|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
![]() |
||
Det er jo svært at lave en direkte sammenligning . Derfor fandt jeg nogle pris-eksempler på det,som folk typisk købte i den gode ende i 95, - og sammenligner med hvad folk typisk køber idag .Jeg tar udgangspunkt i bedste billedkvalitet som trods alt er væsentlig, da markedet idag er noget mere uoverskueligt mht teknologier og størrelser. Du kan jo idag finde 103" plasma til x x x |
|||
![]() |
|||
tobiasl ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 820 |
![]() |
||
først har ikke et CRT har et dejlig G10 2 min computer korster så noget mere |
|||
![]() |
|||
tobiasl ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 820 |
![]() |
||
ja den pana er syg dyr man skal vil næsten have en bald sal for det ikke bliver forstort sådan et men jeg skule ikke broke mig vis jeg fik et |
|||
![]() |
|||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
||
I 1956 blev timelønnen for en faglært i Randers hævet til 5,22 eller lige under 42 kr pr dag. Med lørdag som halv arbejdsdag svarer det vel en månedsløn på omkring 950 kr. Omkring det tidspunkt købte familien sit første - jeg tror - 22" L&L til omkring 2500 kr. Det svarede til 2.5 måneds løn før skat. Med den timeløn på 150 kr = 25000 kr/md, som Metal i Randers angiver for 2007 svarer det til en pris på over 60.000 kr for et 22". Jo det var billigere i 'gamle dage' Jeg købte i efteråret 1984 et Telefunken 22-23" for ca 7.600. Jeg vil tro det udgjorde ca 60% af en faglærts månedsløn. Igen med Metals 2007 bruttoløn svarer det til en pris på omkring 15.000 for et 22-23". Nu kan man købe et TV der på alle måder er bedre - meget bedre - for under 3000 kr. Så læs noget mere historie og søg ordentlige kilder, før i siger: 'det var nu bedre i gamle dage'. Lars Jeg fandt denne side, blot for at vise priseksempler fra 1958. |
|||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
først det var soms agt noget jeg bare udnret mig over men hvorfor bruge et tv fra 1950 erne så kan vi vil bare kige på nolge af de første flad skræme hvor dyre de var men det har åbennbart bare været de priser tv altid har korste så har som sagt bare undret mig lidt hvorfor min bedstefar B&O korste de 10k for et 28 når man nu skal længer op for af få et godt tv siger ikke b&O er godt det er jeg slet ikke inde i til af vudere men de er jo i dag bare meget dyre ind alle andre tv så undret mig bare men der har så altid været de priser kan jeg fåstår på jer så tak for svarne |
|||
![]() |
|||
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1271 |
![]() |
||
Jeg arvede på et tidspunkt en Onkyo båndoptager fra min mor, den havde stadig prislappen på 4995 kr i bunden og den er vel og mærke købt ca. 1980.
Av siger jeg bare... Iøvrigt, 32" blev først udbredt efter 16:9 introduktionen i midten af 90'erne, indtil da hed det 28" eller 29", husker selv at jeg købte et Mitsubishi 29" til ca. 5000 kr i 1998. Og det var ikke specielt dyrt efter tidens målestok. Det LG plasma jeg købte for 11.000 kr er siden afløst af 2 nyere modeller, men har lige æret på tilbud til 3999 kr i Elmutanten. Og her er det endda med bedre specs. Jeg kan kun se at prisen tog et hop lige da fladskærme blev introduceret, men nu er de da næsten billigere end CRT var. |
|||
![]() |
|||
henriksommer ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 763 |
![]() |
||
haha sjovt..
forleden sad jeg og kiggede gamle kviteringer igennem og faldt over en kvitering på 4 mb ram til den 486 jeg havde da jeg var 12 år. det var tilbage i 92. den ene ramblok kostede 1295,- i fredgaard radio :P |
|||
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E Nvidia Shield Android Tv |
|||
![]() |
|||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
||
Tobias, jeg er helt med på hvad meningen med tråden er - nu har du fået nogle gode svar, men mit eget gik ud på at du kunne prøve at se hvad 10000 kroner for 10 år siden ville være værd i dag.
Men nu har du fået nogle gode eksempler på hvor meget 10000 egentlig var af folks månedsløn, så jeg tror du har fået svar på det nu. Jeg købte fx. en Dantax CD-man i 1995 til 1000 kroner - den kunne alt det vilde: shuffle, play, pause, stop og antischock, så musikken ikke stoppede når man som bart tog en tur over fortorvkanten på cyklen ![]() Den ville man kunne købe til en 100 kroner, med flere features med den udvikling der er. |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 9 ![]() -- ![]() Oprettet: 30-November-2005 Status: Offline Point: 2048 |
![]() |
||
Ellers har Danmarks Statistik en pristalsberegner her: http://www.dst.dk/HomeDK/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/P risberegner.aspx Indtast beløb, vælg årstal og Voila! (den virker begge veje) |
|||
![]() |
|||
broeman ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 291 |
![]() |
||
http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/Forbruge rprisindeks.aspx
En vare til 10000,- i denne måned ville være det samme som 7800,- for 10 år siden. Hvis det ikke var for at der sker kæmpe teknologiske fremskridt, ville inflationen have skabt høje priser. Bare husk på hvor meget et brød kostede for 20 år siden (jeg kan ![]() |
|||
Samsung LE40M86BDX
Onkyo TX-SR606, Jamo Elegance 08, Harbosound HP109 Sony Playstation 3/40, 250GB Triax HD409VA (m/Boxer) XMBCUbuntu HTPC |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
||
Parameter 1: Månedsløn i 94: 15000,- i 2009: 30000,- altså dobbelt på 15 år Parameter 2: Et godt TV i 94: 10000,- i 2009: 10000,- altså samme pris Resultat: Selvom TV skærmene er blevet mindst dobbelt så store, er prisen halveret på de seneste 15 år. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |