recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 3132333435 81>
Forfatter
Besked
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:


Hvis jeg skulle trække kabler i dag, havde jeg nok gået efter understøttelse for 10gb.
10gb er nede i en pris hvor udstyr er til at betale

Foruden switche, kan du så ikke lige fortælle mig, hvilke udstyr (consumer produkter) som køre 10Gbit eller bare har udsigten til 10Gbit?

Den nye Mac Mini kan leveres med 10GBit (kan også køre 2,5 og 5 GBit) netkort for et tillæg på 860,-

Redigeret af quarkir - 22-August-2019 kl. 14:07
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 18:45
En nas server (Hvilket vel også er den mest oplagte grund til at have 10gb.) Med 10gb til lidt over 7000.-

Synology DiskStation DS1817

Hvilket ikke er urealistisk til hjemmebrug, og ellers som andre nævner, så er de første motherboards med 10gb kommet, og eller kan et pci kort med 10gb fåes for godt 800.-

Og med de hastigher som kan leveres med wifi6 (om det er teoretisk eller ej) så er 10gb nok også en god ide til dit AP.
Så jo, 10gb er ikke så langt ude i fremtiden.
Men overføre man ikke store filer over netværk, og får man ikke det behov, så holder man sig jo bare til 1gb
BaaaaaH
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 18:53
Det man skal huske er jo, at man ofte skal leve med kabling i rigtigt mange år fremover og dataforbrug går kun en vej.

Jeg købte et hus for ca. 6 år siden. Den tidligere ejer havde installeret netværks stik i et par værelser og KUN et for mere skulle man umuligt bruge. Han havde valgt at spare et par kroner pr. meter kabel, så det blev til CAT5 selvom CAT5E allerede fandtes.

I dag leveres TV via fiber forbindelsen som pt. er på 500Mbit, så uanset hvad skal der ihvertfald 2 stik frem til hvert TV og 100Mbit er en klar begrænsning i forhold til f.eks. 4K og Internet forbindelsen.

Jeg kunne aldrig drømme om at installere noget mindre end CAT6 selvom jeg ikke lige kan se et behov lige nu - for det skal nok komme senere og jeg skal leve med valget i måske 30 år.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 19:15
Ja cat6 er også det jeg har trukket af samme årsag.
Kan ikke betale sig at spare noget der.
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2019 kl. 21:37
Jeg har for nylig også total renoveret lejligheden. Valget faldt på Cat6a kabler og dobbelt udtag i alle rum.
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2019 kl. 22:40
Det tog lige præcis 2 måneder, men det lykkedes endeligt at få leveret rack skinnen til Unifi gen2 controlleren (øverst). Egentligt temmeligt ligegyldigt isenkram, men fik den billigt og det var da rart nok at den er spændt fast nu.

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2019 kl. 12:35
Jeg har disse her..
1 på hver etage


Men jeg synes deres rækkevidde er rimelig dårlig.
I hvert fald dårlig nok til at mine bluesound enheder har problemer med at få ordentlig wifi kvalitet.

Er der et AP der dækker bedre i sådan et standard 50'er hus 85 kvm grundplan?
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2019 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Jeg har disse her..
1 på hver etage


Men jeg synes deres rækkevidde er rimelig dårlig.
I hvert fald dårlig nok til at mine bluesound enheder har problemer med at få ordentlig wifi kvalitet.

Er der et AP der dækker bedre i sådan et standard 50'er hus 85 kvm grundplan?

Jeg har sat to Ubiquti AC Pro op i hver ende af huset. Tæt på hvor der ofte bruges Wifi. Jeg har planer om en tredje i garagen, der dækker med fuld dækning i det område. Jeg har sat dem til balanceret.

Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2019 kl. 13:16
Mine lite AP'er fine i den ende hvor de sidder.
Men har udstyr i begge ender af huset.

Men sidder de i midten af huset rækker de ikke godt nok til at bluesound kan have et signal -45db
(BS skriver det er det de helst skal ligge på i signal).

Men måske rækker PRO bedre?

En anden ting... jeg er nødt til at have et par fordelingsswitche op, da jeg har nogle enheder jeg gerne vil kable.
Hvilken lille switch bør man gå efter der?
bare en standard billig en eller noget kvalitet?
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2019 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Jeg har disse her..
1 på hver etage


Men jeg synes deres rækkevidde er rimelig dårlig.
I hvert fald dårlig nok til at mine bluesound enheder har problemer med at få ordentlig wifi kvalitet.

Er der et AP der dækker bedre i sådan et standard 50'er hus 85 kvm grundplan?


Jeg har aldrig prøvet LITE modellen, men kører selv med PRO, MESH-PRO og In-wall. PRO modellen har på papiret ikke længere rækkevidde end LITE og under alle omstændigheder så burde et rimeligt kvadratisk etage på 85 kvm. være til at dække.

Jeg ville starte med at kigge på hvad du har i væggene og se om AP'erne måske kunne placeres anderledes. Husk at tænke tredimensionelt for det kunne måske være nemmere for AP'erne hvis de var placeret i hver ende af huset på hver etage end ovenpå hinanden i midten af huset.

For at gøre det mere konkret, så ville jeg starte med at hente appen "100% wifi" fra Fullrate og så lave nogle simple målinger flere steder i huset. Så ville jeg omplacere AP'erne og så måle igen for at se om det virker bedre.




Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2019 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:


Men sidder de i midten af huset rækker de ikke godt nok til at bluesound kan have et signal -45db
(BS skriver det er det de helst skal ligge på i signal).


Er det kun bluesound enhederne der har dårligt signal?

Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:


Men måske rækker PRO bedre?


Ikke ifølge specs.

Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:


En anden ting... jeg er nødt til at have et par fordelingsswitche op, da jeg har nogle enheder jeg gerne vil kable.
Hvilken lille switch bør man gå efter der?
bare en standard billig en eller noget kvalitet?


Jeg ville helt klart tage en i Unifi serien, så man kan styre den i controlleren.

De har både en 5 port og flere forskellige 8 port switche. Har du noget behov for POE eller lign?

Hvis du ender med at have behov for et ekstra AP, så kunne man også overveje en In-Wall med f.eks. 4 netværks porte. Sådan en har jeg selv under f.eks. TV'et i stuen, så Playstation, TV og Apple TV alle er kablet.

Mvh,
Thomas

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2019 kl. 14:02
jeg har deres 8 ports med POE strøm
Så jeg har strøm i de 8 stik jeg har rundt omkring.

In wall..
Hvordan fungerer den?
kan jeg med den udvide det ene kabel jeg har til stuen til 4?

jeg tror jeg vil prøve at teste signal som du beskriver og evt. bare købe en Lite mere der hvor det er dårligst.
Kælderen er nok den værste, da vægge er mursten.
Hvilket de egentlig også er i stue etage.

1 sal er jo ren træ, så den må være godt nok dækket at det ene AP som er en LR model (tiltænkt også at dække haven).

her er i øvrigt krav fra bluesound.
Vil jo gerne ned på 45db for at udnytte det fuldt ud.
Ellers kunne jeg jo bare have købt Sonos :-)



Redigeret af koden - 14-September-2019 kl. 14:07
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3132333435 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu