recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV2 udsendelser i ægte 16:9 på DVB-T fra
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV2 udsendelser i ægte 16:9 på DVB-T fra

 Besvar Besvar Side  <1 678
Forfatter
Besked
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2006 kl. 22:41
ja det ser da godt nok amatør agtig ud...
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2006 kl. 23:02

Nu så jeg det kun analogt, så jeg kunne ikke se, om det var "ægte 16:9" eller letterbox, men det så ud som om det var mere widescreen end 16:9. Det er jo meget almindeligt for biograffilm. Og så havde de valgt at "letterbox'e" det skævt (opad), så teksterne stod i den sorte kant, som skulle til for at få billedet til at passe med 16:9

Nøj, hvor jeg taler sort nu, undskyld

Moderator, recordere.dk
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2006 kl. 23:12

 

Den er god nok, det er 16:9, men det gøres vel på denne måde for ikke at "forstyrre" de seerer, som ser på et 4:3 TV. Hvis de gjorde det normalt, så ville teksterne jo være i billedet, og være forstyrrende på 4:3 skærme. Vågn nu op derovre i Odense.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2006 kl. 23:13
de havde sat en sort boks ind i 1/5 del er billedet - i den sorte boks for neden stod teksterne så i...  meget mystisk. men de resterende 4/5 var da noget der ligner bredformat
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 12:01
Der er nok ikke noget TV 2 har bestemt. Udgaven, de har fået, er sikkert
sådan, og man synes sikkert det er smart, så man undgår tekster i billedet -
også på 16:9.

PS: DR1 sendte i øvrigt Desperate Measures i 4:3 letterbox, mens 3+ sendte
Looney Tunes: Back in Action i 16:9.
Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 16:53

ja - glimrende at 3+ e rbegyndt på det.  Men jeg har kun set det på ´+... er TV3 ikke også igang ? (det er jo trods alt storebror kanalen)

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 17:09

 

 Jo, de er også igang på selve TV3. Så er der efterhånden kun en ting i vejen med de kanaler, der er at der er for meget irriterende" fnidder fnadder plidderpladder" i udsendelsene. Man kan godt leve uden.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 19:16

Oprindeligt skrevet af Pade2204 Pade2204 skrev:

de havde sat en sort boks ind i 1/5 del er billedet - i den sorte boks for neden stod teksterne så i...  meget mystisk. men de resterende 4/5 var da noget der ligner bredformat

Filmen Sum of all Fears er optaget i filmformatet 2.40:1 og vil derfor aldrig kunne fylde hele skærmbilledet på et 16:9 tv, med mindre filmen beskæres lidt i siderne (dette har bl.a. Canal+ gjort enkelte gange med 2.40:1 film). Men i stedet for at have sorte bjælker både øverst og nederst i billedet, hvilket er det mest normale, har de valgt kun at have det nederst, formentlig for at undgå at noget af underteksterne stod i selve filmbilledet (normalt er det kun den øverste af de to undertekstningslinier der er oppe i filmbilledet ved 2.40:1 film vist anamorfisk (dvs. i 16:9).

Spørgsmålet er så, om det er bedre, end hvis de bare centrerer billedet i midten med sort både øverst og nederst. Personligt er jeg mest til det sidstnævnte - sådan er det også på alle de 2.40:1 (16:9) DVD-film, jeg er støt på. Jeg er under alle omstændigheder modstander af en hver form beskæring af 2.40:1 film, for at det skal udfylde hele 16:9 skærmens billedfelt - selvom det nok er det flertallet ønsker, altså dem med 16:9 tv. Den almindelige jævne Hr. Jensen ved jo ikke bedre, mht. filmformater.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

 Jeg er under alle omstændigheder modstander af en hver form beskæring af 2.40:1 film, for at det skal udfylde hele 16:9 skærmens billedfelt - selvom det nok er det flertallet ønsker, altså dem med 16:9 tv.

 Jeg har 16:9 TV, og er også modstander af beskæring af film, og 16:9 udsendelser fylder jo ikke altid skærmen, og skal heller ikke, det skal vises på bedst muilge måde, om de så indebærer de sorte bjælker i top og bund.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Oprindeligt skrevet af Pade2204 Pade2204 skrev:

de havde sat en sort boks ind i 1/5 del er billedet - i den sorte boks for neden stod teksterne så i...  meget mystisk. men de resterende 4/5 var da noget der ligner bredformat

Filmen Sum of all Fears er optaget i filmformatet 2.40:1 og vil derfor aldrig kunne fylde hele skærmbilledet på et 16:9 tv, med mindre filmen beskæres lidt i siderne (dette har bl.a. Canal+ gjort enkelte gange med 2.40:1 film). Men i stedet for at have sorte bjælker både øverst og nederst i billedet, hvilket er det mest normale, har de valgt kun at have det nederst, formentlig for at undgå at noget af underteksterne stod i selve filmbilledet (normalt er det kun den øverste af de to undertekstningslinier der er oppe i filmbilledet ved 2.40:1 film vist anamorfisk (dvs. i 16:9).

Det var så det jeg forsøgte at forklare på min helt egen snørklede måde

-Jeg vil så til gengæld sige, at det virkede som en smart måde, den de havde gjort på TV2. Vi fik hele billedet, og underteksterne forstyrrede ikke filmen :)

Moderator, recordere.dk
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2006 kl. 02:39

Jeg kunne så godt tænke mig, at TV2 får rettet op på deres undertekster så de ikke er så små mere. Siden de er gået over til at vise film "16:9 venligt" skal man næsten bruge lup for at kunne se teksterne på et 29" 4:3 tv. Det kan vel ikke være meningen, når størstedelen af den danske befolkning ikke har fladskærm og/eller 16:9. Den slags prioriteringer kan man foretage når størstedelen af seerne får glæde af dem, men da ikke før...

"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu