recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV med/uden digital tuner?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV med/uden digital tuner?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2006 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Jeg har haft TDC kabelTV i de sidste 4 steder jeg har boet og også Stofa kabelTV i en periode.

Jeg har nu haft DVB-T i de sidste 4 måneder og må sige at jeg aldrig har haft så klart et billede. Især DR1 og DR2 er super i deres 16:9 studieudsendelser.

Og ja, det er stadig kun 480i de sender ud, men sammenlignet med det jeg tidligere har set er det sweet

Men den største fordel ved DVB-T er da helt sikkert når vi får noget HD i luften...

Har du prøvet at sammenligne med en selector ?
Har du oplevet et væsentligt bedre DVB-T billede end TDC kabel ?

Havde første generation Selector for 100 år siden (sådan føles det) og kan ikke huske om billedet var bedre end mit nuværende. Har siden da kun haft analog KabelTV og det er det jeg sammenligner med.

Der er ingen tvivl om at den nye Selector + HD materiale er bedre billede end DVB-T. Men det var heller ikke min pointe
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2006 kl. 10:27

Men dette kræver vel en DVB-T modtager i hvert rum, altså en ekstra remote hvis det ikke er indbygget i TV'et.

Ja.

Men det gør al digital tv. Altså kræver en modtager hvert sted.

/Lars

Redigeret af Lars - 07-Juli-2006 kl. 10:28
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
dalbjerg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 09-Juli-2006
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2006 kl. 23:33

Jeg bliver godt nok meget forvirret nu

Men jeg laver lige et spørgsmål helt ud i pap, så håber at få et svar der også er det

Jeg har lige bestilt 32" i fælleskøb...
Og så overvejede jeg jo straks at jeg skulle da have mig sådan en digital dibbydut...

Fordi så ville jeg jo kunne se tv-programerne fra dr og tv2 i 5.1 surround..

Og der ud over så troede jeg at billede blev en del bedre når man tilsutter sådan en boks, og det ville dermed forbedre tvbilledet på det nye LCD...

MEN KAN JEG SÅ DET? Jeg bor på et kollegie, hvor der leveres stofanet ud af antennestikket på værelset... VIl jeg kunne tilslutte det signal til en digitalboks? og vil jeg få bedre fjernsyn på mit nye LCD? samt få surround på tv-programmerne?

Håber nogle "pap"-svar

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2006 kl. 00:06
Oprindeligt skrevet af dalbjerg dalbjerg skrev:

Fordi så ville jeg jo kunne se tv-programerne fra dr og tv2 i 5.1 surround..

Med en digital modtager vil du kunne modtage lyd i Dolby Digital.
Forudsat du forbinder den med et digitalt kabel til en forstærker der kan decode dette signal.

Jeg mener ikke DR sender lyd i Dolby Digital endnu, men TV2 gør.
Det er dog pt kun i Dolby Digital 2.0.
(kan vel laves til noget pro logic surround, hvis det er)

Og der ud over så troede jeg at billede blev en del bedre når man tilsutter sådan en boks, og det ville dermed forbedre tvbilledet på det nye LCD...

Det vil blive bedre (er min påstand).
Men der vil nok også komme lidt digital støj ved nogle udsendelser, og der kan et fladskærms tv være mere kritisk, altså være i så god en kvalitet, at forstyrrelser bliver mere tydelige end ved en almindelig CRT tv.
men under alle omstændigheder vil du kunne modtage ægte 19:9 når det sendes og bedre lyd.

MEN KAN JEG SÅ DET? Jeg bor på et kollegie, hvor der leveres stofanet ud af antennestikket på værelset... VIl jeg kunne tilslutte det signal til en digitalboks? og vil jeg få bedre fjernsyn på mit nye LCD? samt få surround på tv-programmerne?

Den nemme og dyre løsning vil være at købe en StofaXtra modtager (DVB-C), og det digitale spejl, hvilket vil give dig de nuværende kanaler digitalt (en del af dem "blot" opkonverteret fra analog af Stofa selv).
Det kræver at det udbydes i den del af landet hvor du bor, tjek evt Stofas hjemmeside.

Den løsning jeg gætter på du mener er at købe din egen digital modtager (som så er en DVB-T), og blot modtage de danske kanaler DR1, DR2 og TV2 (og tegnsprogskanalen ).

Dette kan ikke gøres via dit stik i væggen (som leverer Stofa), men ved køb af en antenne (udendørs er nok udelukket, men en aktiv indendørs stueantenne kan måske klare det), og fodre digitalmodtageren med dette signal.
(tjek evt dækningsgraden i dit område inden du køber eller sørg for at kunne levere tilbage)

Så kan du se Stofas analoge signaler på dit tv's tuner (forudsat den har analog tuner, du skriver ikke hvilken model det er, eller også har jeg overset det længere oppe i tråden) og tilslutte den digitale modtager via scart, og slå over på de danske digitale kanaler den kan levere når du ønsker det.

Håber nogle "pap"-svar

Håber det var pap nok.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
dalbjerg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 09-Juli-2006
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2006 kl. 01:04
JEP det var tilpas pap-agtigt  Varer nok heller ikke længe før jeg ikke behøves pap-svar, men har ikke sat mig ind i denne afdeling af teknisk know-how da jeg ikke just har noget super fjernsyn nu...

Men mit nye fjernsyn er det 32" som er i fælleskøb lige nu...

Men jeg kan læse at jeg nok bør vente og se hvordan det signal jeg har nu ser ud på det nye LCD...

Jeg bor i Århus, så dækning er nok ikke noget problem om så det er via. antenne eller via. stofa....

Så jeg må vente og se, fordi jeg er da også skuffet over at tv2 kun sender ud i 2.0 når de siger i deres "reklame" at det er den lyd man kender fra biograffen... Det er hvis kun døllefjeldmusses biograf der ikke spiller i surround  Øv også, men efter jeg har haft mit 5.1 surround sæt i et godt stykke tid nu, så er man pludselig blevet afhængig af at få film i 5.1

Men jeg takker for hjælpen, og så må jeg bare vente og se hvordan signalet ser ud på det nye Toshiba... Nu skal jeg jo også lige have fat i fjernsynet først... Uuuuuh der er ikke noget som ny teknologi til en lille skabsnørd
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2006 kl. 10:56

Lahan

Når DVB-T er ringere end DVB-C, hvad er så overhovedet meningen med et kommende HDTV sendt via DVB-T ?. Jeg opfatter det Du skriver som korrekt, andre steder har personer skrevet det samme.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9432
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2006 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Lahan

Når DVB-T er ringere end DVB-C, hvad er så overhovedet meningen med et kommende HDTV sendt via DVB-T ?. Jeg opfatter det Du skriver som korrekt, andre steder har personer skrevet det samme.

Hej

DVB-T er idag ringere end DVB-C da der kun er begrænset båndbredde til det nuværende DVB-T.

Når der kommer mere plads på nettet (2009-2011), vil DVB-T få mere båndbredde og derved opnå samme HD  kvalitet som DVB-C.

Selvfølgelig kan det være at DVB-C så har fået endnu bedre kvalitet til den tid.

Jeg tror heller ikke du vil kunne modtage HDTV med de nuværende DVB-T modtagere.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2006 kl. 11:14

Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Der er ingen kvalitets-forskel imellem DVB-C, DVB-T og DVB-S (satellit).

Men der kan være en forskel imellem hvilken kvalitet som TV-kanalerne udsendes i (bitrate og kompression).

Eksempelvis henter TDC selv DR kanalerne direkte i TV-byen, og laver selv signalet til deres DVB-C distribution. På DVB-T deles DR-kanalerne derimod med TV2 om pladsen på et enkelt såkaldt multipleks (en kanal). Det betyder at DR kan se bedre ud på DVB-C end på DVB-T, men gør det ikke nødvendigvis.

TV2 er bedre på DVB-T end på TDC kabel-tv. Det skyldes at TDC henter DVB-T signalet og udpakker det for at lægge undertekster på, og pakker det sammen igen begefter. Dette kaldes også reencoding, og det giver en forringelse af signalet. Så her er et eksempel på det modsatte, at billedet på DVB-C er ringere end det tilsvarende på DVB-T

Generelt er der dog bedre plads til at håndhæve kvaliteten på kabel-tv, så ihvertfald de primære kanaler har højrere bitrate. Det er nok det som lahan mener

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9432
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2006 kl. 11:40

Kan en DVB-T tuner idag håndtere HDTV ?

Eller er det kun DVB-C som kan det, fx TDC HD selector.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2006 kl. 11:46

Kan en DVB-T tuner idag håndtere HDTV ?

Eller er det kun DVB-C som kan det, fx TDC HD selector.

HDTV tunere med MPEG4 er endnu meget nye, og er foreløbig kun dukket op til DVB-C her indenfor den sidste måneds tid (TDC Selector og Stofa HD-dekoder).

Så de TV der sælges med DVB-T tuner i dag, kan ikke bruges til at dekode HDTV også. Omvendt er der ingen som ved hvad kravene til HDTV tunere bliver om 3-4 år, så forvent at skulle have en ekstern dekoder til den tid aligevel.

/Lars

Redigeret af Lars - 11-Juli-2006 kl. 11:46
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2006 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Eksempelvis henter TDC selv DR kanalerne direkte i TV-byen, og laver selv signalet til deres DVB-C distribution. På DVB-T deles DR-kanalerne derimod med TV2 om pladsen på et enkelt såkaldt multipleks (en kanal). Det betyder at DR kan se bedre ud på DVB-C end på DVB-T, men gør det ikke nødvendigvis.

TV2 er bedre på DVB-T end på TDC kabel-tv. Det skyldes at TDC henter DVB-T signalet og udpakker det for at lægge undertekster på, og pakker det sammen igen begefter. Dette kaldes også reencoding, og det giver en forringelse af signalet. Så her er et eksempel på det modsatte, at billedet på DVB-C er ringere end det tilsvarende på DVB-T

Hej Lars,

Ja, det er blevet meget klart for bl.a. mig, at TV2 via Selector aldrig har været ringere end efter april i år, hvor TDC gik fra egen encoding af analogt TV2 til at bruge DVB-T som beskrevet.

Især Tour og VM gjorde det tydeligt. Under VM-finalekampen, som jo blev vist samtidigt på DR og TV2, var det ikke blot speak og 4:3 og 16:9, der adskilte DR og TV2. Kvaliteten var meget forskellig, og TV2 led - og lider - af af massiv blok- og moskitostøj. DR var - og er - generelt fri for dette.

Der er åbenbart noget galt med TV2 reencodingen, og det er værre end hvis man kopierer via analogt signal mellem to recordere, så det kan ikke kun skyldes reencoding som sådan, men må skyldes dårlig reencoding, dårligt udstyr, for lav bitrate e.l.

Analogt TV2 ser meget bedre ud m.h.t. bevægelser og det gør TV2 modtaget via DVB-T forhåbentlig da også?

Jeg har ikke selv set TV2 modtaget via DVB-T, og jeg kan ikke som kabel-TV kunde vide, om det er hos TDC, eller i tidligere led i kæden, at det går galt. TDC selv har jo blot "indsat DVB-T signalet" og lovet dette:

"Ingen betydning for TDC Kabel TV's kunder"

da digitalt tv gik i luften, og det synes jeg ikke holder m.h.t. billedkvalitet.

Jeg ser således Tour analogt. Det har ikke været nødvendigt før, og jeg har haft Selector i 8 år.

TV 2 før april var helt i orden (pånær at film ikke kunne transmitteres og modtages i ægte 16:9) og også digitaliseret i knapt et par år aht. Sagem 60's komme i sin tid (den første Selector uden indb. analog tuner).

1) Kan du svare mig på det, jeg spørger om i DVB & digital støjreduktion?

2) Og synes du, at man burde klage til TDC?

3) Risikerer vi med Selector, at DR1 og 2 også bliver lige så ringe til oktober?

På forhånd tak!

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2006 kl. 12:24

Nu har jeg bedt TDC om en kommentar.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu