recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tung eller bare en dårligere højttaler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tung eller bare en dårligere højttaler?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tung eller bare en dårligere højttaler?
    Sendt: 26-Januar-2014 kl. 14:20
Har lyst til at lære lidt mere om forskellene på højttalere, og derfor kommer mit spørgsmål nu

Har et sæt kef c40 gulvhøjttalere og en kef 100 center højttaler.
Da knægten har svært ved at sove uden musik, blev løsningen, at jeg fik fat i et sæt højttalere, som så kunne køre på front b, så vi ikke behøvede at have anlægget hamrende afsted i stuen, for at spille is soveværelset.
Jeg fik så fat i et sæt energy excel højttalere. Men hold nu op der skal skrues højt op for at der kommer lyd ud af højttalerne. Det er ikke et problem, det skaber bare undren, at jeg normalt kan have den på -40 dB og have høj lyd, men energy skal den op omkring -25 for at have fornuftig lydniveau.

Er det fordi højttalerne er tunge, er det forskellen på gulv contra reol, eller er energyen bare en ringere højttaler? Eller er der en hel anden løsning?
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2014 kl. 15:31
Det har ikke noget at gøre med om den er ringere, men blot at den har en lavere følsomhed 

kef C40 har en følsomhed på 91db medens energy excel højttaleren måske har en følsomhed på 86db.  følsomhed er et udtryk for hvor mange db's lydtryk den giver på 1 meters afstand når den tilføres 1 watt. Jo højere følsomhed jo højere spillere højttaleren ved samme input. 3db forskel i følsomhed er ca en fordobling af lydtrykket, så din kef højttaler spiller ca dobbelt så højt ved samme forstærker output som energy højttaleren. 

Man kan også sige at energy højttaleren er mindre følsom eller tungere at drive.  

Så når man kigger efter højttalere skal man huske at kigge på følsomheden også, hvis lydtryk er en parameter man er interesseret i udover de normale hi-fi mæssige lydkvaliteter. følsomhed er er også en parameter der kan være interessant at kigge efter hvis den forstærker man har ikke er så kraftig og man stadig gerne vil have et godt lydtryk - men det er ikke et udtryk for om den lyder god eller dårlig, kun hvor højt den lyder. 

Følsomhed udtrykkes også nogen gange som driftseffekt, hvor driftseffekt er det antal watt højttaleren skal tilføres for at levere et lydtryk på 96db på 1 meters afstand. Jo lavere driftseffekt, jo højere spiller højttaleren.

Redigeret af spawn - 26-Januar-2014 kl. 15:39
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2014 kl. 17:32
Det kunne også være at udgang B kører uden om div. equalizer ol. som har justeret andre enheder op.

Mit højttalerniveau er også væsentligt lavere ved Direct indstilling.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu