alle ledninger ind, men tror ikke det sker igen under nye hus. Som der skrives så forpligter det en hel del..

Har du stander højtalere eks, så kan de fleste gemme en ledning ift til fronterne. Jeg har en lidte løbende ovenpå mit fodpanel hvor jeg kan gemme diverse ledninger, inkl dem det kommer løbende fra baghøjtalerne. Disse havde jeg limet fast ovenpå fodlisten, da jeg boede til leje. En hvid ledning på en hvid væg og hvide fodlister og tæt på usynlig..

Boscom laver nogle fede men dyre kabel kanaler i diverse bredder.. Syntes selv de er så fint udformet at de nærmest bliver tilbehør fremfor en bakke til at skjule..
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 17:49
Det var så bosscom de hed:-)
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1838
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 19:20
Flad højttaler kabel du kan male over, 

Lav en Google søgning på:

"flat speaker cable to paint over"
 
se billed søgning
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 21:46
Hvad med lidt kabelkanal?
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1838
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

Hvad med lidt kabelkanal?

Prøv at læse OP's første indlæg...
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Tror sgu ikke en udlejer er enig i, at det er en god ide.


Hvis man reetablerer væggen, hvor tomrørerne ender, kan udlejer da være bedøvende ligeglad.

Ja, jeg har spenderet en stor del af mit voksenliv i lejede boliger/lejligheder. Spørger man pænt, får man sjældent nej.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu