recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV-out i god kvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV-out i god kvalitet

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Erik Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: TV-out i god kvalitet
    Sendt: 21-Marts-2004 kl. 19:02

Jeg har i nogen tid puslet med en video-PC men har endnu ikke fundet noget grafikkort som kan vise et godt billede på TV´et. De "almindelige" 3D grafikkort fra ATI, nVidia osv har ikke den kvalitet jeg forlanger og typisk må man leve med sorte bjælker på TV´et.
Konvertere fra VGA til S-VHS eller RGB er ikke gode nok og de professionelle scan-convertere er alt for dyre.
Hvad er Jeres erfaringer ?
Planen er den enkle, at jeg med en PC-fjernbetjening skal kunne styre TV-optagelser (timer og timeshift), DVD og MPEG2/DivX afspilning på TV´et fra sofaen.
Pt. har jeg tænkt mig at anvende et MPEG-encoderkort til TV-optagelser og min S-VHS som kilde, da min erfaring er, at TV-kort har alt for dårlige TV-tunere.
Hvad er Jeres erfaringer ?

hilsen
Erik

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2004 kl. 23:00

Hej Erik

Jeg har læst at nogle Matrox grafikkort kan sende ægte TV-RGB til TV'et (via en speciel adapter). Deres kort er også normalt meget rost mht. deres TV support (DVD player funktion o.lign) og såvidt jeg ved så fylder billedet skærmen ud.

Jeg er heller ikke imponeret over kvaliteten af de TV-tunere jeg har set til computer. Men jeg har nu heller ikke set dem alle Smile

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2004 kl. 01:34

Hej Erik

Jeg kan tilslutte mig Lars' udsagn. Jeg havde engan et Matrox Marvel e450 kombineret grafikkort og TV kort. Det havde et rigtigt flot Video-out. Det var composite video og S-video og sidst nævnte er det bedste jeg har set af den slags. Og det fylder skærmen ud uanset hvilken opløsning du har på computerskærmen. Men Matrox' 3D evner er ikke de bedste på Marvel og Millennium.

Prøv om du kan komme til at tjekke et Matrox Parhelia kort af hos en af de større forhandlere, eller køb det med returret (fx postordre).

Skriv gerne hvad du kommer frem til så andre kan få glæde af dine erfaringer!

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
Martin S. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2004 kl. 13:18

Hej Erik, jeg har selv gang i en HTPC løsning og brugte også lang tid på Tvout-kvalitets problematikken. Som nævnt v. Lars og MichaelS så har Matrox kortene nogle gode kvaliteter, herunder sublim tvout. Nu formoder jeg ikke at du er interesseret i 3D performance men kun i bedst mulige 2D-tvout

Jeg købte selv Matrox Millenium G400 - 32 MB mhp. at bruge pc-en som HTPC. Problemet med kortet er, at man for at få det til at køre optimalt så skal det maximere billedet ved afspilning af divx, xvid, mpeg2 osv. automatisk - dvs. videooverlay sendes ud i maximeret tilstand, man har så ikke mulighed for at f.eks. ændre vinduesstørrelsen lidt og bruge menuer osv. når en film kører.

Man kan via matrox forum finde en opskrift på RGB via VGA udgangen.

http://forum.matrox.com/mga/viewforum.php?f=52

Jeg har selv lavet kablet iht. diagrammet, men har ikke haft tid til at teste det ordentligt da mit tv har en tendens til at slå over på AV-mode når der er signal fra PC-en eller min stationære dvdafspiller.

Men selv uden RGB via tvout så er kvaliteten i top (synes jeg).

 

 

 

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2004 kl. 14:01

Hej Martin

Mit gamle Marvel e450 TV  (samme TV out som Millenium G400 går jeg ud fra) kunne køre med en mini Mediaplayer på computerskærmen og fuldt tv billede. Det samme galt DivX Player (jeg tror det var 2.0) og nogle andre programmer. Enkelte programmer skulle maksimeres på computerskærmen.

Jeg mener der var 3 TV out muligheder, Kopi af skærm, 2 skærme sat sammen som en og så en tredje mulighed hvor jeg havde min mini WMP6.4 kørende. Er jeg helt galt på den ? (Det er 2 år siden jeg solgte kortet).

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
Martin S. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2004 kl. 18:09

Jo, jeg kan faktisk ikke helt huske det. Jeg mener der var problemer med at køre Twinview, Clone og hvad det nu hedder på VGA og tvout på en gang. Og svjh kan man ikke indstille overlay til kun at køre på tvout indgangen. Derfor har jeg indstillet det til at køre DVDMax på tvout. En anden grund er egentlig også at jeg ikke har PC tilsluttet monitor men kun alm. TV. Til diverse filmformater fungerer det fortrinligt - jeg har sågar lavet en Irda-enhed hvor man kan bruge en næsten vilkårlig fjernbetjening til at styre pc-en. 

Jeg mangler at teste det med mit Hauppauge tvtunerkort som jeg har installeret, men ikke gennemtestet endnu - hvem ved det kan jo være det bliver med Hauppauge 350 kortet i stedet. :D

 

På nuværende tidspunkt

Til top
Erik Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2004 kl. 22:13

Tak for idéerne. Matrox er måske i den for dyre ende. En HTPC løsning er i forvejen dyr når software, fjernbetjening, PC (støjsvag og "pæn"), TV-kort eller MPEG-encoder, DVD-drev eller brænder skal indregnes. En let brugt Philips DVD-R70 kan typisk købes for ca. 2000 kr. på eBay i Tyskland og kan jo "næsten" det hele. Løsningen er selvfølgelig ikke så flexibel mht. DVD-rip., næsten ubegrænset plads, kompakt opbevaring af film, fremvisning af digitale billeder, web-radio m.m. Driftsikkerhed og billedekvalitet er vel sammenlignligt eller hvad er Jeres erfaring ?

I min søgen fandt jeg en meget interessant side som jeg ikke tror er nævn her: http://tvtool.info/index_e.htm. Her er bla. beskrevet hvordan man kan modificere sit nVidia grafikkort til RGB-out. Kravet er at TV-chippen er af et specielt fabrikat samtidig med, at man skal anvende den beskrevne software. Har nogen erfaring med dette ?
Siden indeholder desuden beskrivelse og test af TV-chips på grafikkortet og andre gode HTPC tips.

hilsen
erik

Til top
Martin S. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 26
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2004 kl. 22:56

Min erfaring med HTPC, diverse software inkl. Girdersoftware er at jo det fungerer meget fint. Den manglende brugervenlighed ;) (irriterer min kone nok så meget) gør at den er svær at anvende som en dedikeret PVR maskine. Jeg har desværre ikke haft så meget tid på det seneste til at ordne maskinen 100%, men kan lige give nogle specs på den - er bygget af gamle reservedele...

  • Intel Celeron Tualatin - 1200 Mhz - moddet så det kan sidde på mit gamle Asus P2B board
  • 256 MB RAM
  • 80 GB HD
  • Matrox Millenium G450 Dualhead (kan købes for ca. 300 brugt)
  • LAN, USB
  • DVD drev
  • Trust lydkort - med SPdif out (220 fra ny)

Den kan fint grabbe osv. Jeg har også leget med Showshifter, diverse htpc frontends, forskelligt recordersoftware, og ja aktuelt venter jeg nok på PSX fra Sony eller KISS 558.

Jeg synes at HTPC-konceptet nok er for "indviklet" på nuværende tidspunkt. Skal det blive rigtig godt kommer man op 4000 kr. - der vil jeg nok foretrække den kommende Kiss i stedet.

- fordelen ved en dedikeret recorder er frem for alt brugervenligheden. Fordelen ved en HTPC er alsidigheden. Man må vægte og vurdere.

vedr. Tvtool - godt program - brugte det til Nvidia kort - fungerer fint. Chrontel/BT/Conexant chips og hvad de nu hedder kan dog ikke følge med Matrox' .. Om det har nogen indflydelse på RGBsignal aner jeg ikke.

Til top
boborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-November-2003
Status: Offline
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2004 kl. 18:29

Så at Aldi's tilbudmaskine i denne uge ifølge reklamen har scart-RGB tv-out. Grafikkortet i den er et ATI Radeon 9800XXL. Spørgsmålet er så om det er scart fra grafikkortet eller fra tv-kortet...

Jeg har et ATI 8500 DV kører med overscan indstillingen (altså uden sorte bjælker) der enables via rage3d tweak http://www.rage3d.com/index.php?node=r3dtweak

Man skulle i øvrigt også kunne lave sit eget RGB kabel til ATI Radeon kortene: http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart/index.html



Redigeret af boborg
Til top
Erik Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2004 kl. 19:31

Hej Martin

Jeg er ved at få et billigt Matrox G450-kort op under neglene og vil så vende tilbage, når jeg har testet med RGB-out på dette kort.
Min plan var oprindeligt at ombygge et nVidia kort med Chrontel TV-chip, men disse fåes ikke længere og er svære at skaffe brugt.
De fleste Chrontel TV-chips findes på GF 2 og GF 3 men disse er efter min mening ved at være forældede, så derfor dette forsøg.

Hvordan går det med din afprøvning med Matrox RGB-out ?

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2004 kl. 19:49

Hej Erik

Jeg har lagt en tegning over Matrox RGB til scart kabler i dette emne:

Matrox G450 & G550 RGB scart-kabel

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu