recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tvix/Popcorn Hour i fht. scaler og farver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTvix/Popcorn Hour i fht. scaler og farver

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Wheels Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-September-2008
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Emne: Tvix/Popcorn Hour i fht. scaler og farver
    Sendt: 03-Marts-2009 kl. 13:07

Hej

Jeg har stået på hovedet i diverse tråde om network media tanks for at finde ud af, hvilken jeg skal vælge. Tilsyneladende står mit valg mellem en Tvix eller en Popcorn Hour. Jeg har imidlertid ikke kunnet finde noget om deres evne til at sende video videre i samme opløsning som videofilen - dvs. at jeg kan lade min DVDO Edge scaler klare al opskalering.

Så mit første spørgsmål går på, om både Tvix og Popcorn Hour kan sende video videre i original opløsning - og/eller om den ene er bedre til dette end den anden?

Et andet spørgsmål: Jeg har et kalibreret tv. Er der nogen forskel på Tvix og Popcorn Hours evne til at sende korrekte farver videre?

Endelig vil jeg høre, om der skulle være en tredje network media tank, der er bedre til disse ting end ovenstående? Evt. en anden type apparat, der kan vise video fra en NAS på tv'et på en korrekt og relativ ukomplicet måde?

Til top
morteng Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Point: 376
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 13:57
TViX 6500 er - desværre - således indrettet, at du i Setup vælger den opløsning hvori videoen skal sendes videre, der er altså ikke understøttelse for passthrough.
[ Samsung 65KS8005 | Onkyo 706 | Jamo Classic 8 + HarboSound Sat 10 ]
Til top
kbh4 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2007
Point: 721
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 14:06
Det samme med IstarHD Mini (en NMT li'som Popcorn Hour): her må man manuelt vælge en opløsning som passer til kildematerialet - ellers skalerer boksen.

Man kan heller ikke vælge interlace i 480/576 på HDMI udgangen - det er lidt en bummer når man vil se DVD-materiale.

-Kent

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Det samme med IstarHD Mini (en NMT li'som Popcorn Hour): her må man manuelt vælge en opløsning som passer til kildematerialet - ellers skalerer boksen.

Og hvis det er 1920x800, eksempelvis en 2.40:1 film i Matroska container, kan du ikke undgå skalering til 1920x1080. Jo, du kan håbe at der kun der indsættelse af letterbox uden at de 1920x800 pixels berøres, men i praksis vil jeg forvente at der sker en eller anden form for skalering.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 16:20

Problemstillingen er vel at de nye medie afspillere af denne type ikke er en simpel dvd (eller Bluray) afspiller der kun kan afspille kommercielt mediemateriale i fastlagte officielle opløsninger som understøttes af din DVDO scaler.

Det giver ikke rigtig nogen mening at have en automatisk "native resolution pass through" funktion på en medie afspiller der ligesom en computer afspiller mange forskellige medieformater i alle mulige skæve eller beskårede ikke standard opløsninger.

Hvordan skal din DVDO håndtere at modtage youtube video, xvid, h264.mkv osv. der måtte have alle disse skæve opløsninger ?

Det kan den ikke - din DVDO vil ikke acceptere et input på 456x354 796x487, eller 1280x544 - ligeså lidt som det er muligt at sende disse over HDMI da HDMI standarden ikke tillader at sende andet end standard opløsninger.

En sådan løsning på en media afspiller som en popcorn eller tvix vil kræve et langt mere avanceret opsæt end på en standard afspiller - det vil være nødvendigt med avanceret input af hvilke opløsninger der skulle sendes som native pass through og hvilke der ikke skulle, eller hvilke der så evt. skulle letterboxes eller skaleres til en accepteret opløsning alligevel.

Medmindre man selvfølgelig vil acceptere den simpleste form for implementering hvor man blot sender hvad somhelst i native opløsning uden hensyntagen til hverken standarder eller til om den modtagne scaler eller skærm vil understøtte det - resulterende i masser af blank screen situationer.  

Du kan manuelt tvinge native opløsnings output ved at afspille materiale der overholder de standardiserede opløsninger samt vælge et videooutput der så passer til dette. Men en automatisk funktion der selv altid sender enten native opløsning eller en alternativ korrigeret standard opløsning - det har de ikke.

Der er ingen forskel på Popcorn og Tvix med hensyn til at sende "korrekte farver" - de sender detsamme gennem den samme video decoder.

Popcornen har dog en mulighed for i setup at aktivt skifte colorspace mellem Full range (0-255) og limited range (16-235) hvilket giver en reel mulighed for at tilpasse colorspace til hvad skærm/scaler forventer at modtage på den benyttede indgang. Det mener jeg ikke Tvix'en har - men ret mig lige dem der har Tvix hvis jeg tager fejl.

Redigeret af spawn - 03-Marts-2009 kl. 16:23
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Wheels Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Hvordan skal din DVDO håndtere at modtage youtube video, xvid, h264.mkv osv. der måtte have alle disse skæve opløsninger ?

Det kan den ikke - din DVDO vil ikke acceptere et input på 456x354 796x487, eller 1280x544 - ligeså lidt som det er muligt at sende disse over HDMI da HDMI standarden ikke tillader at sende andet end standard opløsninger.

Tak for forklaringen - det giver jo ganske god mening (desværre ).

Når jeg nu er nødt til selv at skifte opløsning løbende, er der så forskel på Tvix og Popcorn mht. hvor nemt det er, og hvor lang tid, det tager?

(Jeg spørger, fordi jeg havde en Yousee-modtager, som heller ikke kunne skifte opløsning efter kildematerialet. Her lå indstillingen gemt i en systemmenu, og det tog så lang tid at skifte opløsning manuelt, at jeg opgav at gøre det)

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 18:50

jeg ved ikke helt hvad Tvixen har nu om stunder - men popcorn har nogle shortcut funktioner på remoten der tillader hurtig skift mellem nogle forskellige outputs - det er dog ikke helt dækkende for dit behov, desværre.

Der har været forskellige snakke om både native output og programmerbar opsætning af disse shourtcuts, så man selv kunne definere de mest benyttede - men der er ikke noget konkret løfte om nogen af dem endnu.

Så pt. ser det lidt sort ud på disse områder.

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 22:33

Popcornen har dog en mulighed for i setup at aktivt skifte colorspace mellem Full range (0-255) og limited range (16-235) hvilket giver en reel mulighed for at tilpasse colorspace til hvad skærm/scaler forventer at modtage på den benyttede indgang. Det mener jeg ikke Tvix'en har - men ret mig lige dem der har Tvix hvis jeg tager fejl.

Du tager fejl - TViX har det samme

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 22:40
Tak Hedberg :)
Til top
Wheels Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 14:35

Et enkelt uddybende spørgsmål:

jeg ved ikke helt hvad Tvixen har nu om stunder - men popcorn har nogle shortcut funktioner på remoten der tillader hurtig skift mellem nogle forskellige outputs - det er dog ikke helt dækkende for dit behov, desværre.

Kan I sige noget om, cirka hvor lang tid det tager at skifte output opløsning på hhv Tvix og Popcorn?

Til top
morteng Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2008
Point: 376
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 15:34
Akkurat som PCH har TViX en "Output Mode" (mener jeg den hedder) knap, hvor der kan skiftes fra 480i til 1080p i de gængse intervaller, og det tager ikke mere end et par sekunder at skifte.
[ Samsung 65KS8005 | Onkyo 706 | Jamo Classic 8 + HarboSound Sat 10 ]
Til top
Wheels Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 16:11

Oprindeligt skrevet af morteng morteng skrev:

Akkurat som PCH har TViX en "Output Mode" (mener jeg den hedder) knap, hvor der kan skiftes fra 480i til 1080p i de gængse intervaller, og det tager ikke mere end et par sekunder at skifte.

Tak for alle svarene.

Så vil jeg gå på jagt efter et andet udslagsgivende kriterium for, hvilken af de to jeg skal investere i

Redigeret af Wheels - 04-Marts-2009 kl. 16:11
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu