|
Tvivl omkring Lærred og Projektor |
Besvar |
Forfatter | |
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 24-Februar-2012 kl. 14:00 |
Hej,
Jeg mangler en smule guidance til valg af projektor og lærred, da jeg virkelig er rundt på gulvet i hvad jeg skal vælge, som så mange andre brugere i dette forum. Jeg har læst en del artikler og brugt en del tid på at læse reviews, men det er stadig ikke nok. Mine fyske rumkrav: - Lærred skal rulle ned foran et TV, som er placeret på et bord. - Fra projektor lense og til TV er der 3.80 meter - Jeg har et loft som er skråt og hvor der er højest til loft hvor projektoren skal side, og lavest til loftet hvor lærredet skal sidde. - Lærredet hænger imod en rude (dog med mørklægnings gardiner) Mine udregninger siger at dette passer med et 100" lærred, her er jeg allerede usikker. Ved ikke helt om det er bøvlet værd at investere et større lærred, hvis det kun giver fx 7 tommer. Jeg har overvejet følgende løsninger: Lærred: Elite Screens 100" Elektrisk lærredhttp://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=583667Her er mine krav til lærred: - Lærredet skal være af nogenlunde kvalitet - Lærredet skal have have motor (hvis prisen tillader det) - Lærredet skal ikke være for dyrt. - Lærredet skal have nogle ekstra meter lærred at rulle ud af, så jeg kan hæve/sænke efter behov - Lærredet skal monteres i loftet - Loftet er som allerede nævnt ikke plant, så der skal en skæv vinkel på. Her er mine bekymringer: - Kan det linkede lærred rulles længere ud eller stopper den blot når 100" nåes? - Gør det noget at man monterer såden en på et loft som ikke er plan? - Nogle fugle synger om at 3D ikke fungerer ordentligt på et billgere lærred, er der noget om snakken? - Nogen med et bedre forslag til køb af lærred til rimelig penge? (nej tak til voks due) Projektor: Epson EH TW6000http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5812220Her er mine krav til lærred: - Jeg er vild med DLPs sorte farve, men kan ikke lide regnbue effekten - Jeg fortrækker derfor en LCD projektor - Pris niveauet må være omkring 10k - Den skal vise et kanon billede, hvilket jeg tror mit valg gør - Den skal være rimelig lydløs - 3D er attraktivt, det skal den kunne Her er mine bekymringer: - Da projektor hængere højere end lærredet, skal jeg så vende projektor på hovedet? - Denne projektor har ikke lense-shift, vil dette sige at jeg ikke kan få den til at skyde fx 1 meter lavere? - Den har 2200 ANSI Lumens, er dette ikke et overkill i et mørkt rum? - Der snakkes om "wireless-hdmi", denne koster 3k mere. Nogen erfaringer med det? Måske er jeg blot gammeldags ... - Kan jeg få et beslag til sådan en fætter, da jeg har temmelig langt til loftet. Beslaget skal igen sidde på et skråt loft. Alternativt er en hylde på væggen. Jeg forventer at købe et 15 meter langt HDMI kabel af "rimelig" kvalitet. Så længe de garanterer 1080p og ikke 720p på kablet, bør det være godt nok til mig. Tak for hjælpen, og beklager de mange spørgsmål. Jeg er typen som tænker mig om 10 gange inden der investeres, og læser gerne et par 100 siders dokumentation eller review inden købet hehe. Redigeret af Precious - 24-Februar-2012 kl. 14:07 |
|
Schulz
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hey
Der kører en tråd her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=104569&title=epson-ehtw6000 Omkring netop den projektor du kigger på, de må kunne svare på dine spørgsmål vedr. den. Mht. kabel, så skulle det være godt nok hvis det er garanteret 1080p. Jeg mener supra laver nogen udemærkede HDMI kabler der kan klare et 15 meter træk, f.eks. her: http://www.av-connection.dk/?PGr=576&ML=785 Lærredet kender jeg ikke meget til, men normalt stopper lærreder ikke når de når deres størrelse, de har som regel noget drop down, hvor meget der er på det du linker til kan jeg ikke lige se. Edit: http://www.elitescreens.com/index.php?option=com_content&view=article&id=163&catid=41&Itemid=167&lang=en her er et link til hjemmesiden hvor der er beskrevet noget om monteringen, det ligner lidt deres måde at lave drop down, men jeg er dog ikke helt sikker... Redigeret af Schulz - 24-Februar-2012 kl. 14:37 |
|
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for svaret.
Jeg har allerede fuldt en del af tråden du nævnte, og kan også køre spørgsmålene videre derovre, så vi ikke få multi startet den :) Jeg mangler blot generelt projektor viden for at finde ud af om man kan ramme et lærred som sidder lavere end selve projektoren og uden at have lense shifting. Mht lærred har jeg kigget en del på forskellige sites, og har nået frem til den konklusion at den kan rules længere ud end lærredet er. Jeg fandt et par videoer på youtube hvor den mindst giver 30 cm ekstra. Hvis den ikke kan hænges op i et loft med vinkel, må jeg har fundet saven frem, og så lave en løsning man kan sætte imellem loft og lærredet. Det med at et lærred ikke kan vise 3D i ordenlig kvalitet tror jeg ikke på. Jeg har set det fungere på en ganske normal hvid væg. Derfor burde det ikke have noget som helst at sige. Det eneste alternativ jeg kunne finde koster omkring 4500 kr, og kan købes i den lokale hifibutikken, men jeg tror jeg giver det billigere lærred en chance. En tommel finger regel siger at man ca. bør ofte 15-20% af projektorens pris på lærredet, så det passer meget fint :-) |
|
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du kan downloade manualen til projektoren og se hvordan den projekterer billedet. Hvis jeg ikke husker helt galt er center af optikken ud for toppen af billedet hvis du loftsmonterer den. Den skal hænge på hovedet hvis den skal være over lærredet, da den ikke har lens shift. Epsons trådløse HDMI har fået mange gode ord med på vejen på deverse fora, så jeg tror at det virker efter hensigten. Det er dog en dyr fornøjelse.
Lærredet skal hænge vandret ellers får du problemer med folder i dugen. Der findes mig bekendt ingen billige lærreder med langt drop.- Og slet ingen der har et par meter at give af. De længste jeg har set har et drop (det sorte stykke mellem kasetten og billedet) på 100cm og er langt over den pris du nævner. Ellers kan man f.eks bestille Lissau på mål, men det er naturligvis endnu dyrere. MVH
Redigeret af tvkartoffel - 25-Februar-2012 kl. 21:07 |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |