recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TrueCrypt alternativ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TrueCrypt alternativ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: TrueCrypt alternativ?
    Sendt: 15-August-2015 kl. 14:43
Hej alle

Jeg opdagede for nyligt at TrueCrypt ikke længere bliver vedligeholdt pga. et sikkerhedsproblem. Jeg søger derfor et alternativ, som skal virke både til Windows 10 (har ikke opdateret endnu, men kører Windows 7), og Mac. Jeg har kun brugt TrueCrypt til et drev (ikke system), så når der er logget ind, er drevet "åbnet".
Jeg kan se at det "gamle" TrueCrypt anbefaler BitLocker, men dette kender jeg ikke.
Det skal helst være gratis.

På forhånd tak for input

Morten
/zemo/
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2015 kl. 14:50
Bitlocker er super godt ved bare ikke om det supportes på mac. Det virker godt integreret i Windows og kan også lave kryptering af din system harddisk. Kan styres via af gpo osv hvis det bruges i domæne. Og gratis.
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2015 kl. 15:11
Tak for svar. Jeg har brugt måden med at kryptere en "fil-container", som - når den bliver dekrypteret (mountet) - optræder som et drev. Ved du om denne metode også kan bruges i BitLocker?
Kan det passe at BitLocker er en del af Windows? Og i så fald, også er det i 10'eren?

Redigeret af zemo - 15-August-2015 kl. 15:12
/zemo/
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7128
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2015 kl. 16:36
Ja bitlocker er en del af windows. Også på 10.

Brger det selv.   Men mener at det kun er pro udgaverne der har bitlocker.
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2015 kl. 20:29
Nu har jeg lige tjekket min Windows. Det er en 7 Home Premium, og dermed har den ikke Bitlocker. Opdateringen til 10, bliver vel til en tilsvarende, og dermed heller ikke inklusive Bitlocker?
Jeg gider ikke betale penge for en opgradering af Windows til en Pro-udgave eller lignende. Så kan jeg ligeså købe et krypteringsprogram, hvis ikke der findes et andet gratis alternativ. Håber stadig på input :-)
/zemo/
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2015 kl. 22:10
TrueCrypt har intet påvist sikkerhedsproblem, de har crowdfunded til en omfattende sikkedsgodkendelse og denne var efter nogle måneder gået igennem første level uden anmærkninger.
Edward Snowden havde krypteret en af journalisternes laptop, som blev belaglagt i London. Det rygtes at det var benyttet TrieCrypt og de ikke kunne knække den. Få uger efter rygtes det at gruppen som laver TC modtager en anmodning fra NSA sammen med NDA og efterfølgende bliver den nye udgave som kun kan dekryptere udgivet. De skriver at tidligere udgaver er usikre og anbefaler en Microsoft teknologi med formodet bagdør.
Jeg tror at de har nægtet at lave en TrueCrypt med bagdør til NSA og stoppet arbejdet med TC på stedet.
Det er en gruppe frivillige i Schweiz som er i gang med at reverse engineer koden, men indtil da er den næstsidste udgave at finde mange steder på nettet.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2015 kl. 22:41
Vil en gammel/brugbar udgave af TrueCrypt kunne installeres på Windows 10? Eller spurgt på en anden måde: når jeg nu opdaterer min 7'er til en 10'er, vil alle mine programmer så være tilstede/intakte? Alle dokumenter og filer er selvfølgelig back'et up. Nu er det jo ikke statshemmeligheder, men budgetter, breve og lignende, som ikke rager andre, hvis en tyveknægt kunne finde på at slæbe af sted med min stationære.
/zemo/
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2015 kl. 23:16
Jeg tror ikke der er nogle problemer med TrueCrypt på Windows 10.
Krypterede fil containere er en nobrainer, men en krypteret Windows system partition bøt dekrypteres inden man laver windows opgradering og virker ikke med UEFI boot. Efterfølgende skulle Windows system partitionen igen kunne krypteres.

Seneste version af TrueCrypt er 7.1a og kan hentes her:
https://www.grc.com/misc/truecrypt/truecrypt.htm

Jeg kan endda se at den har gennemført fase 2 af det uvildige sikkerhedscheck, så TrueCrypt er meget sikker.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2015 kl. 23:24
BitLocker må formodes ikke at være NSA sikker. Så det kræver kun en læk i stil med Edward Snowden, før man vil kunne finde værktøjer til at knække BitLocker med.

BestCrypt med Serpent plugin må formodes at være næstbedste bud på en relativ billig kryptering uden bagdør. Men så er der ingen hardware support som med TrueCrypt og Rijndael.

Redigeret af Cyberguyen - 15-August-2015 kl. 23:31
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2015 kl. 15:30
tilsvarende findes filevault2 i OSX. - bare sørg for at skrive admin passwords ned eller have noget du med sikkerhed aldrig glemmer. Kommer man først derud, så er det ret irreversibelt.

ud over det er der selvfølgelig også kryptering på hw-niveau med SSD'ere i dag. 
Må dog erkende at kryptering til privaten er rimeligt overkill, men hver mand sin smag og folk skal helt sikkert have lov til det.
Til top
kurt54 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-Maj-2009
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kurt54 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2015 kl. 13:49
Steganos Safe kan anbefales omend det koster en smule - kan dog af og til findes gratis i fuld version på tyske computerblade. I denne sammenhæng er et tysk firma nok at foretrække fremfor et amerikansk.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu