recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV-Tuner og mpeg 2 og 4?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV-Tuner og mpeg 2 og 4?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Emne: TV-Tuner og mpeg 2 og 4?
    Sendt: 06-Maj-2009 kl. 08:02

Hej

Jeg beklager hvis svaret fremgår i en tidligere post - har ikke kunne finde det ligesom google ikke har givet mig et klart svar.

Er der nogen usb-tuner (til brug for Mac Mini) der understøtter mpeg4?

Alle (næste) tuner har anført en specifikatin ala:

MPEG-2 as well as H.264/AVC

Hvad hulen er det - er H.264/AVC lig Mpeg4 (i Danmark) eller hvad.

Er der nogen der har en tuner der understøtter mpeg4 må I gerne dele ud af jeres erfaring - ligesom jeg gerne hører fra personer der ved noget omkring ovenstående - på forhånd tak.

Hilsen

Jesper

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10634
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 08:29

Så¨vidt jeg kan forstå ud fra tidligere tråde, er det softwaren og ikke hardwaren der afgør om der kan modtages mpeg4, da et digital tunerkort blot virker som et netkort som modtager den stream der sendes.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 08:42

Tuneren er at betragte som et netkort...

Den trækker data ud af signalet, som kan være DVB-S/T/C moduleret.

Det er det efterfølgende trin i HTPC-en, nemlig softwaren (via codecs)  som skal dekode de modtagene data og det kan så være encodede som mpeg2 og mpeg4.

Selve tunedelen (=tv-kortet) har ikke noget med at gøre om det er Mpeg2 eller Mpeg4.

Der findes nogle mere præcise specikationer, når man taler om mpeg4, det betyder at det er H.264 encoded for video-delen.
Ligeledes kan lyden være encoded på flere måder, her begreber som AC3, He-AAC m.v.
Datastrømmen består af en række "spor" lyd, billede, EPG, subtitles.
Flere TV-kanaler er blandet sammen i en enkelt datastrøm også kaldet en transportstream (*.TS)
Alt dette sendes på en enkelt frekvens og kaldes et MUX, f.eks. ligger pt. alle de danske kanaler på DVB-T i et MUX.

Altså hardwaren (TV-kortet) har ingen betydning for om signalet er encoded som mpeg2 eller mpeg4.
Det er derfor ikke rigtigt at tale om en MPeg4-tuner....
Det samme TV-kort modtager både Mpeg4 (også HDTV) og mpeg2 encodede kanaler...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
jsmidt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Juli-2006
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2009 kl. 11:48

Jeg elsker internettet og hjælpen man kan få på forummer som dette.

Mange tak for den udførlige beskrivelse - så kan jeg bedre forstå jeg ikke kan finde en "mpeg4 tuner".

Super - nu er det bare at få købt udstyret.

Jesper

Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Tuneren er at betragte som et netkort...

Den trækker data ud af signalet, som kan være DVB-S/T/C moduleret.

Det er det efterfølgende trin i HTPC-en, nemlig softwaren (via codecs)  som skal dekode de modtagene data og det kan så være encodede som mpeg2 og mpeg4.

Selve tunedelen (=tv-kortet) har ikke noget med at gøre om det er Mpeg2 eller Mpeg4.

Der findes nogle mere præcise specikationer, når man taler om mpeg4, det betyder at det er H.264 encoded for video-delen.
Ligeledes kan lyden være encoded på flere måder, her begreber som AC3, He-AAC m.v.
Datastrømmen består af en række "spor" lyd, billede, EPG, subtitles.
Flere TV-kanaler er blandet sammen i en enkelt datastrøm også kaldet en transportstream (*.TS)
Alt dette sendes på en enkelt frekvens og kaldes et MUX, f.eks. ligger pt. alle de danske kanaler på DVB-T i et MUX.

Altså hardwaren (TV-kortet) har ingen betydning for om signalet er encoded som mpeg2 eller mpeg4.
Det er derfor ikke rigtigt at tale om en MPeg4-tuner....
Det samme TV-kort modtager både Mpeg4 (også HDTV) og mpeg2 encodede kanaler...

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu