recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - tv surround?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkettv surround?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
BeLLe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Juli-2006
Status: Offline
Point: 302
Direkte link til dette indlæg Emne: tv surround?
    Sendt: 19-September-2006 kl. 21:39
Jeg har købt Toshiba LCD tvet her fra siden og denne surround reciver: Link

Mit TV signal er almindeligt analogt kabeltv.

Nu er det jeg gerne vil vide hvordan jeg får lyden fra tv signalet ind i reciveren så jeg får surround lyd i de programmer hvor der bliver sendt det.

Jeg vil gerne have det skåret helt ud i pap da jeg er helt grøn i surround verdenen

Edit:
Et tillægsspørgsmål er kommet op. Jeg har tilsluttet min computer til reciveren via et optisk kabel og indstillet min computer til 5.1 højtaler konfiguration men når jeg tester det hører jeg kun de 2 front højtalere.
Burde det optiske kabel ikke kunne overføre samtlige kanaler til reciveren?

Jeg håber virkelig at nogen kan hjælpe mig med disse 2 spørgsmål da det er de eneste årsager til at jeg har købt et surround anlæg
og er der nogen der har haft samme problem og løst det?

Redigeret af BeLLe - 20-September-2006 kl. 00:18
Til top
BeLLe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Juli-2006
Status: Offline
Point: 302
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 09:51

Jeg har fået løst mit tillægsproblem - Det viste sig at det var en indstilling i AC3 codec'et der skulle rettes til 5.1. Nu kører det som det skal...

Men det undre mig meget at der ikke er nogen der har kunne svare på mit oprindelige spørgsmål mht. tv surround. Bruger folk virkelig kun tv'et egne dårlige højttalere når de ser tv selvom de har et dyrt anlæg stående  

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 10:09

Hej

Jeg har selv forbundet mit TV med et rødt og Hvidt kabel til reciveren.

Hvis du ønsker rigtigt 5.1.  surround så kræver det en Selector eller Sat modtager som du så skal forbinde til din reciver med enten HDMI eller et optisk kabel.

Faktisk ved jeg ikke om der bliver sendt nogle programmer i danmark i 5.1. Det er meget normalt i USA at alt sendes i surround.

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af BeLLe BeLLe skrev:

Men det undre mig meget at der ikke er nogen der har kunne svare på mit oprindelige spørgsmål mht. tv surround. Bruger folk virkelig kun tv'et egne dårlige højttalere når de ser tv selvom de har et dyrt anlæg stående  

Næppe, ihvertfald ikke til filmlyd. Og nu vil jeg så svare dig:

De/vi bruger en bedre kilde til lyden: Jeg har i over 14 år brugt en stereo-VHS og i de senere år DVD-afspillere og nu også DVD-recordere.
Både en stereo-VHS og en DVD-recorder har en udmærket NICAM-dekoder til stereo fra TV (medmindre den slet ikke er til det danske marked) samt kan naturligvis afspille film.

NICAM er i øvrigt digitalt modtaget lyd, vidste du det?

Og så er vi flere og flere, der i dag ser TV digitalt. Og digitale modtagere (satellitmodtagere, Selectorer, DVB-T modtagere m.m.) har også stereo-lydudgange med liniesignal lige til at tilslutte et anlæg, det kan både være et stereo- og et 5.1 surround-anlæg. Og lyden er så i Dolby Digital 2.0 eller PCM, der er bedre opløst og går højere op i diskanten end NICAM. 

Mange af de nyere modtager-bokse kan også modtage Dolby Digital 5.1 lyd og sende den til et anlæg i et digitalt lydkabel - helt som en DVD-afspiller. (Det er bare ikke meget TV, der indtil videre sendes med 5.1 lyd...)

Problemet med lyd direkte fra TV'et via et par separate lydudgange bagpå er, at de indbyggede højttalere ikke er for gode til andet end mellemtone. Så de får typisk lidt ekstra bas og diskant for at kompensere for den lidt tamme gengivelse af andet end mellemtonen. Mange TV har også noget pseudo-surround, man kan slå til for at give mere bred eller rumlig lyd. (Virtual Surround o.l.)

Dette manipulerede signal lyder ikke godt sendt ind i et anlæg - det er ikke frekvens-lineært, måske har TV'et også tilført lidt støj, grums og forvrængning og måske skal der skrues ret højt op samt mutes. Når man så slår TV'ets højttalere til igen spiller de alt for højt.

Et helt neutralt ikke-volumen-reguleret liniesignal er langt bedre.

Og det kan man evt. via en adapter (SCART med audio out til phono) få ud fra en SCART-udgang på sit TV. Men kablet er kritisk, der er temmelig meget elektrisk støj omkring og bag et tændt TV.

Det er bedre at hente lyden fra en renere kilde.

Nu er det blevet min tur til at spørge!

Har du hverken en stereo-VHS, en DVD-recorder eller en digital TV-modtager?



Redigeret af Carser - 20-September-2006 kl. 11:37
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 14:59

Jeg håber jeg holder mig til tråden med flg.:

Undertiden angives en tv film at blive sendt i Surround Sound. Hvad indebærer det? Med f.eks. rdr-hx710, får man det så ud i stuen i 2.0 mens en evt. optagelse vil indeholde 5.1 eller sendes de pågældende film slet ikke i surround.

Mvh.

Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Online
Point: 6081
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 15:18

Nu vi snakker om TV med 5.1...

SVT1 sender Sleeper Cell mandag aften, og det er med 5.1-lyd

Min gamle Selector kan ikke køre 5.1, men kan de nyere?

Er fejlene ved Selector HD ved at være rettet?

Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Jeg håber jeg holder mig til tråden med flg.:

Undertiden angives en tv film at blive sendt i Surround Sound. Hvad indebærer det? Med f.eks. rdr-hx710, får man det så ud i stuen i 2.0 mens en evt. optagelse vil indeholde 5.1 eller sendes de pågældende film slet ikke i surround.

Mvh.

Surround Sound betyder oftest Dolby Stereo (filmudtryk) = Dolby Surround (hjemmebioudtryk), som er 2.0 Dolby Digital der både kan og bør dekodes i en Dolby Prologic dekoder (sidder typisk i en surround receiver) og på den måde blive udpakket til mere end to kanaler.

Ingen recorder kan optage 5.1 lyd. (5 betyder fem adskilte kanaler og .1 der på dansk er ,1 betyder LFE signal = signal til en subwoofer)

DD5.1 er efterhånden standard på købe-DVD men ikke på TV, hvor kun få yderst få filmkanaler (så vidt jeg husker fra C+) sender med 5.1 lyd.



Redigeret af Carser - 20-September-2006 kl. 15:34
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Nu vi snakker om TV med 5.1...

SVT1 sender Sleeper Cell mandag aften, og det er med 5.1-lyd

Min gamle Selector kan ikke køre 5.1, men kan de nyere?

Er fejlene ved Selector HD ved at være rettet?

Via TDC's kabelnet får vi ikke mig bekendt 5.1 lyd fra Sverige medmindre der er sket noget helt nyt.

Ja, Sagem 60 kan modtage 5.1 og har elektrisk S/PDIF udgang.

Om Selector HD: Se i trådene om den. Det ser ud til, at der stadig er visse problemer. Og den er stadig trukket af markedet: http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_p ageLabel=P12800143181145880515135&_nfls=false

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 15:40
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
enand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2006
Status: Offline
Point: 819
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 15:41

Hej Carser

Tak for svaret. "Ingen recorder kan optage 5.1 lyd" - den har jeg hørt før og undret mig hver gang. Det er jo svært at forstå, at det ikke kan være en del af en digital strøm.

Mvh.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 16:00

Velbekomme.

Jeg tror ikke, det er det tekniske, der reelt er noget problem.

DVD'en med 5.1 lyd er jo allerede en ca. 10 år gammel opfindelse og i masser af lydstudier med harddiske og andet digitalt grej er mange og helt separate lydkanaler blot en del af hverdagen.

Tror du ikke, at folk med recordere ganske enkelt ikke skal kunne lave for gode optagelser, der ligger lovligt tæt på købefilm i både billed- og lydkvalitet?



Redigeret af Carser - 20-September-2006 kl. 16:01
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2006 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Hej Carser

Tak for svaret. "Ingen recorder kan optage 5.1 lyd" - den har jeg hørt før og undret mig hver gang. Det er jo svært at forstå, at det ikke kan være en del af en digital strøm.

Mvh.

Hæ hæ her tager Carser fejl, det sker ellers meget sjældent

Hvis man køber en Philips DVDR7250 eller DVDR7260 så får man både DVB-T og mulighed for at optage i 5.1.



Redigeret af lahan - 20-September-2006 kl. 16:02
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu