Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
BorgHammer
Guld medlem
Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
|
Emne: TviX afsende WOL ??? Sendt: 22-September-2008 kl. 18:59 |
Efter sucessfuld sammensætning af min Server 2003 med 40-50 MB/sek overførelser, kommer opgaverne om strøm trimning.
WOL script på alle husets PC' er er ikke det store problem. Nej min hindring kommer omkring TviX. Hvordan får jeg den til at sende WOL??
Læste i en TviX tråd at: "Send en WOL pakke til min server før den forsøger at forbinde...." citat Hedberg. Dette kunne jeg ikke læse om du fik det til at virke? Altså at din TviX vækker din Server fra en mere strømbesparende tilstand??
Hva tror du Hedberg ?? Du plejer at være ferm til et godt forslag?
Andre??
Redigeret af BorgHammer - 23-September-2008 kl. 20:33
|
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec. ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
|
 |
BorgHammer
Guld medlem
|
Sendt: 10-Marts-2009 kl. 19:15 |
Da jeg fik en ny TViX 6500 for ikke så længe siden, kom ønsket om at WOL starte min server op igen.
Jeg har serveren til at dvale ned efter 1 times inaktivitet (for at spare strøm).
Det viser sig at mit ASUS mini bundkort i serveren åbenbart tager imod enhver "banken på" fra lokalnetværket. Dvs. når Vista er startet op og forsøger adgang til "X" drevet (serveren) kommer der en fejl om den ikke kunne få adgang til drev, og der 2-3 sekunder efter et "bib-bib" fra Promise kortet som indikere den er under opstart. Yderligere 10-15 sekunder efter kan jeg igen forsøge og logge på "X" drev, og bingo! der er adgang.
Så ville tilfældighedernes spil, at jeg en aften ikke havde PC tændt og sad i stuen og skulle se The Dark Knight fra serveren via TViX 6500, denne stoppede også da der ikke var adgang. Jeg bandede lidt stille over det også var det strømbesparende pis jeg havde lavet og lovede mig selv serveren igen skulle køre 24-7. Men så efter 15 sekunder kom jeg til at klikke til venstre i drev menuen på TViX (jer der har en, ved hvad jeg mener) og så tilgår man de externe diske man har foroven, og kun med OK knappen kunne få mig fra denne menu og videre og server drevet var tilgængelig.... Jeg fløj ind i kontoret for at se om serveren var oppe, og den lyste af liv som min 1 årige datter en lørdag morgen 05:30...... 
Det er sikkert det P5B-MX Asus bundkort der kan nogle ting og sager....
Jeg ønsker mig stadig at min Vista PC kan sende et script helt ude fra bios næsten så serveren står klar når Vista er startet. Men har bare ikke forstand på det...
Poster lige noget ang. strømmen sparet senere....
Redigeret af BorgHammer - 10-Marts-2009 kl. 19:25
|
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec. ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
|
 |
Zulu
Guld medlem
Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
|
Sendt: 10-Marts-2009 kl. 21:37 |
Der er forskel på WOL og at få en PC i standby til at starte.
WOL bruges til at tænde en slukket PC. Dette gøres ved at sende en "Magic Packet" (FF FF FF FF FF FF efterfulgt af MAC-adressen gentaget 16 gange). Det får computeren til at boote som hvis du havde trykket på tænd-knappen. WOL skal enables i bundkortets BIOS.
At vække en PC fra standby er anderledes her skal du under egenskaber for dit netkort og "Power Management" sætte hak ved "Allow this device to wake the computer" eller noget i den stil. I XP er der også mulighed for kun at tillade "Management software" at vække PC'en. Hvis du sætte hak ved "Alle this device..." vil din PC blive vækket fra standby hver gang nogen på netværket sender en pakke/ forespørgsel til PC'ens IP-adresse.
Sidste løsning er efter min mening klart at foretrække (medmindre man har noget udstyr på nettet som ofte broadcaster data, så PC'en bliver vækket i tide og udtide...).
Forskellen på strømforbruget i slukket tilstand og S3 standby er stort set ens. Jeg vil gætte på at de fleste nyere PC'er ligger omkring 3-5W for både slukket og S3.
|
 |
hpdahl
Super bruger
Oprettet: 19-Februar-2008
Point: 315
|
Sendt: 10-Marts-2009 kl. 21:50 |
Zulu skrev:
Sidste løsning er efter min mening klart at foretrække |
Hvorfor?
|
MVH
HPDahl
|
 |
BorgHammer
Guld medlem
|
Sendt: 10-Marts-2009 kl. 22:47 |
Sikkert fordi det intet opsætning kræver.
Zulu ved du hvordan jeg sender en opvågning før, så serveren er klar når Vista er on-line... ?
Redigeret af BorgHammer - 10-Marts-2009 kl. 22:48
|
|
 |
Zulu
Guld medlem
|
Sendt: 10-Marts-2009 kl. 23:06 |
hpdahl skrev:
Zulu skrev:
Hvorfor? |
Fordi det kun tager et par sekunder for PC at gå fra standby til aktiv, men et par minutter at gå fra slukket til aktiv.
|
 |
Zulu
Guld medlem
|
Sendt: 10-Marts-2009 kl. 23:10 |
BorgHammer skrev:
Sikkert fordi det intet opsætning kræver.
Zulu ved du hvordan jeg sender en opvågning før, så serveren er klar når Vista er on-line... ? |
Jeg har ikke prøvet det, men jeg kunne forestille mig at hvis du "mapper" et af drevene på din server på din Vista PC, så vil Vista forsøge at skabe kontakt når du logger ind på Vista PC'en, og dermed vække serveren. Hvis det ikke virker kan du prøve at lave en "task", der bliver kørt når Vista PC'en starter eller når en bruger logger ind på den. "Task'en" skal så på den ene eller anden måde kalde serveren. Måske er det nok bare at "pinge" serveren for at vække den.
|
 |
hpdahl
Super bruger
|
Sendt: 10-Marts-2009 kl. 23:18 |
Zulu skrev:
hpdahl skrev:
Zulu skrev:
Hvorfor?
|
Fordi det kun tager et par sekunder for PC at gå fra standby til aktiv, men et par minutter at gå fra slukket til aktiv.
|
Min tager mellem 15 og 20 sekunder fra jeg sender WOL fra Duetcontroller til mine aktive højttalere spiller. Computeren er sat til Hibernate og WOL.
|
MVH
HPDahl
|
 |
Zulu
Guld medlem
|
Sendt: 10-Marts-2009 kl. 23:21 |
hpdahl skrev:
Zulu skrev:
hpdahl skrev:
Zulu skrev:
Hvorfor?
|
|
Min tager mellem 15 og 20 sekunder fra jeg sender WOL fra Duetcontroller til mine aktive højttalere spiller. Computeren er sat til Hibernate og WOL. |
Men så er PC'en heller ikke slukket - og du benytter derfor principielt heller ikke WOL.  Om du sætter PC'en i standby eller dvale (hibernation) er der ikke den store forskel på - andet end at det tager lidt længere tid at få en PC ud af dvale end standby.
|
 |
hpdahl
Super bruger
|
Sendt: 11-Marts-2009 kl. 07:50 |
Zulu skrev:
hpdahl skrev:
Zulu skrev:
hpdahl skrev:
Zulu skrev:
Hvorfor?
|
|
Og jeg slipper for at den vækkes af broadcast!
Min tager mellem 15 og 20 sekunder fra jeg sender WOL fra Duetcontroller til mine aktive højttalere spiller. Computeren er sat til Hibernate og WOL.
|
Men så er PC'en heller ikke slukket - og du benytter derfor principielt heller ikke WOL. 
Om du sætter PC'en i standby eller dvale (hibernation) er der ikke den store forskel på - andet end at det tager lidt længere tid at få en PC ud af dvale end standby.
|
Og jeg slipper for at den vækkes af broadcast!
Redigeret af hpdahl - 11-Marts-2009 kl. 10:47
|
MVH
HPDahl
|
 |
hedberg
Guld medlem
Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
|
Sendt: 11-Marts-2009 kl. 09:45 |
BorgHammer skrev:
Efter sucessfuld sammensætning af min Server 2003 med 40-50 MB/sek overførelser, kommer opgaverne om strøm trimning.
WOL script på alle husets PC' er er ikke det store problem. Nej min hindring kommer omkring TviX. Hvordan får jeg den til at sende WOL??
Læste i en TviX tråd at: "Send en WOL pakke til min server før den forsøger at forbinde...." citat Hedberg. Dette kunne jeg ikke læse om du fik det til at virke? Altså at din TviX vækker din Server fra en mere strømbesparende tilstand??
Hva tror du Hedberg ?? Du plejer at være ferm til et godt forslag?
Andre??
|
Nej, TViX understøtter ikke WOL, men det ville være dejligt hvis den gjorde. Jeg har bedt om det i en tråd engang på mpcclub.
Kombinationen af mit gamle motherboard og RAID controller havde det ikke så godt når maskinen skulle ud af dvale, men det er noget jeg selv kommer til at eksperimentere med på den nye server jeg er igang med at bygge.
Redigeret af hedberg - 11-Marts-2009 kl. 09:49
|
Med venlig hilsen, Thomas
|
 |
BorgHammer
Guld medlem
|
Sendt: 11-Marts-2009 kl. 19:54 |
For mig kører det faktisk med høj tilfredsstillelse Hedberg, at ca. 20 sekunder efter TViX er "on-line" så kan serveren tilgåes, tror jeg ikke bliver bedre.
|
|
 |