|
TV-, stream- og filserver |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
sirvival3 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-Oktober-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 168 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 25-Marts-2012 kl. 19:46 |
Jeg påtænker at lave mig en egentlig server, som gerne skal kunne køre dvb-viewer recording service (inklusiv webinterface) og fungere som stream-/filserver. Jeg har søgt lidt på nettet, men synes ikke helt at kunne finde en opsætning der ikke samtidig forventes at blive brugt som mediecenter.
Den skal ikke selv kunne afspille video eller tv (altså ikke være mediecenter), men den skal via DVB-viewer recordingservice kunne optage tv pt via DVB-T og CAM, men måske på et andet tidspunkt via DVB-S2, DVB-C eller måske DVB-T2, hvis der på et tidspunkt kommer en kortlæser der magter C+. Min fremtidige tv-leverandør er ikke afklaret på nuværende tidspunkt. Jeg tænker, at den skal køre windows homeserver, da jeg mener at forstå, at den kan køre DVB-viewers recordingservice. Den skulle gerne kunne køre 24/7, og må derfor gerne være rimelig strømsvag, og det vil være en fordel, hvis der var mulighed for løbende at kunne øge antallet af harddiske. Den skal gemmes væk i et bryggers eller måske endda på loftet, så lidt støj fra kabinettet er uden større betydning, og kabinettets udseende og størrelse betyder heller ikke alverden. Umiddelbart tænker jeg, at en server der blot skal virke som filserver og TV-server kræver stabilitet fremfor performance, idet datamængderne der skal bearbejdes må forventes at være begrænsede. Umiddelbart tænker jeg, at man kunne bygge den op omkring en cpu som Intels I3, men overvejer om det ikke er overkill. Der er jo ingen grund til at bruge en I3, hvis en atom-CPU eller lignende kan gøre det. Findes der en hardware-nørd (positivt ment) derude, som måske kan byde ind med både en optimal opsætning og en budget-opsætning til en decideret tv-/filserver?
|
|
![]() |
|
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg valgte en 35W Core i3 (2100T) til min server, for at holde strømforbruget nede - uden at gå på kompromis med ydelsen.
Måske du på et tidspunkt ønsker at din server skal realtime transcode video mens det sendes ud til en eller flere klienter. mini-ITX bundkort bruger mindre strøm end micro-ATX og ATX, men det er i størrelsen 5-10W. Hvilket bundkort du skal vælge kommer jo også an på om hvordan du vil tilslutte din harddiske. Vil du køre RAID? Bruge SATA/ RAID-controlleren på bundkortet eller en PCI-E SATA/ RAID-controller? Skal du bruge PCI/ PCI-E slot til dine tunere eller kortlæsere? Mit setup ser således ud: Hardware: Chenbro ES34069 kabinet med indbygget DC-DC-konverter og ekstern 120W "power-brick" Asus P8H67-I (mini-ITX) Core i3 2100T (2,5 GHz, 35W) 2x4 GB ram 40 GB Intel 311 SSD (til Windows) 4x1,5 TB WD15EADS i RAID-5 på den indbyggede controller 1x320 GB HD til TV-optagelser HDHomerun HDHR3 Software: Windows Server 2008 R2 (men en helt almindelig Win7 Home Premium er fint) DVB Viewer + Recording Service |
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
Måske lidt inspiration i mit setup. Men det er nok "tudsegammelt". Det fungerer dog 110% stabilt. Ingen nedbrud, ingen pixerleringer. Alle klienter modtager altid uden problemer og alle planlagte optaglser kører. Ingen WAF problemer med manglende X factor optagelser osv. DET FUNKER! DVBViewer er nok ikke det mest funky, men hold kæft det er stabilt! |
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
|
sirvival3 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-Oktober-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 168 |
Det ser virkelig spændende ud!
Lige nu er mine tunere usb, men kommende an på mit valg af tv-udbyder, så kunne jeg forestille mig at PCI eller en homerun kunne blive en mulighed. Raid 0 (tror jeg det er) kunne være en mulighed for at sikre dele af de vigtigste data. P8H67 med GPU boost, er det ikke unødvendigt med GPU i en ren server? Sluger GPU'en strøm? SSD giver det reel merydelse på en server af denne slags?
|
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
Vil foretrække interne tunere Har intet raid. Hvorfor skulle jeg have det? Der er intet kritikisk på media serveren. På samme server har jeg mine kritiske filer, som bliver backuppet jævnligt. At tage backup/raide ca. 6 tb er umuligt! Nu ved jeg ikke om det er mit indlæg du svarer på, for jeg har ingen SSD, og kunne aldrig finde på at putte SSD i min server, det ville være uden værdi
|
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
|
nfspower ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 283 |
SSD er ikke helt uden værdi - Jeg kan godt forstå folk syntes det er for dyrt per GB, og at alt den snak om at man booter så og så hurtigt. Men en SSD har en del fordele, der kan skrives hurtigere til disken, ergo den er hurtigere færdig. Der er ingen støj overhovedet + at varme kommer der heller ikke meget af (på nær hvis man vælger en voldsom performance SSD).
Men det er en vurderingssag, men jeg har ikke fortrudt at jeg har sat SSD i min bærbar, min 2003 server og i min stationær. Lige lidt galde inden folk går amok i det, kan det ikke være lige meget om den booter på 13 eller 25 sek, bare lortet starter :) |
|
Jeg er ikke kommet længere end ideen til et HTPC !
|
|
![]() |
|
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
Nu skal en HTPC forhåbentlig ikke boote ret meget....
|
|
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |