recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV2 fra CD på satellit
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV2 fra CD på satellit

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2009 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

DTT kører med omtrent det samme som CD - hvis ikke det er det samme signal.


omtrent er så cirka -400 til -800Kbit mindre..  kvaliteten af TV2 ikke så god på dvbt, da pixeleringer i logo ses tydeligt på dvbt, ihvertfald på min gamle philips.. når jeg kører de 2 billeder ved siden af hinanden, så er min sat meget bedre i kvali.



OK, artiklen her på sitet omkring ændringerne på DTT 1/3 beskrev ellers at TV2 ville komme op på 4,5Mbit, men måske de ikke har skruet op endnu.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2009 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 Der er afstanden op og ned fra sattelitten og encodningen, det giver forsinkelse, omend en lille en.



Regnede jeg godt med, men jeg ville dog lige høre, om andre oplever det samme.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2009 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

DTT kører med omtrent det samme som CD - hvis ikke det er det samme signal.


omtrent er så cirka -400 til -800Kbit mindre..  kvaliteten af TV2 ikke så god på dvbt, da pixeleringer i logo ses tydeligt på dvbt, ihvertfald på min gamle philips.. når jeg kører de 2 billeder ved siden af hinanden, så er min sat meget bedre i kvali.



OK, artiklen her på sitet omkring ændringerne på DTT 1/3 beskrev ellers at TV2 ville komme op på 4,5Mbit, men måske de ikke har skruet op endnu.

lyder spændende.. jeg ska se om jeg ikke kan få testet på en boks med dvbt løsning. så det ikke er øjnene men stream som afgør det.
Det kan jo være fjernsynet som er gammelt og for meget teknisk som smatter tingene ud.

 

Til top
culrich Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2009 kl. 21:56

Jeg kan se bitraten på DVB-T og CD er nøjagtig den samme, så vi får bare signalet retransmittet som DVB-S.

Så det er ren placebo hvis nogle kan se forskel.

Dog kan kvaliteten/opskaleringen på DVB-T modtageren natuligvis være dårligere og CD dermed ser pænere ud.

Men signalet er det samme, sorry.

Havde ønsket vi kunne få en højere bitrate end laveste fællesnævner = Boxer.

\Christian

 

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2009 kl. 13:39
Boxer har (endnu) intet med TV 2 signalet at gøre.
Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2009 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af culrich culrich skrev:

Jeg kan se bitraten på DVB-T og CD er nøjagtig den samme, så vi får bare signalet retransmittet som DVB-S.

Så det er ren placebo hvis nogle kan se forskel.

Dog kan kvaliteten/opskaleringen på DVB-T modtageren natuligvis være dårligere og CD dermed ser pænere ud.

Men signalet er det samme, sorry.

Havde ønsket vi kunne få en højere bitrate end laveste fællesnævner = Boxer.

\Christian

 



Det kan ikke være samme signal siden det ikke sendes DVB subtitles på Canal Digital.  Derfor kan det umulig være benyttet samme MPEG2 kodere i DVB-S som for DVB-T.   Det kan heller ikke være samme signal som på Viasat siden Viasat sender TV2 kanalene med redusert oppløsning (544x576)pg lavere video/audiobitrater i følge screenshots postet i denne tråden.

Hvis det faktisk er forskjell på DVB-T og Canal Digital med samme bitrate så er det nok forskjeller i koderkvaliteten som synes.  Koderkvaliteten/effektiviteten er selvfølgelig veldig viktig for sluttresultatet.

Her er videobitrate målinger for TV2 / Lorry  på Canal Digital:
http://www.linowsat.de/3590/bitrate/2411293/2408.html
Det benyttes ca. 4.2Mbps constant video bitrate og MPEG1 Layer II stereo lyden sendes med 256kbps.
http://www.linowsat.de/3590/all/3590.shtml

Viasats sender TV2 / Lorry med ca. 3.8Mbps constant video bitrate videobitrate.  MPEG1 Layer II stereolyden sendes med 192kbps.
http://www.linowsat.de/0050/bitrate/2612476/4660.html


Redigeret af Bobben - 03-April-2009 kl. 13:46
Til top
culrich Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2009 kl. 14:11

DVB-T signalet kan vel re-encodes med original video og lyd stream, og subtitles ændres til en PGS stream, som jeg går udfra CD bruger.

Jeg syntes bare det var påfaldende bitraten var stort set ens.

Viasat laver underlige ting, så de kan jo sagtens lave crop og stretch, uden det giver mening.

Hvis CD får en stream fra TV2 via fiber eller lignende, hvorfor ville de så egentlig ikke vælge en MPEG4 stream??? Er det kompabilitet med ændre modtagere der er problemet?

/Christian

Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2009 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af culrich culrich skrev:

DVB-T signalet kan vel re-encodes med original video og lyd stream, og subtitles ændres til en PGS stream, som jeg går udfra CD bruger.



En slik dekoding/reenkoding vil gi betydelig forringelse av kvalitet så det er lite sannsynlig at det er benyttet.  Da ville i såfall CD signalet sannsynligvis gi betydelig dårligere kvalitet enn DVB-T signalet.

Vet ikke hva du mener med at subtitles endres til en PGS stream.  Det Viasat og CD gjør er å sende ut video hvor subtitles er en del av video  (dvs. subtitles er en del av video før den MPEG2 komprimmeres  - samme som gjøres med DR2 i DVB-T).  Det er derfor ikke mulig å disable underteksten på satellitt slik det kan gjøres i DVB-T.




Redigeret af Bobben - 03-April-2009 kl. 14:45
Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2009 kl. 14:46
slettet(feilpostet)

Redigeret af Bobben - 03-April-2009 kl. 14:47
Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2009 kl. 14:47
slettet (feilpostet)
Til top
culrich Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2009 kl. 19:20

Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:


En slik dekoding/reenkoding vil gi betydelig forringelse av kvalitet så det er lite sannsynlig at det er benyttet.  Da ville i såfall CD signalet sannsynligvis gi betydelig dårligere kvalitet enn DVB-T signalet.

Da signalet både DVB-T/S er pakket i en MPEG transport stream (TS), er det muligt at remuxe denne stream til sine grundbestanddele uden tab.

Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:

Vet ikke hva du mener med at subtitles endres til en PGS stream.  Det Viasat og CD gjør er å sende ut video hvor subtitles er en del av video  (dvs. subtitles er en del av video før den MPEG2 komprimmeres  - samme som gjøres med DR2 i DVB-T).  Det er derfor ikke mulig å disable underteksten på satellitt slik det kan gjøres i DVB-T.


En PGS stream (pakket ind i TS) kan bestå af en række bitmaps som udgør de forskellige undertekster. Disse kan så overlay'es i billedet. Kvaliteten af disse bitmaps har direkte betydning for hvor flot underteksten bliver. F.eks. er underteksterne på TV2-Film meget flotte, hvor de ligner crap på Canal+ HD.

Så derfor skal DVB-T subtitles "bare" konverteres til bitmaps og pakkes ind i TS'en. 

Alt dette kan gøre i software og uden tab af kvalitet.

Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2009 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af culrich culrich skrev:

Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:


En slik dekoding/reenkoding vil gi betydelig forringelse av kvalitet så det er lite sannsynlig at det er benyttet.  Da ville i såfall CD signalet sannsynligvis gi betydelig dårligere kvalitet enn DVB-T signalet.

Da signalet både DVB-T/S er pakket i en MPEG transport stream (TS), er det muligt at remuxe denne stream til sine grundbestanddele uden tab.



Det er 100% korrekt at det er mulig men på Canal Digital er det ikke benyttet DVB subtitles. Derfor kan det umulig være samme MPEG2 videostream som i DVB-T. Det er  komplett umulig. 

På DVB-T  er ikke underteksten en del av MPEG2 video slik den er på satellitt (Viasat&Canal Digital).  Underteksten i DVB-T legges på i DVB-T mottageren.


Oprindeligt skrevet af culrich culrich skrev:


En PGS stream (pakket ind i TS) kan bestå af en række bitmaps som udgør de forskellige undertekster. Disse kan så overlay'es i billedet. Kvaliteten af disse bitmaps har direkte betydning for hvor flot underteksten bliver. F.eks. er underteksterne på TV2-Film meget flotte, hvor de ligner crap på Canal+ HD.

Så derfor skal DVB-T subtitles "bare" konverteres til bitmaps og pakkes ind i TS'en. 

Alt dette kan gøre i software og uden tab af kvalitet.



Det er ikke pakket inn slike bitmaps i TS'n på Canal Digital og Viasat. Slike bitmaps er forøvrig ganske enkelt DVB subtitles.  Man kan lett se hvilken streams en PGS inneholder vha. software som f.eks. TransEdit fra www.dvbviewer.com.

Slike DVB subtitle bitmaps sendes ikke på TV2 kanalene via parabolen (Viasat & Canal Digital).   

På Canal Digital sendes heller ikke PCR i video men på en egen PID (8190). 

 



Redigeret af Bobben - 08-April-2009 kl. 23:58
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu