recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV2 HD DR1 HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TV2 HD DR1 HD

Besvar Besvar Side  <1 2627282930 37>
Forfatter
Besked
evilguy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér evilguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af ikje ikje skrev:

bud.

Rent oplevelsesmæssigt er det måske heller ikke det store tab lige nu. Regionerne råder - mig bekendt - ikke over produktionsfaciliteter i HD. Det HD-signal, de i dag distribuerer over DTT-nettet, er baseret på opskaleret SD.

Denne del vil jeg gerne lige skyde ned. Min lokale regional kanal har lige investeret 2 millioner kroner i nyt produktionsudstyr til den nye kanal. Underleverandørerne til TV midtvest benytter også HD udstyr i produktionen af indhold til den nye kanal.

Men Ib Konrad den slags påstande er selvfølgelig lette at skyde af, når man ikke har sat sig ind i sagen, FØR man kommer med den slags påstande, der er grebet ud af luften.
Som om YouSees troværdighed ikke var ringe nok i forvejen... Problemet ved at ramme bundet, er at en eller anden altid kommer med en skovl og begynder at grave videre.
Til top
ikje Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Oktober-2007
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ikje Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 15:05
YouSee er blevet hørt undervejs, men den endelige udformning af bekendtgørelsen kender man først, når den offentliggøres.

Bortset fra en masse beskyldninger om spin - og det der er værre - har jeg vist kun givet udtryk for, at YouSee netop lige har været igennem en omfattende kanalomlægning med forudgående varsling af kunderne osv. osv., og at vi af hensyn til kunderne kvier os meget ved pludselig at skulle gøre det igen. Det vil under alle omstændigheder tage tid at lægge en ny frekvensplan, og kapaciteten skal fremskaffes.

Det kan godt være, at 90 Mbit/s kan synes af lidt i forhold til pakaciteten i nettet, men ikke desto mindre vil enhver netplanlægger formentlig give mig ret i, at det er et meget kompliceret puslespil at rydde næsten 3 qam'er for at få plads til 8 nye HD-kanaler i et netværk, der leverer signaler til 400.000 husstande og omkring 12.000 forskellige foreninger.

Rådet om at afskaffe analoge kanaler og droppe MPEG2 vil jeg høfligt overhøre. YouSee har et hensyn over for sine kunder, som må gå forud for en teknologisk optimering.

(Mht. DR 1 er opskaleringsissuet vist hele pointen i, at DR ikke ønsker at karakterisere den som HD)

vh.

Ib
Ib Konrad Jensen
Pressechef, YouSee
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 1997
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 15:11

Det kan godt være, at 90 Mbit/s kan synes af lidt i forhold til pakaciteten i nettet, men ikke desto mindre vil enhver netplanlægger formentlig give mig ret i, at det er et meget kompliceret puslespil at rydde næsten 3 qam'er for at få plads til 8 nye HD-kanaler i et netværk, der leverer signaler til 400.000 husstande og omkring 12.000 forskellige foreninger.

Interessant. Siden du taler om 3 qam'er, vil det så sige at i allerede sigter mod planer om fremtidigt at transmittere alle de regionale kanaler i 3 qam'er i coaxdelene over hele landet, og ikke blot indsjøjfe den regionale kanal i et coaxialt mux med eller uden andre ikke-regionale kanaler i hver sin region i den hybride struktur?

Jeg har stor respekt for at planlægningen i en stor organisation er et tungt dyr at tæmme. Jeg fatter bare ikke at must carry aspektet ikke var forudset længe forud for bekendtgørelsen, da det vel altid har været at regne så sikkert som amen i kirken i lyset af politikernes ambitioner.

(Mht. DR 1 er opskaleringsissuet vist hele pointen i, at DR ikke ønsker at karakterisere den som HD

(sammen med båndbredde problematikken på DTT nettet) Men det forhold du nævner sidestiller netop også regionerne med DR1 i forhold til agumentationen om at der "Rent oplevelsesmæssigt måske heller ikke er det store tab lige nu" i forhold til ikke at sende regionerne i den nye opskalerede kvalitet. Det samme kan jo tilsvarende påståes om DR1, hvor mange jo rent faktisk er meget glade for den forbedrede kvalitet der er kommet ud af det nye opskalerede og forbedrede encode og det højere bitrater. 

Det var derfor jeg betragtede dette forhold som uligevægtigt men situationen taget i betragtning meget bekvemt spin, med mindre du virkelig mener at der "Rent oplevelsesmæssigt måske heller ikke er det store tab lige nu" ved kun at sende SD versionen af DR1.

Redigeret af TBC1 - 13-Januar-2012 kl. 15:34
Til top
ikje Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ikje Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:

bud.

Rent oplevelsesmæssigt er det måske heller ikke det store tab lige nu. Regionerne råder - mig bekendt - ikke over produktionsfaciliteter i HD. Det HD-signal, de i dag distribuerer over DTT-nettet, er baseret på opskaleret SD.

Denne del vil jeg gerne lige skyde ned. Min lokale regional kanal har lige investeret 2 millioner kroner i nyt produktionsudstyr til den nye kanal. Underleverandørerne til TV midtvest benytter også HD udstyr i produktionen af indhold til den nye kanal.

Men Ib Konrad den slags påstande er selvfølgelig lette at skyde af, når man ikke har sat sig ind i sagen, FØR man kommer med den slags påstande, der er grebet ud af luften.
Som om YouSees troværdighed ikke var ringe nok i forvejen... Problemet ved at ramme bundet, er at en eller anden altid kommer med en skovl og begynder at grave videre.

Hvis jeg tager fejl, beklager jeg. Min påstand er ikke mere grebet ud af luften, end at jeg i går talte med en fotograf fra en af regionerne, som bekræftede man ikke rådede over HD-produktionsfaciliteter.

vh.
Ib Konrad Jensen
Pressechef, YouSee
Til top
ikje Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ikje Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Interessant. Siden du taler om 3 qam'er, vil det så sige at i allerede sigter mod planer om fremtidigt at transmittere alle de regionale kanaler i 3 qam'er i coaxdelene over hele landet, og ikke blot indsjøjfe den regionale kanal i et coaxialt mux med eller uden andre ikke-regionale kanaler i hver sin region i den hybride struktur?

Jeg har stor respekt for at planlægningen i en stor organisation er et tungt dyr at tæmme. Jeg fatter bare ikke at must carry aspektet ikke var forudset længe forud for bekendtgørelsen, da det vel altid har været at regne så sikkert som amen i kirken i lyset af politikernes ambitioner.

Der bliver jeg dig svar skyldig. Jeg ved kun, at vi sender alle regionale kanaler fra Borups Alle frem for at nedtage dem lokalt. Og at vi i tilfældet med en HD-version vil skulle gøre det samme, hvis vi skal være i stand til at imødekomme de foreninger, der måtte ønske to eller flere regionale kanaler.

Ib
Ib Konrad Jensen
Pressechef, YouSee
Til top
evilguy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér evilguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 15:46

Oprindeligt skrevet af evilguy evilguy skrev:

bud.

Hvis jeg tager fejl, beklager jeg. Min påstand er ikke mere grebet ud af luften, end at jeg i går talte med en fotograf fra en af regionerne, som bekræftede man ikke rådede over HD-produktionsfaciliteter.

vh.

Vi graver...

Uanset om TV-stationerne råder over HD-produktionsfaciliteter, så udsendes deres indhold i HD.

Derfor skal YouSee også udsende kanalen i HD. Derfor er det fuldstændig latterligt, at du fyrer en kommentar af med at folk alligevel ikke får noget ud af HD kanalen, fordi produktionsudstyret hos regionerne ikke er i HD.

Den kommentar - som er grebet ud af luften - burde du i slet ikke have skrevet, og det lugter langt væk at spin, og at du forsøger at dreje sagen over på et andet emne.
Til top
evilguy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér evilguy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 15:59

YouSee er blevet hørt undervejs, men den endelige udformning af bekendtgørelsen kender man først, når den offentliggøres.

Bortset fra en masse beskyldninger om spin - og det der er værre - har jeg vist kun givet udtryk for, at YouSee netop lige har været igennem en omfattende kanalomlægning med forudgående varsling af kunderne osv. osv., og at vi af hensyn til kunderne kvier os meget ved pludselig at skulle gøre det igen. Det vil under alle omstændigheder tage tid at lægge en ny frekvensplan, og kapaciteten skal fremskaffes.

Rådet om at afskaffe analoge kanaler og droppe MPEG2 vil jeg høfligt overhøre. YouSee har et hensyn over for sine kunder, som må gå forud for en teknologisk optimering.

(Mht. DR 1 er opskaleringsissuet vist hele pointen i, at DR ikke ønsker at karakterisere den som HD)

vh.

Ib

Og vi graver videre...

At YouSee kvier sig for at lave en kanalomlægning igen er ikke en gyldig grund for at overtræde lovgivningen på området. Ja, en frekvensplanlægning tager tid... I har indtil videre haft en måned til det - hvornår er den planlægning så færdig? Og hvorfor er I ikke allerede i gang med den?

Loven trådte i kraft i går - hvorfor følger I ikke loven? Hvorfor beder I ikke jeres teknikere om at arbejder 24/7 indtil problemet er løst?

At YouSees ingeniører skal rydde plads nok til 3 QAM'er er overordenligt kedeligt at høre på. YouSee har VALGT at samle hele distributionen på Borups Allé. YouSee har VALGT ikke at lave en lokal løsning, som måske kunne være lettere at administrer. YouSee har VALGT, at følge deres kunders ønsker (antenneforeninger) med hensyn til flere regionale tv-kanaler.

Når man som selskab selv har VALGT at gøre tingene på en bestemt måde og når man vælger følge kundernes specielle ønsker, så skal man ikke komme og tude over en lovgivning, som man har haft alle muligheder for at påvirke i høringsperioden.

Det er en gang klynk fra YouSees side. Stop det nu og få retteret jeres fejl; Ned på maven, ud med armene, indrøm I har lavet en ordenlig bommert og ret fejlen - gerne i denne weekend.

Jeg finder hele denne sag yderst komisk, og hvis det ikke lige var fordi, at jeg rent faktisk gerne vil have min regionale TV-kanal i HD, som lovgivningen på området foreskriver, at JEG HAR RET TIL, så ville leg nok sidde og grine over de desperate redningsforsøg YouSee og Ib Konrad kommer med!

Bare blive ved - der er stadigvæk masser at jord i hullet at skovle væk, før vi rammer Kina.

Redigeret af evilguy - 13-Januar-2012 kl. 16:01
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilhelm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 16:10

...Der bliver jeg dig svar skyldig. Jeg ved kun, at vi sender alle regionale kanaler fra Borups Alle frem for at nedtage dem lokalt. Og at vi i tilfældet med en HD-version vil skulle gøre det samme, hvis vi skal være i stand til at imødekomme de foreninger, der måtte ønske to eller flere regionale kanaler.

Ib

De foreninger der måtte ønske mere end deres egen regions kanal, har ikke krav på at få deres ønske opfyldt. Hvis YouSee vil imødekomme deres ønske, kunne man nøjes med at tilbyde dem SD-versionen af kanaler fra andre regioner.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
dieseldk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-Maj-2009
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dieseldk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af karkov karkov skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

Oprindeligt skrevet af karkov karkov skrev:

... mit LG ligger kanaler som den selv lyster lige meget hvilket netnr jeg bruger

Også hvis du bruger netværks-id 100? (Der skal evt. tastes 2 nuller foran 100).

De fleste tv og bokse, jeg har haft med at gøre, kan sortere kanalerne i den kanalpladsorden, YouSee angiver på sine kanaloversigter. Kaldes også LCN - logical channel order.

Har prøvet 100, 110 og 120, det er lige meget. bruger ca 2 timer hver gang på at ligge dem i orden når yousee roder med kanalerne. ca 250 kanaler som man først lige skal finde ud af hvilke der er kodet og hvilket der ikke er hvor efter man kan flytte en kanal af gangen. mener ikke jeg kan taste mere en 3 cifre ind. men pt ligger de der hvor jeg vil havde dem så gider ikke lege med det igen før det bliver nødvendigt.

På min LG er der et lille flueben man kan sætte eller fjerne inden søgning af kanaler, hvis det er der kan man ikke flytte med kanaler og de skulle være i yousee's rækkefølge, hvis man fjerner det kan man flytte rundt med kanalerne og de starter totalt rodet.
På mit kan jeg gå ind og opdatere kanaler på en frekvens (bruger denne liste til af finde den http://www.dkscan.dk/TV/yousee_hovedstaden.htm passer til hele landet bor i østjylland) så man ikke skal søge alle kanaler ind igen og flytte rundt for fra hver gang de flytter et par kanaler.
Har et lh7020
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 16:38

Der blev ikke talt om afskaffelse af Analogt i dette tilfælde, selv om den teknologi er udtjent, men kun om omlægning til udelukkende at bruge MPEG4, som også derved vil frigive plads, og også når man ser på at en modtager kan fås for få penge, (under kr. 500 eller billigere), og derved er det en lav omkostning til opgradering af udstyret hos forbrugerne, og man kan undgå at udkifte TVer der ikke har den standard, så de kan leve en tid endnu. Jeg har heller ikke, endnu i hvertfald udskiftet TVet, men tilkøbt passende udstyr for at kunne få udbytte af det som sendes. 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2012 kl. 17:58

Naturligvis gælder must carry forpligtelserne også for YouSee, og vi er opmærksom på det. 
Men sagen er, at bekendtgørelsen først blev udsendt den 12. december, som var omtrent tre uger efter, vi havde gennemført den årlige kanalomlægning.

Ja der burde bestemt uddeles 'spanking' - hård, brutalt og effektivt evt. dødeligt - til embedsmænd og politikere, der ikke giver rimelige frister.  Her er jo der jo ikke tale om noget, som kom 'lige pludseligt', men resultater af et ret gammelt forlig. 

Det er noget svineri med demokratiet og overfor alle, der skal leve med og efter reglerne. 

Men, som landets største leverandør af fjernsyn er det også helt utroværdigt, at youSee ikke har haft forhåndsviden om, at dette kunne blive resultatet. youSee burde indlysende have handlet derefter.  Hvis kvalitetskravet  så alligevel ikke kom med, kunne youSee jo simpelt have undladt at sende HD versionen i de tildelte muxer (youSee slang QAM'er)   

Vi vil meget nødigt begynde at gennemføre yderligere en kanalomlægning så kort tid efter. ....

Med lov skal land bygges. Lov er lov, og lov skal holdes. 

Det er ganske enkelt helt uholdbare argumenter, at man finder det bedst eller lettest at lade være.

Tænk, hvis  jeg havde sat betalingservice på 1000 kr/md til B-skat. Hvis jeg vidste, at jeg fx skulle betale  måske 10.000 kr/md. i B-skat og alligevel  skrev til skat og fortalte dem, at jeg først ville rette det for skatteåret 2013, fordi man  blev så forvirret over at ændre betalingen  allerede  nu.
Det ville naturligvis aldrig gå - det skal naturligvis ikke gå - og det kan alle se.

Og det bør heller aldrig gå for youSee.  Når man overtræder love og bekendgørelser, så skal youSee - som alle andre - uopholdeligt sørge for at rette op på forholdet.

Det kan ikke på nogen måde gradbøjes - det er nu, straks og pronto.  

Personligt synes jeg - som tidligere skrevet - det er helt skørt med  regional TV i HD, ja i det hele taget med regionale og lokale TV stationer.  Det er sikkert også rigtigt, at der kun kommer ganske få programmer optaget originalt i HD.  Men slige argumenter er altså helt uden betydning.

Det - HD - står der som et mindste krav, og så skal det straks  gennemføres - alene fordi det skal.   

Lars     Smile

PS!  Hvorfor sørgede youSee ikke for en bedre tekst i tide? - troede youSee at være over loven? - det er bla. for at forebygge en sådan grov misforståelse, at youSee skal og skal straks
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8592
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2012 kl. 09:27
Nu fik jeg ikke lige selv set efter, men var Fame på DR1 i går i HD?
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2627282930 37>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu