recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV til omkring de 10K?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV til omkring de 10K?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2007 kl. 18:46

Hej Hessi.

Hvor langt kommer du til at sidde fra skærmen??

For hvis du læser artiklen her:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1183765992&archive=&start_from=&

og eventuelt bruger denne udregningsapplet:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1184685511&archive=&start_from=&

kan du se, at med et 42" TV (som er det du går efter) kan du se, at du skal sidde maksimalt 1,7 meter fra skærmen for at udnytte 1080p.

Da du skriver, at du primært skal bruge TV'et til TV og DVD, tror jeg du skal prøve at se på de plasmaskærme der ligger indenfor din prisklasse, før du beslutter dig. Jeg har altid ment, at billedet fra SD materiale (både digitalt og analogt, men især analogt) på LCD bliver "grynet" at se på - det er helt slemt ved hurtige bevægelser og panoreringer.

Disse problemer mener jeg ikke der er (da slet ikke i samme grad) på plasmaskærme.

Det er især ved fodbold og andet sport det kommer til syne, så hvis du ikke ser sport, kan du måske nemmere leve med at billedet til tider ser "grynet" ud.

Men tag ud og se på det. Og husk at få forretningerne til at vise dig TV'ene med forskellige signaler (både analogt og digitalt SD, og HD kilder)

Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 21:36

tak for svarene.

Jeg har skam tid til at kigge på TV'er. Jeg tænkte bare at jeg kunne få at vide hvilke TV'er i prisklassen 10 - 12K jeg burde at kigge på, så jeg ikke spildte tid på at kigge på alt muligt udueligt. Har også være ude og kigge lidt.

Jeg genere mig ikke at folk gerne vil dele deres erfaringer omkring et TV der er super godt, men er ved at være træt af at læse at Pana PX70 mm. er det bedste i den prisklasse, ikke fordi det ikke er det men fordi jeg har læst det over alt nu.

Jeg vil bare gerne have 1080p opløsningen da jeg kommer til at se rigtig meget HD film i fremtiden. Og siden jeg har set hvor stor forskel der er bare fra DVD til 720p vil jeg gerne nyde den kvalitetsforbedring 1080p giver.

Men jo, det er da klart at det ikke bliver nogen forbedring hvis alt andet bliver ringere. Og igen derfor jeg spørger om der er noget LCD/plasma TV med 1080p i den prisklasse som kan betale sig at kigge efter i forhold til f.eks. Pana'en som ikke har 1080p.

Det bunder i er at jeg vil have noget hvor jeg kan få størst nydelse af full HD kilder for pengene, men samtidig uden for meget kompromis kan få 1080p. opløsningen.

P.s. Husk ALT kommer til at gå igennem min HTPC via DVI -> HDMI.

Redigeret af Hessi - 07-August-2007 kl. 21:36
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
magiske Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Februar-2007
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 21:42

Tror pointen er at du ikke i dag kan få true 1080p for 10k som også er "super". Især ikke npr du ikke vil gå "for meget på kompromis"..

Enten "nøjes" du med 720p ellers også bruger du 5k mere..

/M

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Jeg vil bare gerne have 1080p opløsningen da jeg kommer til at se rigtig meget HD film i fremtiden. Og siden jeg har set hvor stor forskel der er bare fra DVD til 720p vil jeg gerne nyde den kvalitetsforbedring 1080p giver.

Du får ikke det samme spring i detaljegrad fra 720p til 1080p, som fra DVD til 720p. Dine øjne opfatter for det første ikke forskellen ligeså stor, og for det andet er det fuldstændig umuligt at se forskellen på et 50" med mindre du sidder indenfor 2,5 meter af det.

Du får MED GARANTI et bedre billede ved at købe et plasma TV end ved at købe et LCD TV med 1080p. OGSÅ ved HD DVD eller Blu-ray visning.

Redigeret af Naiera - 07-August-2007 kl. 21:44
Til top
FriendlyMots Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Maj-2007
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 21:45
Det Tosa prøvede at fortælle dig, var at 1080p ikke ser bedre ud på en afstand større end 2 meter. Læs artiklen han linker til. Øjet kan simpelthen ikke opfatte så detaljerede billeder. Derfor han siger du skal ind på en afstand af 1,7 meter eller tættere, og tro mig, det har du ikke lyst til på en 42 tommer.

Synes du hænger dig meget i ideen om 1080p over 720p men læs materiale omkring emnet og du vil se at i denne størrelse tv har det ingen betydning overhovedet.

Ergo, når du finder ud af at 1080p ikke er for dig, håber jeg du vil bruge pengene på et tv med "kun 720p" men med bedre komponenter generelt. Hvilket lcd du så skal kigge efter kan jeg ikke hjælpe dig med specifikt. Jeg har et px70 ;)
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 21:54

Ok, så kunne det jo godt være jeg bare skulle nappe mig sådan en PX70.

Jeg sidder nemlig 2,3 - 2,5 meter fra TV'et og hvis det er 42" så kan jeg vel godt glemme alt om at se forskel på DVD og 1080p kilder?

Men i alt fald vil jeg hoppe ud til Tape Connection og kigge på både Tosh'en og Pana'en inden jeg beslutter mig.

Nogen der ved om Tape Connection i Århus har noget HD materiale jeg kan få lov at se på begge TV fra samme kilde, dermed ment samme afspiller?

Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 22:06

Jeg sidder nemlig 2,3 - 2,5 meter fra TV'et og hvis det er 42" så kan jeg vel godt glemme alt om at se forskel på DVD og 1080p kilder?

Nej, det er der altså ingen der har skrevet. Du vil ingen forskel kunne se på 1080p kilder ligemeget om skærmen har 1024*768 eller 1920*1080 fra den afstand. Der vil selvfølgelig være en fordel ved HD DVD eller Blu-ray over DVD, ellers var vi jo ikke mange herinde der gad smide penge efter afspillere til de nye formater.

Redigeret af Naiera - 07-August-2007 kl. 22:06
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 22:16

ah, yes.... var osse det jeg mente... er bare halvsmadret efter 10 timers arbejde i dag... så det hele kommer ikke lige ud som det bliver tænkt.

Men vil forskellen fra DVD til HD kilder så ikke være det bedre på et TV med med full HD opløsning i forhold til det med 1024 x 768? forudsat at alt andet er lige selvfølgelig, også afstanden på de 2,3 - 2,5 meter.

Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
FriendlyMots Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-Maj-2007
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 22:28
Nej. Øjet er kun i stand til at skelne et vist antal punkter ( pixels) fra hinanden. Når du sidder i normal afstand til dit fjernsyn - 2,5 til 4 meter - kan øjet simpelthen ikke se de forskelle der er på 720 og 1080 opløsning.

Lyder stadig ikke til du har læst op på materialet omkring alt dette. Vil jeg anbefale dig at få gjort :)
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 22:43

FriendlyMots - Takker, det er jo meget nemmere at spørger.

Hvis vi alle bare læste os frem til det hele ville der jo ikke være så fine fora som denne.

Men har fattet det nu og har vist også fattet det der med pull down og 1080p/24 og 1080p/60.

Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 23:03

Men vil forskellen fra DVD til HD kilder så ikke være det bedre på et TV med med full HD opløsning i forhold til det med 1024 x 768? forudsat at alt andet er lige selvfølgelig, også afstanden på de 2,3 - 2,5 meter.

Hvor mange gange har du tænkt dig at spørge? Du får stadig det samme svar.

Og det er sjovt du nævner det med at alt andet skal være lige, for det kan du godt glemme alt om medmindre du har væsentligt mere end 10k at bruge.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2007 kl. 23:08

Naiera, nu tænkte jeg bare Teoretisk mht. alt andet lige.

Men så kan jeg jo godt se hvem vinderen bliver, dog vil jeg som sagt først ud og kigge en 10 - 15 gange inden jeg beslutter mig.

Redigeret af Hessi - 07-August-2007 kl. 23:09
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu