recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - tv priser i gamle dage
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkettv priser i gamle dage

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af tobiasl tobiasl skrev:

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Et af de bedste TV du kan få idag overhovedet er Panasonic. Og alt efter om du vil ha den i FullHD eller HD ready får du under alle amstændigheder mindst  2 stk i 42" for 20k . Og tar du en spritny model som Samsuns855 - spækket med trådløse features og i ny  Ultra slim design, -så koster den ca 16k   -  i 50". Og Markedets i særklasse bedste billedkvalitet Pio5090 koster så ca 19k i 50" . LCD er ikke interessant at sammeligne med, - da de billedekvalitetsmæssigt ligger længere af rangstigen.

Og husk så lige tidslinien på de 15 år . . 

hvorfor samenlinger du  de dyre CRT med de bilge pana   du skal vil kige på deres top og ikke deres bilige   V10 og Z10

Det er jo svært at lave en direkte sammenligning . Derfor fandt jeg nogle pris-eksempler på det,som folk typisk købte i den gode ende i 95, - og sammenligner med hvad folk typisk køber idag .Jeg tar udgangspunkt i bedste billedkvalitet som trods alt er væsentlig, da markedet idag er noget mere uoverskueligt mht teknologier og størrelser. 

Du kan jo idag finde 103" plasma til x x x  , og ja den er dyrere end et 25" Sanyo var i 1995 . .

Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 820
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 11:40
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Hvordan skal "men bare prisen generalt alser af et topen af popen" og "mener jeg hiler ikke vi bare kan samenlinge 32 med  32"

Så modsiger du dig selv.

Vil du benytte alle de andre paramtere og generalisere, så er du helt ved siden af.. for så er et TV for 10 år siden, jo et levn som vi slet ikke ønsker at tænke på, selv CRT kan blive for gammelt, når man er entusiast på det område. Tænk du på hvis du sat med en IBM XT 80286, med 640MB ram og skulle skrive din kommentar til dette, og den IBM XT kostede kun 32.000 KR? din pc koster vel nok 4-5000kr og har betydelig mere at byde på.

Bedste eksempel er nok at sammenligne prisen for et hus fra 1900 og den pris de betalte dengang og dens nutidsværdi idag, og så huske at vi tager udgangspunkt i en som IKKE har vedligeholdt ejendommen i lang tid, så det derfor det er som dengang det blev købt kan man sige, og igen i dårligere stand. men! prisen er stadig meget højere pga inflation. Et meget vigtigt parameter, du ser kvalitet og generaliserer, der er helt forkert.  Du må ikke bare sige en en bil er en bil! og sådan er det..

Du skal måle prisleje på TV fra 1995 med et TV fra 2009 i samme stand som muligt og på samme vilkår som i 1995, så får du en pris som siger spar2, og som er 2000kr for et 32" CRT i elgiganten og stadig bedre end din 1995 skærm til 20K..
Ja, B&O kan du ikke få Føtex, men du kan jo heller ikke gå til B&O og få en 1995 model. Så tag de to ordinære skærme og sammenlign.

først har ikke et CRT har et dejlig G10 2 min computer korster så noget mere  og 3 kan godt se hvad du mener men  jeg mener er  til vær en tid har man jo en eller anden form for nomalt det er jo ikke nomalt i dag man køber 32 LCD plasma kan man jo så slet ikke  det er derfor jeg mener i den samenlingen det svare vil til vis man den gang skule kige på et 28  men vi kan da bare slute den her syns folk viker som om de tager det pasonligt var som ment bare noget jeg har undrt mig over  og er et eller anet sted lige glad da det jo er 2009 nu men var bare noget jeg have tænkt lidt på

Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 11:43

Et af de bedste TV du kan få idag overhovedet er Panasonic. Og alt efter om du vil ha den i FullHD eller HD ready får du under alle amstændigheder mindst  2 stk i 42" for 20k . Og tar du en spritny model som Samsuns855 - spækket med trådløse features og i ny  Ultra slim design, -så koster den ca 16k   -  i 50". Og Markedets i særklasse bedste billedkvalitet Pio5090 koster så ca 19k i 50" . LCD er ikke interessant at sammeligne med, - da de billedekvalitetsmæssigt ligger længere af rangstigen.

Og husk så lige tidslinien på de 15 år . . 

hvorfor samenlinger du  de dyre CRT med de bilge pana   du skal vil kige på deres top og ikke deres bilige   V10 og Z10

Det er jo svært at lave en direkte sammenligning . Derfor fandt jeg nogle pris-eksempler på det,som folk typisk købte i den gode ende i 95, - og sammenligner med hvad folk typisk køber idag .Jeg tar udgangspunkt i bedste billedkvalitet som trods alt er væsentlig, da markedet idag er noget mere uoverskueligt mht teknologier og størrelser. 

Du kan jo idag finde 103" plasma til x x x  , og ja den er dyrere end et 25" Sanyo var i 1995 . .

ja den pana er syg dyr  man skal vil næsten have en bald sal for det ikke bliver forstort sådan et men jeg skule ikke broke  mig vis jeg fik et

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 11:51

...ja nu er jeg jo kun 21år unge mig  men jeg kan da huske den gang jeg var ynger   og fik mit første tv der var priserne da ikke så højer som de er i dag ....

I 1956 blev timelønnen for en faglært i Randers hævet til 5,22 eller lige under 42 kr pr dag.  Med lørdag som halv arbejdsdag svarer det vel en månedsløn på omkring 950 kr.

Omkring det tidspunkt købte familien sit første  - jeg tror - 22" L&L  til omkring 2500 kr.  Det svarede til  2.5 måneds løn før skat.  Med den timeløn på 150 kr = 25000 kr/md, som Metal i Randers angiver for 2007 svarer det til en pris på over 60.000 kr for et 22".  

Jo det var billigere i 'gamle dage'

Jeg købte i efteråret 1984 et Telefunken  22-23"  for ca 7.600.  Jeg vil tro det udgjorde ca 60% af en faglærts månedsløn. Igen med Metals 2007 bruttoløn svarer det til en pris på omkring 15.000 for et 22-23".

Nu kan man købe et TV der på alle måder er bedre - meget bedre - for under 3000 kr.

Så  læs noget mere historie og søg ordentlige kilder, før i siger: 'det var nu bedre i gamle dage'.

Lars  

Jeg fandt denne side, blot for at vise priseksempler fra 1958.

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
tobiasl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

...ja nu er jeg jo kun 21år unge mig  men jeg kan da huske den gang jeg var ynger   og fik mit første tv der var priserne da ikke så højer som de er i dag ....

I 1956 blev timelønnen for en faglært i Randers hævet til 5,22 eller lige under 42 kr pr dag.  Med lørdag som halv arbejdsdag svarer det vel en månedsløn på omkring 950 kr.

Omkring det tidspunkt købte familien sit første  - jeg tror - 22" L&L  til omkring 2500 kr.  Det svarede til  2.5 måneds løn før skat.  Med den timeløn på 150 kr = 25000 kr/md, som Metal i Randers angiver for 2007 svarer det til en pris på over 60.000 kr for et 22".  

Jo det var billigere i 'gamle dage'

Jeg købte i efteråret 1984 et Telefunken  22-23"  for ca 7.600.  Jeg vil tro det udgjorde ca 60% af en faglærts månedsløn. Igen med Metals 2007 bruttoløn svarer det til en pris på omkring 15.000 for et 22-23".

Nu kan man købe et TV der på alle måder er bedre - meget bedre - for under 3000 kr.

Så  læs noget mere historie og søg ordentlige kilder, før i siger: 'det var nu bedre i gamle dage'.

Lars  

Jeg fandt denne side, blot for at vise priseksempler fra 1958.

først det var soms agt noget jeg bare udnret mig over men hvorfor bruge et tv fra 1950 erne så kan vi vil bare kige på nolge  af de første flad skræme hvor dyre de var  men  det har åbennbart bare været de priser tv altid har korste så  har som sagt bare undret mig lidt hvorfor min bedstefar B&O korste de 10k for et 28 når man nu skal længer op for af få et godt tv siger ikke b&O er godt det er jeg slet ikke inde i til af vudere men de  er jo i dag bare meget dyre ind alle andre tv  så undret mig bare men der har så altid været de priser kan jeg fåstår på jer så tak for svarne

Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1271
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 13:04
Jeg arvede på et tidspunkt en Onkyo båndoptager fra min mor, den havde stadig prislappen på 4995 kr i bunden og den er vel og mærke købt ca. 1980.

Av siger jeg bare...

Iøvrigt, 32" blev først udbredt efter 16:9 introduktionen i midten af 90'erne, indtil da hed det 28" eller 29", husker selv at jeg købte et Mitsubishi 29" til ca. 5000 kr i 1998. Og det var ikke specielt dyrt efter tidens målestok.

Det LG plasma jeg købte for 11.000 kr er siden afløst af 2 nyere modeller, men har lige æret på tilbud til 3999 kr i Elmutanten. Og her er det endda med bedre specs.

Jeg kan kun se at prisen tog et hop lige da fladskærme blev introduceret, men nu er de da næsten billigere end CRT var.
Til top
henriksommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juni-2008
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 13:13
haha sjovt..

forleden sad jeg og kiggede gamle kviteringer igennem og faldt over en kvitering på 4 mb ram til den 486 jeg havde da jeg var 12 år. det var tilbage i 92. den ene ramblok kostede 1295,- i fredgaard radio :P
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 13:20
Tobias, jeg er helt med på hvad meningen med tråden er - nu har du fået nogle gode svar, men mit eget gik ud på at du kunne prøve at se hvad 10000 kroner for 10 år siden ville være værd i dag.

Men nu har du fået nogle gode eksempler på hvor meget 10000 egentlig var af folks månedsløn, så jeg tror du har fået svar på det nu.

Jeg købte fx. en Dantax CD-man i 1995 til 1000 kroner - den kunne alt det vilde: shuffle, play, pause, stop og antischock, så musikken ikke stoppede når man som bart tog en tur over fortorvkanten på cyklen

Den ville man kunne købe til en 100 kroner, med flere features med den udvikling der er.
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 14:46

Ellers har Danmarks Statistik en pristalsberegner her:

http://www.dst.dk/HomeDK/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/P risberegner.aspx

Indtast beløb, vælg årstal og Voila! (den virker begge veje)

Til top
broeman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Januar-2008
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 14:49
http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/Forbruge rprisindeks.aspx

En vare til 10000,- i denne måned ville være det samme som 7800,- for 10 år siden. Hvis det ikke var for at der sker kæmpe teknologiske fremskridt, ville inflationen have skabt høje priser. Bare husk på hvor meget et brød kostede for 20 år siden (jeg kan )
Samsung LE40M86BDX
Onkyo TX-SR606, Jamo Elegance 08, Harbosound HP109
Sony Playstation 3/40, 250GB
Triax HD409VA (m/Boxer)
XMBCUbuntu HTPC
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2009 kl. 14:53

Parameter 1: Månedsløn i 94: 15000,- i 2009: 30000,- altså dobbelt på 15 år

Parameter 2: Et godt TV i 94: 10000,- i 2009: 10000,- altså samme pris

Resultat: Selvom TV skærmene er blevet mindst dobbelt så store, er prisen halveret på de seneste 15 år.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu