|
type af højtalere til atmos |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
ole post ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 565 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-November-2015 kl. 17:16 |
hej,
skal man bruge dipole/tripole højtalere til i opsætningen, eller kan man helt undvære, og bruge normal bag ht./loft ht.
|
|
Ole Hansen
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vil ikke anbefale dig at bruge dipol / bipol til surround i et Atmos setup, man mister for mange detaljer.
Atmos er objektbaseret lydformat og kræver derfor præcision af højttalerne. Hvis du vil benytte højttalere med sidevendte enheder skal du benytte tripol, da de også indeholder en direct fire enhed. |
|
![]() |
|
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
Jeg kunne forestille mig, at fuldtoner må være bedst. Lytte afstand fra forskellige personer.
|
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Sven, når du siger fuldtoner, mener du så coax-højttalere? Hvis ja, så er jeg enig i, at det er hvad jeg ville gå efter til loftshøjttalere også. Der er bare ikke mange på markedet.
|
|
![]() |
|
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
Nej ikke nødvendigvis. Det kunne det være, men der findes rene fuldtoner der går højt op i frekvens. Der er ikke meget lyd i loftshøjttalere. Forbløffende lidt har jeg erfaret men en enkelt afprøvning. Jeg får mine højttalere bygget til mit lytterum...
|
|
![]() |
|
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
Dolbys anvisning for Home Theater er følgende:
Overhead Speakers Overhead sound is a vital part of the Dolby Atmos experience. There are a variety of options for adding this capability to a room. One solution is to install speakers overhead. Most high-power, full-frequency conventional overhead speakers with wide dispersion characteristics will work in a Dolby Atmos home theater. Characteristics Dolby Atmos audio is mixed using discrete, full-range audio objects that may move around anywhere in three-dimensional space. With this in mind, overhead speakers should complement the frequency response, output, and power-handling capabilities of the listener-level speakers. Choose overhead speakers that are timbre matched as closely as possible to the primary listener-level speakers. Overhead speakers with a wide dispersion pattern are desirable for use in a Dolby Atmos system. This will ensure the closest replication of the cinematic environment, where overhead speakers are placed high above the listeners. Mounting considerations If the chosen overhead speakers have a wide dispersion pattern (approximately 45 degrees from the acoustical reference axis over the audio band from 100 Hz to 10 kHz or wider), then speakers may be mounted facing directly downward. For speakers with narrower dispersion patterns, those with aimable or angled elements should be angled toward the primary listening position. https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CC0QFjACahUKEwixw-PptJzJAhXDEHIKHXO2D4U&url=https%3A%2F%2Fwww.pioneerelectronics.com%2FStaticFiles%2FPUSA%2FFiles%2FDolby%2520Atmos%2FDolby-Atmos-Home-Theater-Installation-Guidelines.pdf&usg=AFQjCNHrB182xxqe19MlzTlxRZ62WUePBw&cad=rja Men ja. Min erfaring med surroundhøjttalere (ikke Atmos specifikt) er også et man kan slippe af sted med meget mindre end de tre fronthøjttalere, selvom det ikke er sådan Dolby skriver det. Redigeret af Trumle - 19-November-2015 kl. 12:52 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |