|
|
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | ||
rasmuzzen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 913 |
![]() |
|
Høj effekt, slap nu lidt af. 35-50W er nok. En af de mest brugte er weller 50W 24Volt. Du skal jo ikke lodde tagrender. For høj effekt ødelægger mere end det gavner.
MVH
|
||
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19888 |
![]() |
|
Har du erfaring med at lodde på switchmodeforsyninger med store stelplan? 50W er knapt nok......' Klaus |
||
![]() |
||
rasmuzzen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 913 |
![]() |
|
Ehh, ja og lodder også på alt muligt andet, så som startmotorer til motorcykler, diodebroer i biler. Jeg har forskellige kolber, der passer til opgaven
Men handlede dette indlæg ikke om 1000uF elektrolytter.
Jeg køber mit værktøj så det passer til opgaven. Jeg har nok overset et eller andet i indlægget, syntes bare det handlede om en håndfuld elektrolytter.
MVH
|
||
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19888 |
![]() |
|
Okay, jeg har kun en jeg bruger, en gammel Weller mangnastat 50W med termostat. Her bestemmer man spidstemperaturen ved at skifte spidser. Den kan alt fra SMD til "tagrender", blot ved at skifte spidser. 0805 og 0603 SMD lysdioder er intet problem med en tynd spids.
Okay, har brugt 10 år af mit liv på at reparere elektronik rent erhvervsmæssigt og lidt over 20 på gøre det på hobbybasis. Store stelplaner leder varmen væk fra kondensatoren og kræver en kraftig kolbe for at kunne varme nok op på kort tid. En effektmæssigt lille kolbe kræver alt for lang tid og ødelægger printet. Klaus |
||
![]() |
||
![]() |
|
Fint nok Klaus, jeg kender ikke printtypen. Jeg skal ikke gøre mig klog på opbygingen, da jeg ikke har set printet. Dine år i elektronikbrancen giver dig selvfølgelig erfaringen, hvis du til daglig sidder og reparerer flatpannels.
Når jeg skifter lytter sidder de som regel på motherboards eller i netværksudstyr, her kan jeg redde en kontor pc eller en dyr fiberswitch fra døden ved 15 minutters arbejde og 12 kr. i komponenter, jeg har ingen problemer med at få de gamle kondensatorer ud og i.
Det er den vej min elekronik uddannelse har drejet sig hen de sidste 25 år, jeg er ikke loddemester til dagligt (sidder og programmerer client server løsninger), men griber gerne kolben for at tænke på noget andet een gang imellem, når der står en bunke PC'ere, det er ren nostalgi.
Nå men manden kan jo ikke bruge indlægget til noget, hvis ikke du anbefaler en egnet effekt for denne kolbe.
MVH
|
||
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Du læse det jeg citerede inden jeg svarede på kolben? Han kom med 2 forslag, hvor jeg skrev at han skulle vælge den med mest effekt...... Klaus |
||
![]() |
||
![]() |
|
Ok, kan jeg godt se. Du anbefaler faktisk een der ser mere fornuftig ud, tættere på 50W som jeg ville anbefale som en god allround loddekolbe. Men mon ikke han har købt og snart er færdig med at lodde.
MVH
|
||
|
||
![]() |
||
SilverLine ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 713 |
![]() |
|
Det hjælper tit med et fluss middel på, og så helst loddetin der er bly holdigt, skal kan der altså godt loddes på stelplaner uden at ødelægge komponenten.
Redigeret af SilverLine - 14-September-2011 kl. 16:21 |
||
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
|
||
![]() |
||
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
![]() |
|
Købte denne og det var alt hvad der skulle til... TV hermed fikset.
![]() Nu må vi se hvor længe det holder.
![]() |
||
![]() |
||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() |
|
![]() MVH
|
||
![]() |
||
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
![]() |
|
Haha - Tak! ![]() ![]() Dejligt at TV'et bare tænder med det samme.
![]() |
||
![]() |
||
nickyyyy ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-Juni-2006 Sted: København S Status: Offline Point: 354 |
![]() |
|
Fandt denne tråd, da mit samsung LCD ikke gad at tænde i dag. Jeg har aldrig haft problemer af nogen art, men i morges gad det bare ikke at tænde. Dioden blinker i 3-4 sek som det plejer, men uden resultat. Jeg er ikke ferm med at rode med elektronik på den måde, så vil høre om nogen kender et sted i Kbh eller omegn, hvor man kan få det fixet? Hvis det er så nemt som i siger, må det jo være billigt :-)
Mvh Nicky |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |