recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV - VCR: Analoge - digitale udsendelser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV - VCR: Analoge - digitale udsendelser

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Emne: TV - VCR: Analoge - digitale udsendelser
    Sendt: 08-Juni-2006 kl. 12:42

Lunddal skrev et sted om DVD:
" Det viser sig at Recorderen stod i TV Mode, så den gjorde rent faktisk, hvad jeg (ubevidst) havde bedt den om.
Den virker som jeg vil ha' det, efter at jeg har slået den over i DVD Mode ".

Jeg er blevet gjort opmærksom på, at jeg havde skrevet mit indlæg et forkert sted, og har nu flyttet det hertil:

Ovenstående har vist noget med mit problem at gøre. En analog satellitreceiver er koblet til videoen (L2) og TV'ets scart AV 2. En ny digital terrestrisk receiver (til de gratis danske kanaler, bl.a. DR 2) er tilsluttet mellem videoens scart L1 og TV'ets scart AV1 (hvor jeg før havde tilsluttet en analog satellitreceiver). 

Alt virker nu som det skal, bortset fra, at jeg på videoens "egen" kanal  kun kan se de "gamle" analoge sendere fra TV og satellit. De danske kanaler der nu modtages via den digitale receiver vises først, når jeg har trykket på VCR-TV knappen på videoens fjernbetjening. Hvorfor vises de analoge og digitale udsendelser ikke på samme måde på videoen, altså med knappen VCR-TV i samme stilling?

Når udsendelsen er digital, vises der kun en blå baggrund (indtil jeg altså trykker på knappen).

Hvis jeg f.eks. har valgt at modtage DR 2 på den digitale receiver, og jeg starter optagelsen manuelt, bliver udsendelsen optaget som den skal, selv om der kun vises en blå skærm. Er der en god forklaring på dette? Jeg er ikke ekspert på området og føler mig lidt usikker på, om optagelsen nu også finder sted.

Berliz

Til top
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juni-2007 kl. 17:22
Jeg tager nu tråden op igen.
Jeg skrev ovenfor om en Philips DVB-T receiver. Desværre var der en summe/brummelyd, som ikke kunne afhjælpes, så jeg har afprøvet en anden Philips og en Strong, der begge desværre havde andre skønhedsfejl. Har nu fået en Digiality T-2001 CX i stedet for.
Men jeg har altså bøvl med visningen på TV-skærmen, når jeg skal indstille timeren. Scartkablerne forløber således:  fra video: scart ud/TV-> til Digiality: scart ind/video < > derefter fra Digiality: scart ud/TV -> til TV: scart AV1.
Jeg kan kun stille timeren på videomaskinen, når Digiality er slukket (stand-by). Man kan på videoens fjernbetjening skifte mellem VCR/TV-visning, når man programmerer en optagelse. Men hvorfor får man bare en sort skærm? Det hjælper ikke at benytte Digiality's fjernbetjening, hvor der er en knap: SRC (= skift mellem TV-video-sat). Det giver stadig bare sort skærm.
Forretningen siger, at sådan er det altså. Jeg skal bare vente med at tænde Digiality, til jeg har aktiveret timeren på videoen.
Da jeg ikke havde lige dette problem med de 2 Philips'er og Strong'en, undrer det mig lidt, at videoens timer progammerings-billede forsvinder, når Digiality tændes.
Jeg håber man kan forstå min forklaring. Kan nogen her give mig en god forklaring?

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10580
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2007 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af berliz berliz skrev:

Alt virker nu som det skal, bortset fra, at jeg på videoens "egen" kanal  kun kan se de "gamle" analoge sendere fra TV og satellit. De danske kanaler der nu modtages via den digitale receiver vises først, når jeg har trykket på VCR-TV knappen på videoens fjernbetjening. Hvorfor vises de analoge og digitale udsendelser ikke på samme måde på videoen, altså med knappen VCR-TV i samme stilling?

Da der kun sidder en analog tuner i din video kan den naturligvis ikke vise digitale kanaler via sin "egen kanal", som jo også er analog (via antennekabel). Signalet bliver i DVB-T modtageren konverteret om til analog og kan så sendes videre ud via en AV udgang til videoens AV indgang og derfor vises billedet først når du aktiverer den pågældende AV indgang på din video.  Hvis der sidder en "ægte" modulator i din DVB-T modtager skulle det også kunne lade sig gøre via antennekablet. Det kræver dog, at du først indstiller DVB-T modtageren til at gengive på en bestemt UHF kanal og dernæst indstiller din video og dit TV til at modtage på denne UHF kanal.

Flemming

Redigeret af fltk - 18-Juni-2007 kl. 08:56
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2007 kl. 10:39
Jeg bider mærke i, at du har forbundet video og digitalmodtager via videoen scart ud/tv.

Som du selv nævner er det en udgang, og digitalmodtageren kan dermed ikke sende et signal ind denne vej (kan du overhovedet optage fra digtalmodtageren?).

Men ja, jeg tror forretningen har fat i noget af det rette.

Den loop funktion der er i digitalmodtageren, virker tilsynelandende kun i slukket tilstand (eller muligvis kun, når videoen "aktiverer" funktionen, som kan ske ved at trykke play).
Det at gå ind i timermenuen er tilsyneladende ikke nok til at "aktivere" denne loopthrough.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2007 kl. 00:45
Jeg har efter gennemlæsning af jeres forklaringer og ideer afprøvet forskellige muligheder og har takket være jeres tips fået løst problemet rimeligt fornuftigt:
Hvis jeg ser TV2 og kommer i tanke om, at jeg vil optage noget på DR2 f.eks. kl. 23-23:50, kan jeg nu komme i kontakt med videoen uden at skulle slukke min DVB-T receiver imens - nemlig ved at trykke på TV/AV på TV'ets fjernbetjening. Derved kan jeg via den egen kanal komme ind og se de analoge kanaler og, vigtigst af alt, så kan jeg nu igen programmere dens timer. Til slut skal jeg bare trykke på TV/AV på ny, for at  kigge digitalt igen.
Den optager i øvrigt uden problemer alle de 4 danske kanaler, som jeg kan modtage digitalt. (Da jeg anskaffede den første DVB-T, lod jeg UHF-kablet gå direkte til TV'et uden om videoen, eftersom denne jo nu skulle optage fra den digitale modtager via scartkabel. Jeg kunne derfor først "køre uden om" DVB-T'en under timer-indstillingen, da jeg her i aften havde monteret UHF-kablet igen.
Jeg undrer mig lidt over, at de andre DVB-T modtagere, jeg har haft med samme scartforbindelser, ikke gav mig disse problemer (men de havde andre irriterende fejl).
Den ovennævnte metode kan jeg godt leve med i forb. med programmering.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu