recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TVIX M-5100SH HVOR???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTVIX M-5100SH HVOR???

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
DIY! Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2007 kl. 09:17
Som lovet ville jeg vende tilbage med mine kommentarer om min TVIX M-4100SH - som nogle åbenbart mener ikke er interessant maskine. Jeg vil ikke på den måde gøre mig til herre for hvad nogle finder interessant og har behov for, men tage udgangspunkt i hvad mine behov er.
Derfor vil jeg starte med at fortælle hvad mine planer var med den - og hvad setup den skulle indgå i. Så kan I jo frit kommentere på det - men husk at det ikke er alle som har de samme behov - og derfor kan et produkt godt være relevant for nogle og ikke for andre.

Formål:
- Afspille .ts filer incl de indlejret subtitles (som min VLC player kan). Filerne er optaget via Haupauge Nova-T, med DVB Web Scheduler Pro.
- Bedre spolingsmuligheder i videoer - mere end 90% af det TV jeg ser er optaget, og der er naturligvis altid lidt ekstra tid før udsendelsen som der skal spoles igennem.
- Den skulle forbindes kablet til netværket - da jeg har opgivet at streame video trådløst - og vi alligevel har kablet net i alle rum.

Delvist formål:
- Bedre fremvisning af billeder hvis muligt

Ikke formålet:
- Musik - jeg benytter Terratec Noxon - se nedenfor
- PVR - jeg benytter min centrale server - se nedenfor

Mit setup (kort version):
Central server med:
- AMD Athlon 1800+, 1Gb RAM, 600Gb HD ialt, XP pro
- Haupauge Nova-T PCI dobbelt digital tuner - her optager jeg med DVB Web Scheduler Pro i mpg eller ts format .
- Haupauge PVR-350 analog tuner - her optager jeg med Beyond TV.
- Hvorfor disse programmer - jo fordi at de sammen med xmltv kan give mig en programguide for de kanaler jeg har (DR1, DR2, TV2). Desuden har de begge gode funktionaliteter til at optage favorit programmer.
- Til distribution benytter jeg Twonky Vision, som er det bedste UPnP server program jeg er faldet over, blandt andet pga. af rige muligheder for at opbygge de hierarkier man browser i. F.eks. kan man lave en kategori underopdelt i et valgt frit antal bogstaver (dvs at vælger man at underopdele albums efter 3 bogstaver, laves kategorier således: ABC, DEF, GHI osv). Genialt når man har 400+ album titler. Og man kan lave ligeså mange hierarkier som man har lyst til.
- Desuden Juice til download af podcasts.

Musiken modtager jeg så på en Terratec Noxon der er sat til anlægget. Den køre trådlåst - og har et 4 liners display der gør at det er nemt at navigere rundt i titlene. Hvis jeg kunne gøre det om, ville jeg have købt en Terratec Noxon 2, som har knapper til betjening i boksen - så ville jeg slippe for at lede efter fjernbetjeningen.

Til afspilning af video benytter jeg Dlink DSM 520, som jeg har kablet på nettet - der var for meget hakken i det, når jeg kørte trådløst. Egentligt en udemærket maskine - bare for dårlige egenskaber når det kommer til at spole - kun en hastighed og der er bare for langsom når der skal spoles igennem 3-5 minutters reklame inden den udsendelse jeg vil se.

Mit TV er et 15år gammelt 28" Sony widescreen - så jeg har ikke har behov/mulighed for at teste HDMI og HD film.

Når alt det nu er på plads så lad os for en stund vende tilbage til TVIX'en - hvad er godt og hvad er dårligt.

Godt:
- Fjernbetjening - meget fleksibel i forhold til hvor man peger hen
- Størrelse
- Spole - 2x, 4x, 8x, 16x, 32x - det kunne D-link lære noget af.
- Hastighed - hurtigt til at starte og til at browse i katalogerne
- Bedre visning af lange titler end DSM 520

Dårligt:
- Ikke understøttelse af UPnP (dvs bla. Twonky Vision)
- Hardiske hører bare ikke hjemme i et anlæg - de støjer for meget - selvom jeg har valgt en der efter sigende skulle være støjsvag - Samsung SpinPoint T166. Så den ryger nok ud af tVIX'en igen - og så må jeg findet en NAS til Hardisken i stedet for
- Fremvisning af billeder - kun en mappe ad gangen - og en forholdsvis stor On Screen Meddelelse hver gang den skifter billede ("PLAY" i øverste højre hjørne). Man kan godt slå OSD fra, men så gælder det også når man se film - ikke så fedt.
- den kunne ikke finde uderteksterne i ts filerne - det må vi se om en ny firmware kan rette op på.

Min anbefaling:
Afspilning af video - JA - fleksibel og hurtig. Og jeg har ikke så mange filer, at jeg har behov for de mulighed Twonky Vision giver - derfor er det ligemeget for mig at den ikke understøtter UPnP på dette punkt
PVR: måske - men noget begrænset med den ene tunermulighed der findes.
Musik - nej, 1 - jeg gider ikke tænde mit TV for at skulle høre musik - og det er nødvedigt for at browse i numrene. 2 - Jeg synes at der mangler de muligheder twonky vision giver for at opbygge alternative hierarkier til at browse efter.
Billeder - nej - vender ikke billederne, irriterende OSD, ikke mulighed for mindre en 5sek mellem billederne.

Prisen er lidt i den høje ende - men efter at den er faldet til 2200,- er den bestemt mere rimelig.

Testet med Firmware 1.3.15

Strømforbrug:
Standby 6W (ca 53 kWh pr år)
Drift med harddisk 27w
Drift uden harddisk 18w


Relevant læsning:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=11692269
http://www.avforums.com/forums/showthread.php?p=4812225
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=153188&am p;am p;st=3000
http://www.mpcclub.com/modules/Reviews/reviews/review_TViX51 00_final.pdf



Redigeret af DIY! - 10-December-2007 kl. 14:51
Til top
beauville Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 552
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2007 kl. 19:54
Hey ho hey ho,

Når nu du siger at harddsike ikke hører hjemme i et anlæg, mener du da at det larmer helt åndsvagt, og mere eller mindre er ubrugeligt????

Hvad kan du sammenligne larmen med ?


/Christian



'I stick my neck out for nobody'
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2007 kl. 20:11
Jeg vil sige at min TViX larmer lidt mere end min Sony HDD optager, men ikke meget. Det er ikke noget der betyder noget. Man skal bare sørge for at få fat i en lydsvag HDD og sørge for at slå Acustic management til på HDD'en. Samsung skulle lave nogle af de lydsvageste HDD'er.

Redigeret af kim.t - 11-December-2007 kl. 20:12
Til top
beauville Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 552
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2007 kl. 21:12
ok - tak for info.

tror nu lige jeg slår koldt vand i blodet, og ser hvad anmeldelserne siger om den nye maskine. Men ellers tror jeg 5100 er ganske fin til mit behov.

Takker for alle bidrag.
/Christian



'I stick my neck out for nobody'
Til top
BorgHammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2007 kl. 22:44

Jeg kan sætte lidt grænser op for alle jer der endnu ”søger” den perfekte løsning, for den er her endnu ikke…

Tvix er først og fremmest en filmafspiller der kan afspille nær alt! Har nu haft en Tvix M 5000U i et år. Eneste hage er mangel på *.mkv playback. I trit med at alle nye premiere film udgives i enten Blu-ray og HD DVD format og man har en 42” skærm der kan vise ”Level 1” HD. Derved øges irritationen også over man ikke kan afspille dem i stuen på TVIX boksen.

 

Alle de andre ting som fancy mp3 playback med cover display og smart billede fremviser kan den ikke. Den kan spille musik og vise billeder, dog kun på basic feature, intet fancy der.  Så skal folk vælge en HTPC med Win MCE, for de features. Men så kan de ikke mounte ISO spillefilm.

The choise is yours… (or need?) J



Redigeret af BorgHammer - 28-December-2007 kl. 22:50
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu