|
Typisk opfattelse af billedekvalitet |
Besvar ![]() |
Side <1234 13> |
Forfatter | ||
troelsit ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Marts-2006 Status: Offline Point: 910 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Når jeg skrev ingeniører og eksperter refererede jeg netop til det man kan måle - altså den standard du også henviser til. Men det jeg vil anfægte er paradokset mellem hvad der objektivt set er det 'korrekte' billede kontra det som masserne ville vælge i eksempelvis en blindtest. Eksempelvis hvis man tog det samme TV i 10 udgaver med forskellige indstillinger. Min teori er at der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem det objektivt 'korrekte' og det opfattede 'bedste' Jeg har ikke videnskabelig belæg for mine teorier, men synes det er en interessant tanke ![]() |
||
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530 Squeezebox V3 Minipods Bass-station |
||
![]() |
||
troelsit ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Marts-2006 Status: Offline Point: 910 |
|
Jeg vil tillade mig at forholde mig kritisk til om det er folks åbenbaring og forståelse for teknologien - eller om det er sælgerens troværdighed / indlevelse der gjorde udfaldet. Du skriver jo selv at folk 'følte' de fik seriøs vejledning ![]() Det jeg gerne ville se (som jeg skrev før) var en undersøgelse af sammenhængen mellem det objektive 'korrekte' billede og det som masserne (såvel usagkyndige som sagkyndige) vurderer som værende bedst. Mit indlæg er på ingen måde en kritik af nogen eller noget, men bare en interessant (og måske lidt provokerende) tanke ![]() Redigeret af troelsit - 14-December-2011 kl. 23:18 |
||
Panasonic 42PX60EN
Pioneer DV-530 Squeezebox V3 Minipods Bass-station |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19888 |
|
Ganske simpelthen fordi, så længe du står i et varehus og uden den store viden kigger på tv, så tager du det med mest "kog" på. Ønsker du seriøs vejledning, kommer du i en butik, hvor alle tv er justeret bare nogenlunde ind. Her fanges øjet ikke af "wow-effekten", men af billedet. Herefter kan sælger så fremvise de forskellige tv og kunden kan se på det viste billede og snydes ikke af "wow-effekten". Læs her: http://moppe.dk/lcdfabrik.html om fabriksindstillinger på tv. Klaus |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Jeg synes så ikke den er særligt provokerende, men det er jo nok fordi det er dén virkelighed jeg har arbejdet i igennem en del år. Jeg kan godt have en tendens til at glemme at der er rigtigt mange mennesker derude der ikke har fået disse åbenbaringer endnu. Så det er fint du sætter fokus på det. Som fagmand, så kan jeg bekræfte at det forholder sig fuldstændigt som beskrevet: Producenterne konkurrerer om at "pumpe" indstillingerne mest muligt, og ja naturligvis gør de det udelukkende af kommercielle hensyn. Beviset på at de pumpede billeder er designet til at sælge tv'et, ikke til at fungere hjemme i stuen, kommer når du tænder et moderne tv: Du bliver simpelthen spurgt om tv'et står i en forretning eller i en stue, og så sættes indstillingerne efter det. Dét med at justere tv'et efter butikkens belysning er rigtigt nok - ikke så meget på grund af lysstyrken i lokalet, men på grund af farvetemperaturen. Hvis du har sollys i stuen, så påvirker det oplevelsen af farverne på en helt anden måde end butikkernes typiske fluorescerende lys. Det er også årsagen til at jeg ikke mener man bør rette sig efter hvad flertallet mener ser "bedst" ud. Den bedste oplevelse kommer ikke af at følge hvad flertallet synes. Den bedste oplevelse kommer af at lære at forstå hvorfor den neutrale gengivelse er den bedste. Man får ikke den bedste oplevelse ud af en neutral gengivelse, hvis man ikke har forstået hvorfor det er dén der er bedst. Det er ret interessant at der er en væsentlig forskel på hvad folk peger på som "bedst" nede i butikken, og hvad de synes når de har kigget på tv'et i et par uger (eller bare en halv time). Dertil skal så siges, at hvis man hellere vil se på "flotte billeder" end at se indholdet af filmen/udsendelsen, så vil jeg ikke bremse folk i dét, og så kan de gøre hvad de vil. Tag et kig på de forskellige illusioner på dette link, og overvej så hvilken betydning det har for din oplevelse af et tv, når det hænger sammen med en masse andre tv kontra når det hænger alene hjemme på din væg: http://www.echalk.co.uk/amusements/opticalillusions/illusions.htm
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Jeg gentager mig selv, men der er en meget stor og meget klar usammenhæng mellem hvad folk synes er bedst efter 5 minutters kigning, og hvad _de samme_ folk synes efter 5 timers kigning.
|
||
![]() |
||
akas ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-September-2007 Sted: danmark Status: Offline Point: 361 |
|
Jeg må sige at det er øjet der ser ,der er afgørende for hvordan man bedst synes billedet er rigtig.
Jeg har fået en projecter kalibrret så det så skulle være så godt som naturligt. Jeg kunne slet ikke lide det billede som fremstod,og det var en professionel der gjorde det. Som sagt øjet er afgørende ,for hvad man synes,vi er alle forskellige.
|
||
![]() |
||
|
Nej det ved gud det ikke er. Men det kan være afgørende for hvad man synes ser bedst ud. Det er ikke alle der foretrækker at se en film gengivet rigtigt, og dét valg skal man jo have lov til at tage. Men det ændrer ikke på hvad "rigtigt" er. Og et kalibreret billede er ikke nødvendigvis lig med et korrekt billede, det er lig med så korrekt et billede udstyret kan levere. En projektor der kalibreres til korrekte farver men for lidt lys, giver ikke et korrekt billede.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Nej! Øjet der ser, kan ikke "synes at billedet er rigtigt", det er målbart! Men "øjet" kan synes at det er bedst sådan....
Konklusion er, at du så ikke foretrækker et så korrekt billede så muligt, men derimod et lidt "pyntet" billede. Fred være med det. Du er sikker på, at det ikke er kilden/filmene, hvor instruktøren har valgt et bestemt "look", som en del af stemningen? M.v.h.
|
||
![]() |
||
Peter Schrøder ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 28 |
|
Skønheden ligger, som bekendt, i beskuerens øjne.
|
||
Med venlig hilsen
Peter Schrøder |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Det som ofte sker, er at man sammenligner direkte med førindstillingen. Og så virker det netop fesent. Hvis ejeren ikke får lov at kigge på billedet, f.eks. den pågældende dag, og der så bliver lavet en kalibrering, vil billedet om aftenen være "spiseligt". Når man har en hel væg med fladskærme som står med "korrekt" billede, og så slår én skærm om på neon-pang-jeg-ska'-komme-efter-dig, ja så virker den pludselig værsentlig mere imponerende. Men samtidig kan folk godt se, at der pludselig opstår alverdens synlige fejl i billedet. Farvetemperaturen bliver hel skæv, samt at man går glip af en masse detaljer i billedet! Det kræver en smule tilvænning, men 95% vil i længden blive mere glad for det naturlige billede - og så undgår man jo også hovedpine, efter et par timers tv-kigning. ![]() M.v.h.
|
||
![]() |
||
DavidHimself ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 117 |
|
Lige for at præcisere: Det er en udbredt misforståelse at "butiksindstillingen" eller "shopmode" er en hemmelig indstilling der giver stærkere billeder en man ellers kan få. Det er forkert. Det eneste indstillingen gør at den sørger for at rette alle indstillinger tilbage til fabriksindstillinger med et eller andet tidsinterval. Du kan få fuldstændig det samme billede der hjemme som i butikken selv med "Homemode". Det er de færreste der foretrækker det i længden - men alligevel :) Redigeret af DavidHimself - 15-December-2011 kl. 10:15 |
||
![]() |
||
Skyum ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4169 |
|
Man kan vel sige set sådan at hvis man elsker den røde farve, så vælger man jo aligevel grønt græs på fodboldbanen, for alt andetlige ville det virke forstyrrende.
For nogle år siden fik nogle leveret deres billard med rødt klæde frem for det traditionelle grønne, men det slog ikke rigtigt igennem da klædet jo "SKAL" være grønt ligesom græsset på fodboldbanen.
Omvendt er det med billedet på ens tv/projektor, her er forskellene ikke lige så store,men igen er spørgsmålet om man ønsker neongrønt græs, eller den naturlige til tider grumsede grønne.
Det "rigtige" er jo naturligt grønt, og det kan folk normalt godt forholde sig til (grønt/neongrønt), sværere bliver det hvis man ikke ved hvilken farve7kontrast/ lysforhold instruktøren har valgt i en scene, så er det de vilde farver/kontraster mm kan vinde indpas i det ukritiske øje.
Jeg har desværre endnu til gode at se et Samsung LED kalibreret, for interessant ville det jo være HVIS det kunne komme til at stå godt/korrekt.
|
||
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 13> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |