recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV-kort i Aldi noget værd? (+ andre spm)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV-kort i Aldi noget værd? (+ andre spm)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Emne: TV-kort i Aldi noget værd? (+ andre spm)
    Sendt: 26-September-2005 kl. 11:54
Aldi har et TV-kort til PC'en til 349kr i denne uge.

Nogen der kender mærket/modellen?
(som vist er TVision 5V)

Links til test og anmeldelser er meget velkomne.

Jeg leger lidt med tanken om at lave en lille HTPC (eller MCE eller PVR, eller hvilken betegnelse der lige passer på mit projekt) som reserverecorder.
Vil dette kort være fint til dette?

Og hvad kræver en HTPC egentlig af processorkraft?
Jeg har nemlig en ældre 400MHz maskine stående.
Er det helt utænkeligt at bruge denne?
Den skal mest være backup optager, og ikke som sådan en multimediemaskine, da DVD afspilning mm kan klares på mit nuværende grej.

Er det en umuligt opgave med min gamle PC og skal jeg bare smide kortet i min alm PC (AMD 1800+ XP)?

Eller kan kortet slet ikke anbefales?

Hvad siger I til mine mange spørgsmål?

Mvh Michael
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Denmark
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 12:05

Michael: Gå efter noget andet der er et hardware MPEG 2 kort...

Evt. Hauppauge PVR-150 til omkring 600 kr. (edbpriser.dk)...

XFX har også lige lanceret et NVidia baseret NVTV kort - jeg ved at Point Of View's NVTV kort havde nogle problemer med lys/kontrast, men jeg tror mest det var et produktionsproblem hos Point Of View. Dette kort koster ca. 500 kr. og vil også være et bud.

Skal det være endnu billigere kan det være Club 3d's Zap TV1000 MCE kort - det koster ca. 430 kr. og er billigste hardware MPEG 2 kort jeg kender til - det har jeg dog ingen erfaringer med.

Et sidste alternativ er Sapphires ATI baserede kort til ca. 600 kr.

Alle disse kort vil også være kompatible med Media Center.

Uanset hvad er de 430 kroner for Club 3D's kort helt sikkert givet bedre ud end det hos Aldi, kortet er så vidt jeg ved Media Center certified, og det bliver det ikke uden at have en hvis kvalitet.

Mvh

Brian

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Binnerup Binnerup skrev:

XFX har også lige lanceret et NVidia baseret NVTV kort - jeg ved at Point Of View's NVTV kort havde nogle problemer med lys/kontrast, men jeg tror mest det var et produktionsproblem hos Point Of View. Dette kort koster ca. 500 kr. og vil også være et bud.

Skal det være endnu billigere kan det være Club 3d's Zap TV1000 MCE kort - det koster ca. 430 kr. og er billigste hardware MPEG 2 kort jeg kender til - det har jeg dog ingen erfaringer med.

Uanset hvad er de 430 kroner for Club 3D's kort helt sikkert givet bedre ud end det hos Aldi, kortet er så vidt jeg ved Media Center certified, og det bliver det ikke uden at have en hvis kvalitet.

Mvh

Brian

OK, tak for det.

Så er det ikke lige på onsdag jeg skal gå igang med mit projekt.

Hvad med mine andre spørgsmål?
Er det blasfemi at tro, at min gamle PII 400Mhz kan bruges til noget som helst i denne sammenhæng?

Mvh Michael
Til top
Binnerup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-September-2005
Point: 1137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 13:38

Michael:

Du kommer ingen vegne med 400 Mhz - din Athlon 1800 skal du ikke meget under.

Og så kan jeg ikke anbefale at benytte en arbejds PC til en funktion som recorder hvor det er meget nødvendigt at alting bare fungerer!

Mvh

Brian

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 13:58

Michael:

Du kommer ingen vegne med 400 Mhz - din Athlon 1800 skal du ikke meget under.

Og så kan jeg ikke anbefale at benytte en arbejds PC til en funktion som recorder hvor det er meget nødvendigt at alting bare fungerer!

Mvh

Brian

OK.

Som sagt var det bare tænkt som en ekstra recorder, når der var to ting i TV jeg gerne ville have optaget.

Så jeg helt kunne pensionere min(e) VHS maskine(r)

Min Sony 710 skal selvfølgelig trække det store læs.

Men jeg skyder det bare endnu længere ud i fremtiden.

Har lige smidt 12.000kr efter en bærbar PC, og er gået ned på SU, så der er ikke noget der haster.

Mvh Michael
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 14:32
For at et analogt TV-kort kan få titlen og logoet "Designed for Windows XP Media Center Edition" skal det have hardware MPEG-2 encoder.
TV-kort uden MPEG-2 encoder belaster CPU'en meget fordi CPU'en skal foretage alle beregningerne til MPEG-2 komprimeringen. TV-kort med harware MPEG-2 encoder sørger derimod selv for MPEG-2 komprimeringen og belaster derfor ikke CPU'en ret meget.
Et godt råd er kun at købe et TV-kort fra Microsoft's liste over MCE godkendte TV-kort, uanset om du så vil bruge MCE eller anden software. Med kort fra denne liste er du sikker på at de opfylder nogle minimumskrav, som f.eks. hardware MPEG-2 encoder.
Et TV-kort er en forholdsvis lille invistering i forhold til mange andre hardware invisteringer så lad være med at gå på kompromis her, det går meget ud over kompatibilteten, kvaliteten og ydeevnen af din PC.
Her er Microsoft's liste over TV-kort der er "Designed for Windows XP Media Center Edition":
http://www.microsoft.com/windowsxp/mediacenter/partners/dfw/ partnerlisting.mspx
Lad være med at købe et TV-kort der ikke er på denne liste.

Redigeret af HTPC
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2005 kl. 15:41

Mvh

Brian

Hej Brian,

Har du testet Hauppauge PVR-150 / PVR-550, Sapphire Theatrix (ATI 550 Pro) og evt. NVTV op mod hinanden eller har du evt. links til andre der har testet dem op mod hinanden?

Jeg har læst at ATI Theatre 550 Pro er det bedste på markedet pt. mht. til billedkvalitet er det også dit indtryk? Jeg har dog også læst at der kan være lidt driverproblemer med ATI kortene, der kan få dem til at gå ned. Jeg ved ikke om det er løst.
Jeg var ikke opmærksom på at der også fandtes Nvidia baserede tunerkort.

Redigeret af HTPC
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2005 kl. 09:32

Hej Maggerholm.

Du skriver at du netop har købt bærbar PC. Så er Aldis andet tilbud denne uge måske lige noget for dig: Deres ægte hardware encoding USB TV/video box til 499,- . Jeg kan kun være enig med de øvrige i at hardware encoding giver det bedste resultat samtidig med, at det næsten ingen CPU kraft kræver. Jeg selv har i øjeblikket 2 af slagsen, et Dazzle PCI kort i den stationære PC og et Hauppauge PVR USB2 til den bærbare. Har tidlige haft ATIs kort, som var baseret på softwareencoding. Det gav væsentligt dårligere billedkvalitet.

Jeg synes Aldis tilbud er værd at prøve. Der er jo returret såfremt det ikke svarer til forventningerne.

Flemming

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2005 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hej Maggerholm.

Du skriver at du netop har købt bærbar PC. Så er Aldis andet tilbud denne uge måske lige noget for dig: Deres ægte hardware encoding USB TV/video box til 499,- . Jeg kan kun være enig med de øvrige i at hardware encoding giver det bedste resultat samtidig med, at det næsten ingen CPU kraft kræver. Jeg selv har i øjeblikket 2 af slagsen, et Dazzle PCI kort i den stationære PC og et Hauppauge PVR USB2 til den bærbare. Har tidlige haft ATIs kort, som var baseret på softwareencoding. Det gav væsentligt dårligere billedkvalitet.

Jeg synes Aldis tilbud er værd at prøve. Der er jo returret såfremt det ikke svarer til forventningerne.

Flemming

Er ikke så meget for ekstra bokse der fylder og er uhandy.

Så hellere et PCI kort til min stationære.

Ellers tak for tippet.

Nu I siger at et kort med hardware encoding ikke sluger så meget CPU kraft, vil sådan et kort så evt kunne bruges sammen med min 400MHz CPU eller er det stadig helt i skoven?

Mvh Michael
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2005 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Nu I siger at et kort med hardware encoding ikke sluger så meget CPU kraft, vil sådan et kort så evt kunne bruges sammen med min 400MHz CPU eller er det stadig helt i skoven?

Du har stadig brug for en noget kraftigere PC.
Selvom der er hardware MPEG-2 encoding, så er der stadig software MPEG-2 decoding, fordi grafikkort ikke har hardaware MPEG-2 decondig.
I Binnerups svar var der taget højde for at at tuneren har hardware MPEG-2 encoding.
Videobehandling er noget af det mest resourcekrævende for en PC, både mht. til CPU kraft, RAM og harddiskstørrelse.

Redigeret af HTPC
Til top
Cykelskur Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-September-2005
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2005 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af HTPC HTPC skrev:

Mvh

Brian

Hej Brian,

Har du testet Hauppauge PVR-150 / PVR-550, Sapphire Theatrix (ATI 550 Pro) og evt. NVTV op mod hinanden eller har du evt. links til andre der har testet dem op mod hinanden?

Jeg har læst at ATI Theatre 550 Pro er det bedste på markedet pt. mht. til billedkvalitet er det også dit indtryk? Jeg har dog også læst at der kan være lidt driverproblemer med ATI kortene, der kan få dem til at gå ned. Jeg ved ikke om det er løst.
Jeg var ikke opmærksom på at der også fandtes Nvidia baserede tunerkort.

Hejsa allesammen

Der findes en anmeldelse af ATI theater 550 Pro på: www.hardwaretest.dk

Kan ikke bruge "sæt ind" i jeres besvar funktion, så kan desværre ikke komme med det direkte link...

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu