recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Twin dvb-s2 tuner og parabolskærm opsætning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Twin dvb-s2 tuner og parabolskærm opsætning

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2010
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Twin dvb-s2 tuner og parabolskærm opsætning
    Sendt: 15-Januar-2012 kl. 21:40
Hej alle

Kigger lidt på en ny digital modtager som har en twin dvb-s2 tuner, men....

Skal jeg trække 2 kabler helt ude fra skærmen af? eller kan jeg bare splitte den ene op i 2, som jeg har på loftet, for at kunne se tv og optage en anden kanal samtidig?

Hvis jeg køber den nye modtager har jeg jo en gammel jeg vil smide hen i soveværelset. Kan jeg bare splitte den op i 3 så, den ene kabel jeg fra parabol skærmen?

Er der en guide over alt det med flere digitale modtagere i samme hus?

Mener jeg har set nogen af de parabol hoveder hvor der er flere udgange... jeg skal vel ikke have købt nye hoveder..

Håber i forstår mit spørgsmål

Mvh Jakob
Til top
Sifat Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Denmark, 2000
Point: 58
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sifat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 21:50
En lnb med 3 udgange er hvad du har behov for, hvis du vil kunne skifte kanal på begge tv og have mulighed for at optage noget imens. Det vil sige du skal trække 3 kabler. 

Hvis du vælger at trække 2 kabler og derefter splitte  det ene kabel i to vil du stadig kun kunne se tv eller optage i din twin tuner. Dog med en enkelt undtagelse, de fleste twin tuners kan stadig skifte over på de kanaler der deler transponder med den optagede kanal.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 21:56

Twin Tuner modtagere (PVR) skal have seperat signal til hvert LNB In for at kunne bruges optimalt, da det ene In i mange tilfælde kun bruges til den Tuner der bruges til optagelse.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 06:53
Så hvis jeg køber 2 LNB quad, fx  http://lavprisparabol.dk/parabol-tilbehoer-38/lnb-hoveder-8/quad-lnb-21/ er jeg vel dækket ind?

Der er jo sådan en boks på skærmen hvor ledningerne bliver samlet. Sådan en ny skal jeg vist have? eller...

Har læst noget om en multiswitch også, har jeg brug for sådan en?

Jeg vil gerne have at alle 3 tuner virker hver for sig, så der kan ses 3 forskellige ting på 1 gang

Mvh Jakob

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4706
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 08:28

Hej.

Du spørger 'om at købe 2 LNB quad'. Antallet at LNB svarer til antallet af satellit positioner du vil modtage, så du skal kun bruge En.

Du skal ikke splitte kabler, men totalt have 3 kabler fra LNB til tuner indgangene.

En multiswitch bruges til at skifte, hvis man bruger nogle specielle Quadro LNB. Du køber et almindeligt Quad LNB og skal derfor ikke bruge en multiswitch.

Den nemmeste måde at få alle 3 tuner til at virke hver for sig er at bruge 1 quad LNB, som jo har 4 udgange og så totalt trække 3 kabler fra LNB udgangene til de respektive tuner indgange.

Carsten.

Du spørger også om en boks på skærmen hvor ledningerne bliver samlet, jeg er ikke helt med.
Ved du hvilke ledninger det er der bliver samlet? 
Er der noget vi ikke ved?

Carsten.

Redigeret af csell - 16-Januar-2012 kl. 08:49
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 17:09
Hej

Det har jeg glemt at fortælle, -jeg har 2 LNB på min parabol skærm :) - der går så en ledning fra dem hver til en lille boks der sidder på/ved skærmen og derfra går der så 1 ledning ind i huset.

Som jeg har forstået det, så skal jeg vel bruge 2 LNB quad, men skal jeg så have 3 af disse samle bokse? og derefter trække 3 ledninger ind i huset?

Mvh Jakob
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 19:07

Hej.

Den lille boks der så sidder på/ved skærmen kaldes en DISEqC switch og gør at modtageren automatisk kan skifte mellem de to LNB.

Ja den ene mulighed er at bruge 2 quad LNB og totalt 3 DISEqC switche, de findes dog også som dobbelte 2 x 2.

Men når du flytter den gamle modtager til soveværelset, kan den jo ikke modtage alle de kodede kanaler som du kommer til at kunne se på den nye.

Begge satellit udbydere har billige kort til ekstra rum. Hvis du overvejer nu eller senere at få en ny modtager med abonnements kort til soveværelset bør du oveveje om du allerede nu skal trække 2 kaber til hver rum og så på et tidspunkt købe, så du har totalt har 4 DISEqC switche.

Carsten.

Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 19:12
Så altså købe 2 dobbelte  DISEqC switche ? så jeg kan trække 4 kabler ind? Hvos jeg engang skulle få brug for den sidste :)

Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2012 kl. 07:13
Kan jeg købe sådan en fidus her istedet for de 2*quad LNB og 4 stk  DISEqC switche 

eller

Hvilken er bedst af de 3 modeller? det skal passe til en VU+ Duo

Mvh Jakob
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2012 kl. 08:01
Hej Jacob.

Du har ikke skrevet, og jeg har ikke spurgt til hvilke positioner du modtager fra.
Jeg har måske hidtil gået ud fra at det ene LNB skulle bruges til at modtage betalings kanaler fra enten Viasat eller Canaldigital.

Jeg har aldrig brugt monoblocks, men hvis de satellitter du modtager ligger 6 grader fra hinanden
kender jeg ikke til, at du ikke skulle kunne bruge den.

Hilsen Carsten.

Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2012 kl. 08:06
ligger 1 grad vest og 5 grad øst skulle det være
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2012 kl. 06:26
Hej Jacob.

Noget så specielt som en quad monoblock ville jeg pesonligt købe på ebay.de

Jeg bruger selv adskellige LNB fra Inverto og er yderst tilfreds.

Her er nogle links du kan overveje:

Eller

Carsten.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu