recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV2 HD DR1 HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TV2 HD DR1 HD

Besvar Besvar Side  <1 3233343536 37>
Forfatter
Besked
arcona Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér arcona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 11:53
DR1 HD og TV2 HD viser lige nu 40 års jubilæet,og DR1 er væsentlig flottere billede. Tror ikke TV2 sender det i HD, kvaliteten er væsentlig dårligere ihvertfald

Og på Dr1 er det som om kun nogle af kameraerne er HD

Redigeret af arcona - 15-Januar-2012 kl. 11:55
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4052
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af arcona arcona skrev:

DR1 HD og TV2 HD viser lige nu 40 års jubilæet,og DR1 er væsentlig flottere billede. Tror ikke TV2 sender det i HD, kvaliteten er væsentlig dårligere ihvertfald

Og på Dr1 er det som om kun nogle af kameraerne er HD

Det oplevede jeg i Koncerthuset i går. Men i salen virket det som HD. men ved Kim Bildsø og CO. virket det som opskalering
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19560
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Den sammen diskution. Hvis det ikke er hd. Hvad er det så.

"Næsten HD". HD i for lav en birtate til DR vil være bekendt til at kalde det HD, derfor reklamerer de ikek med det som HD.

For et mobil kamera, der ikke ikke optager højere bitrate end det dr 1 sender i, det hedder hd så længe det er 720p.

Jeps, bare der er teoretisk billedpunkter nok, så er der mange der ikke skammer sig og kalder det HD

Det kan godt være at bitraten ikke er så høj. Men så tager de tuner fejl når nå de viser hd ikon efter kanalen i info

Tuneren viser HD, da HD specifikationerne er lige så dårligt specificeret som på et mobil kamera.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 15-Januar-2012 kl. 12:00
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19560
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af kalk23 kalk23 skrev:

Kunne være fedt hvis Recordere kunne spørge DR hvorfor de sender i HD (720p ER HD), uden at have den samme kvalitet som f.eks. DR HD.

For mig er det klart nok, man ønsker at bruge den båndbredde der er til rådighed til at give folk en bedre tv oplevelse. Samtidig klargør man produktionssystemet til HD (nyt produktionsudstyr) og høster erfaringer med alle udsendelser i HD (omend det bliver voldsomt komprimeret for os med egen antenne).

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2006
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af kalk23 kalk23 skrev:

Kunne være fedt hvis Recordere kunne spørge DR hvorfor de sender i HD (720p ER HD), uden at have den samme kvalitet som f.eks. DR HD.
-
Svaret ville lyde som det altid har lydt og været meldt ud, nemlig som noget i retning af: "Det gør vi for at kunne formidle "forbedret kvalitet" på DR1. (det udtryk de selv bruger). "vi sender f.ek.s ikke tv-avisen i HD men som opskaleret SD" men "Med den nye transmission vil der være flere bits til bedre billeder" ...eller de ville sige noget meget lignende i den retning.
-
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg kan heller ikke se pointen i DR 1 HD.

DR1 er heller ikke HD, men 720p.

Klaus
-
KlausDM Clap har (også i ovenstående indlæg kl. 12:04) tydeligvis forstået differentieringerne og implikationerne, i stedet for at stirre sig blind og forvirret på ét parameter ud af flere.
Jeg har beskrevet fordelene ved at sende opskaleret SD i en HD transmissionsopløsning nederst på side 29 i denne tråd/debat. Er man ikke klar over eller opmærksom på fordelene derved, kan man læse om dem der og bedre forstå hvorfor DR har fordel af at sende DR1 som de gør, selv om det [ind til videre] kun er opskaleret SD materiale/produktion de sender.
-
Men foruden det kan vi i forhold til det nærværende aspekt lige konkludere følgende:

720p er ikke = at selve det formidlede [kilde]materiale nu også virkeligt er i HD kvalitet
720p er derimod = en anerkendt HDTV [transmissions]opløsning
-
Men om noget virkeligt er og formidles som HD kvalitet i egenligste forstand afhænger af flere faktorer end blot selve transmissionsopløsningen (i dette tilfælde 720p). F.eks skal kildematerialets/produktionen også være i HD (ellers er det jo opskaleret SD), og inden for EBU sfæren (som DR er en del af) skal bitraten til lige også være af en hvis størrelse før de går ud og kalder det HD. 
Kæden er altså  ikke stærkere end sit svageste led og et svagt led kan bryde kæden.
Så man kan sige at HDTV kvalitet i EBU forstand er = kildemateriale/produktion i HD + HD transmissionsopløsning + tilstrækkelig bitrate

...Og at der fortsat er fordele og "forbedret kvalitet" forbundet med at transmittere et mediehus' SD produktion i en komprimeret 720p transmission (jævnfør side 29 nederste indlæg) 

Redigeret af TBC1 - 15-Januar-2012 kl. 13:58
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 14:15

Jeg kan heller ikke se pointen i DR 1 HD.

DR1 er heller ikke HD, men 720p.

Klaus

720p50 er pr definition HD -  hvad du mener privat er din sag, men der er og har i over 10 år været international enighed om kravene til HDTV og det er det vi må holde os til.

DR's 720p50  er således et HD format og DR 1 signalet er HD. Det er helt uden betydning for betegnelsen af programkanalen, om de bagved liggende billeder er i en mindre opløsning eller om de fx er  'vold-komprimerede'.   Så er det bare en dårlig eller ussel (HD) kvalitet.

Medens 720p50, 1080i25 etc er  vedtaget at være HD, så er fx EBU's anbefalinger for bitrate kun praktiske anbefalinger efter konkrete ('blind') test, med bestemt hardware og på et bestemt tidspunkt (nogle større tests  omkring 2008)

Bitraten  er ikke en fast anbefaling, men noget alle - inkl, EBU -  forventer vil udvikle sig, og som har udviklet sig betydeligt, siden sidste offentlige udmelding fra 2008.

Lars    Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

720p er ikke = at selve det formidlede [kilde]materiale nu også virkeligt er i HD kvalitet

Det du kalder HD kvalitet er noget helt subjektivt.   720p50  er per definition HD på stort set samme måde som en meter er en meter.

Så kan man mene, det udsendte ser godt eller dårligt ud,  eller en meter er en lille  eller en stor afstand. Men  det savner mening, at skyde på  definitionen som sådan.

Lars  Smile 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 14:51

"Næsten HD". HD i for lav en birtate til DR vil være bekendt til at kalde det HD, derfor reklamerer de ikek med det som HD.

Du har denne begrænsning på DVB-T. Både DR1 og DR HD sender i 720p, men DR HD vil have højere bitrate. Men begge kanaler encodes ud fra en master som har væsentligt højere bitrate (ideelt set: near-lossless) via den statistiske multiplexing som Digi-TV bruger. Spørgsmålet er hvornår denne master for DR1s vedkommende er reel HD og hvornår den er opskaleret SD?

På YouSee har du ikke den samme bitrate begrænsning som på DVB-T, og både DR1 og DR HD modtages med samme bitrate. Forskelle i kvalitet på YouSee må derfor skyldes forskelle i den master som YouSee modtager fra DR (over fiber med meget høj bitrate) og som YouSee encoder deres ca 9 Mbps TS ud fra.

På DVB-T vil DR1 ikke se så godt ud som DR HD -- selv i den situation hvor de reelt encodes ud fra samme master. Men det er kun på DVB-T at du har denne begrænsning i sendenettets kapacitet.

Redigeret af JesperLund - 15-Januar-2012 kl. 14:53
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2006
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Det du kalder HD kvalitet er noget helt subjektivt.   720p50  er per definition HD på stort set samme måde som en meter er en meter.

Så kan man mene, det udsendte ser godt eller dårligt ud, eller en meter er en lille eller en stor afstand. Men det savner mening, at skyde på definitionen som sådan.

Du har åbenlyst misforstået/mistolket hvad jeg skriver. Så i realiteten handler [den ikke eksisterende uoverensstemmelse] bare om at du, hvis du altså opfatter at jeg skulle skyde på definitionen, ikke ser mine udsagn i deres rette helhed og kontekst, eftersom jeg netop IKKE skyder på definitionen, men tværimod netop inddrager den, som det også ses af det du citerer mig for. Jeg taler så blot OGSÅ om differentieringerne der er ganske relevante at gøre sig for at forstå hvad der foregår i forbindelse med DR1 transmissionen af SD materiale. Og differentieringerne er så at sige nødvendige at have med, for at være i stand til at tale om skidt, kanel og god køkkenhygiejne. 

Som det fremgår af mine ovenstående citerede udsagn, er vi jo ganske enige om at 720p er en anerkendt HD opløsning, hvilket i alt væsentligt jo også er det du understreger. Altså inddrager jeg definitionen angående det forhold at 720p er en HDTV opløsning. Men du forestiller dig vel ikke at jeg så skulle modsige mig selv linje for linje, vel? Det jeg yderligere påpeger er jo i alt væsentligt, som skrevet står, at en 720p transmission ikke i sig selv er noget garanti for at selve matrialet/produktionen forud for 720p transmission, nu også i sig selv er af HD kvalitet. (for det ville jo også kræve at materialet/produktionen også var i minumim 720p opløsning). Påpegningen af dette forhold ophæver eller ugyldiggør jo ikke mit andet udsagn (hvor om vi da også er enige) om at 720p i sig selv er en HD opløsning og transmission. ...Og begge dele er jo af betydning med hensyn til den opnåelige kvalitet i forbindelse med den efterfølgende transmission.   

Det jeg påpeger er jo, for at skære det ud i pap, at hvis kildematerialet/produktionen er SD kvalitet, så er det sandsynligvis at betragte som det svageste led i kæden (720p opløsningen er i hvert fald ikke i sig selv, forhold til kildematerialet og kompressionens bitrate). Når SD materialet så efterfølgende skaleres til en pixel opløsning der konsituerer en HD opløsning og HD transmission, så er det til grundlæggende materiale dog stadigt SD materiale, hvilket således udgør en flaskehals/et svagt led i forhold til kvaliteten man har i den efterfølgende HD transmission i praksis. Denne differentiering er ikke noget ligegyldigt hvis man går op i kvalitet, eller hvilke faktorer det er af betydning for kvaliteten og konstituerer den, hvis man ønsker at forstå de oplevede kvalitetsforskelle.

Redigeret af TBC1 - 15-Januar-2012 kl. 21:24
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af budtz budtz skrev:

Måske vil dr afholde sig fra at have kanaler der nogle gange sender HD og nogle gange sender opskaleret SD. Derfor har man en kanal der hedder dr HD der kun sender i HD og en der heder dr der kun sender SD i den højest mulige kvalitet man nu kan sende dét i. 

Det var DRs oprindelige erklæring om DR HD (aldrig opskaleret SD..), men spørgsmålet er om det stadig gælder? Forleden dag så jeg noget pillarboxet 4:3 materiale på DR HD. Jeg kan ikke præcist huske hvad det var udover at det vist var relateret til den nye ungdommelige profil for DR HD, og der stod vist også DR Mama (?) og ikke DR HD i logoet. Jeg er klar over at 4:3 ikke udelukker at det kan være ægte HD, men i mange tilfælde er det ikke.

Lige nu er der Family Guy i opskaleret SD.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Lige nu er der Family Guy i opskaleret SD.

Hvis det er på DR HD (?), er den sidste rest af DRs logik pillet fra hinanden.

"DR" skal egentlig erstattes med Folketinget, da alt helt ned til bitraten på de enkelte kanaler fremgår af forligsteksten fra medieforliget.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 20:25
Ja, det var på DR HD, der selvfølgelig hed DR MAMA i det tidsrum.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3233343536 37>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu