recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV-DAB-FM - hvilken væg-dåse?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TV-DAB-FM - hvilken væg-dåse?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KimD Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KimD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: TV-DAB-FM - hvilken væg-dåse?
    Sendt: 18-Februar-2020 kl. 20:04
Hej
I forbindelse med ændring af DVB-T til -T2 skal vi ha' lavet en gammelt antenneanlæg med filtre og forstærkere beregnet til de (meget) gamle analoge signaler om: Væk med det hele.
Vi modtager TV, DAB og FM via antenner på en mast, hvor der monteres en Triax MFA 656, som netop har indgange for disse tre antenner.
Signal føres så ned via loft med strømforsyning, og videre ned i stue, men så opstår problemerne:
Jeg kan ikke finde en væg-dåse, der skiller de tre signaler ud på separate udgange. Triax har en multimedit slutdåse TD 272E med disse udgange:

DATA     132...1300MHz @downstream, 5...65MHz @upstream
FM     87,0...108 MHz
TV     87...1300 MHz

Jeg ved ikke, om DAB-signal kunne tages på data-udgangen?

Men, så kigger vi også på ny receiver, og den, vi har i kikkerten, har et enkelt stik for antenne til både FM og DAB. Det vil altså sige, at jeg egentlig har brug for en dåse med to udgange:

FM-DAB  87...230 MHz
TV   470...694 MHz

Nogen, der har en idé, til hvordan man kringler dette?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2020 kl. 20:31
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KimD Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KimD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2020 kl. 20:53
Den kender jeg, men den duer jo ikke, fordi de to udgange dækker disse områder:

Radio: 87.5...108 MHz
TV: 5...68/132...1200 MHz

Med denne dåse vil DAB-signalet ryge sammen med TV-signalet ind i TV'et, mens der kun vil komme FM (bånd II) ind i radioen.

Jeg mangler dermed DAB-signal (bånd III) ind i radioen.

Jeg HAR kigget på alle Triax/LK-dåser, men der er vist ikke nogen, der duer? Det undrer mig også, når nu Triax selv laver en antenne-forstærker, der netop dækker disse tre signaler.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2020 kl. 20:59
Ja, den er lidt tricky. Confused
Jeg ville nok lav med en fuldbånds fordeler (evt. forstærker med flere udgange) og så bare køre hele bånd til receiver ud i en dåse uden filter:

Alternativ et blinddæksel med en F-connctor (genenmføring) til receiver, og resten i normale FM/TV udtag.



Redigeret af JørgenT - 18-Februar-2020 kl. 21:00
Mvh. JørgenT
Til top
KimD Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KimD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2020 kl. 21:25
TAK JørgenT, for input og idé.
Hvorfor egentlig have en FM/TV-dåse med filter mellem splitter og TV? Er det for at fordi, du tror, at TV er følsomt for VHF signalerne?
Pt er der et kabel i rør fra loft der slutter i 1½ modul dåse. Jeg kan ikke komme til at føre flere (almindelige) kabler ned fra loft eller sætte flere dåser op i væg uden at skulle fræse, pudse op, tapetsere og male. 
Lige nu er jeg så ude i en løsning med fordelere og filtre på loft og så trække to tynde coax-kabler i dét rør, hvor der nu ligger alm 6,8 mm coax. 
De to coax skulle så bare føres til nogle f-connectorer monteret i et 1½ modul blinddæksel.
Giver det mening?
Findes der et filter, der kan skille VHF BI-III fra UHF?


Redigeret af KimD - 18-Februar-2020 kl. 21:32
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2020 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af KimD KimD skrev:

Hvorfor egentlig have en FM/TV-dåse med filter mellem splitter og TV? Er det for at fordi, du tror, at TV er følsomt for VHF signalerne?

Filteret gør, at der kun er et meget lille signaltab på hver udgang. Tabet ville være større, hvis hele det samlede frekvensbånd skulle være i hvert udtag - som man får med en alm. splitter.
Til top
KimD Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KimD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2020 kl. 22:23
Jeg forstod JørgenT's løsning således (x'erne er taget på huset):

      +  +  +
      |  |  |
      |  |  |
      +-----+
         |        XXX
         |    XXXXX  XXXXXXX
        XX XXX              XXXXX
  X XX X |                      XXXXXXX
XX       |                             XX
         |   +-------+
         +---+  PSU  +------+
             +-------+      |
                       +----+---+
                       |SPLITTER|
                       +--+--+--+
                          |  |                  TV
                          |  |
                          |  |                  ++
                          |  |                  ||
            +---------+   |  |     +----+       ||
            |         |   |  |     |    |      +-|
            |  DAB-FM +---+  +-----+R/TV+--------|
            |  RADIO  |            |dåse|      |-|
            |         |            |    |      |-|
            +---------+            +----+      +-|
                                                ||
                                                ||
                                                ++

Når impedanser er i orden og kabler afsluttet på behørig vis, så giver splitter vel 50% signal til hver side. Dermed får DAB-FM-radio halvdelen af det, der kommer 'oppefra'. Den anden halvdel går til R/TV-dåse, som så igen har et gennemgangstab på ca 4-5dB. Hvis man undlod dåsen, så ville TV vel få glæde af det hele fra splitter (altså halvdelen af signal 'oppefra')?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2020 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af KimD KimD skrev:

Hvorfor egentlig have en FM/TV-dåse med filter mellem splitter og TV? Er det for at fordi, du tror, at TV er følsomt for VHF signalerne?
Pt er der et kabel i rør fra loft der slutter i 1½ modul dåse. Jeg kan ikke komme til at føre flere (almindelige) kabler ned fra loft eller sætte flere dåser op i væg uden at skulle fræse, pudse op, tapetsere og male. 
Lige nu er jeg så ude i en løsning med fordelere og filtre på loft og så trække to tynde coax-kabler i dét rør, hvor der nu ligger alm 6,8 mm coax. 
De to coax skulle så bare føres til nogle f-connectorer monteret i et 1½ modul blinddæksel.
Giver det mening?
Egentlig mest for at have et standard udtag/afslutning. Smile
I dit tilfælde ville jeg gå efter et 1½ modul blinddæksel med 2 stk F-connector gennemføringer og 2 kabler i rør.
Er der virkelig ikke plads til 2 stk 6,8mm kabler? 
Så de tykkeste der er plads til.
Mvh. JørgenT
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2020 kl. 22:29
Korrekt forstået med tegning.
Afhængig af antennesignal styrke kan der evt. blive behov for en forstærker inden splitter, eller splitter kan være en forstærker med flere udgange. De findes med op til 8 udgange.



Redigeret af JørgenT - 18-Februar-2020 kl. 22:31
Mvh. JørgenT
Til top
KimD Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 02-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KimD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2020 kl. 22:30
TAK igen, JørgenT.
Jeg vil prøve at se, om jeg kan trække to kabler i - det er lidt med hvor skarpe bøjningerne er lavet.

PS: Der er vist mulighed for op til +10 dB i PSU'en (justérbart)


Redigeret af KimD - 18-Februar-2020 kl. 22:31
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2020 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af KimD KimD skrev:

PS: Der er vist mulighed for op til +10 dB i PSU'en (justérbart)
OK, så må det jo bare komme en på en prøve. Thumbs Up
Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu