recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 5354555657 81>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 12:02
Det er da din iPad der er syg....


Klaus
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 12:08
Hvorfor er det folk bruger det unify til hjemmebrug. det virker MEGET kompliceret, og der er alt muligt der kan stå forkert osv. 
Jeg valgte at få mesh vejen med et consumer produkt (TP-Link Deco M5).. tog mig 5 minutter at sætte op, og det spiller bare. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 12:17
Det er ikke meget kompliceret.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er ikke meget kompliceret.....


Klaus

Hvilket netop er årsagen til, at vi har valgt Ubiquiti Unifi LOL
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er ikke meget kompliceret.....


Klaus

Hvilket netop er årsagen til, at vi har valgt Ubiquiti Unifi LOL
 Ubiquiti er da mere besværligt at komme i gang med, medmindre man måske køber en UDM med det hele indbygget.

Men ønsker man flere muligheder end de små låste mesh systemer, så er det klart et super valg.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:


Men er der nogle der kan hjælpe mit problem? Mesh er slået fra og iPad logger af netværk når jeg bevæger mig fra stueplan til 1. sal. 
Det ser ud til jeg selv skal logge på netværk manuelt igen.

Har du husket at skifte kanaler, så de APer ikke bruger samme kanaler?

Eller bør du måske sætte sendestyrke til medium og så efterfølgende kan du begynde at kigge på RSSI værdi hvis det stadig ikke er løst.

Jeg har skiftet kanaler på AP så den i stueplan ikke har samme kanal som 1. sal.
Hvilken er den ideelle kanal?
F.eks. hvis vi tager udgangs punkt i 5Hz kan jeg se kanalerne er i den høje ende er området tomt og kan vælge hvilken som helst ledige kanal.
Er det bedste man kan gøre at vælge en kanal hvor signalet overlapper hinanden eller som en bølge hvor signaler starter og slutter lige efter hinanden som vist herunder?

Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er da din iPad der er syg....


Klaus

Da kan godt være du har ret. Jeg har lige opdaget ved en opdatering fra Unifi på Nano skifter alle enheder selv automatisk over på den i stueplan uden problemer. Så det kan være det iPad den er gal med.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er ikke meget kompliceret.....


Klaus

Hvilket netop er årsagen til, at vi har valgt Ubiquiti Unifi LOL
 Ubiquiti er da mere besværligt at komme i gang med, medmindre man måske køber en UDM med det hele indbygget.

Men ønsker man flere muligheder end de små låste mesh systemer, så er det klart et super valg.

Der blev skrevet, "det virker MEGET kompliceret". Det er et udtryk for, at det er manglende viden. 
Besværligt er ikke et udtryk for viden (hvad enten det er manglende på samme eller ej). Besværligt handler om, hvordan man arbejder med systemet.

Personligt synes jeg ikke Unifi er hverken kompliceret eller besværligt. Men det er klart, hvis man ikke ved hvad man laver, så kan selv en simpel router være som en stejl bakke. 
Unifi handler ikke bare om at skabe et "hul" til internettet. Hvis det "bare" er det man skal, så kan man vælge praktisk talt alle andre løsninger, sågar udbyderens egen løsning. Unifi er for dem der vil lidt (eller meget) mere, og samtidig have en brugerflade som langt overgår andre systemer. Det gør det ikke kompliceret. Det gør det avanceret!

Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 15:06
Jeg tror det blev løst.

Jeg havde ikke set at et flueben var sat i den her:


Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:


Jeg har skiftet kanaler på AP så den i stueplan ikke har samme kanal som 1. sal.
Hvilken er den ideelle kanal?
F.eks. hvis vi tager udgangs punkt i 5Hz kan jeg se kanalerne er i den høje ende er området tomt og kan vælge hvilken som helst ledige kanal.
Er det bedste man kan gøre at vælge en kanal hvor signalet overlapper hinanden eller som en bølge hvor signaler starter og slutter lige efter hinanden som vist herunder?



Her er de kanaler der ikke overlapper med 20 MHz bredde på 2.4 og 5 GHz.
På 2.4 GHz bør der aldrig bruges andet en kanal 1, 6 og 11. Det er de eneste kanaler der ikke har overlap. 
På 5 GHz tænker jeg du bare kan smide dem på 2 forskellige. Jo højere bredde (20-40-80-160 MHz) jo længere bør du have i mellem dem. Du bør nok vælge 40 eller 80 Mhz. 
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2021 kl. 16:41

Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:




Her er de kanaler der ikke overlapper med 20 MHz bredde på 2.4 og 5 GHz.
På 2.4 GHz bør der aldrig bruges andet en kanal 1, 6 og 11. Det er de eneste kanaler der ikke har overlap. 
På 5 GHz tænker jeg du bare kan smide dem på 2 forskellige. Jo højere bredde (20-40-80-160 MHz) jo længere bør du have i mellem dem. Du bør nok vælge 40 eller 80 Mhz. 

Stop med at brug b standarden og udnyt op til kanal 13, så får man 1 - 5 - 9 - 13 til rådighed uden overlap.


🙂


Redigeret af Notfast - 22-Januar-2021 kl. 21:13
.....
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Hvorfor er det folk bruger det unify til hjemmebrug. det virker MEGET kompliceret, og der er alt muligt der kan stå forkert osv. 
Jeg valgte at få mesh vejen med et consumer produkt (TP-Link Deco M5).. tog mig 5 minutter at sætte op, og det spiller bare. 

Hej Morten, 

Svaret er vel at vores behov er forskellige.

Der er mange grunde til, at jeg ikke bare vælger et alm. AP. For det første har jeg en relativt stor grund med 2 huse hvor jeg gerne vil have dækning inden- og udendørs. Det ene af husene er en lidt underligt kantet ejendom hvor et almindeligt AP hurtigt kommer til kort og det gør et kit med 2-3 mesh AP'er også hurtigt. Derudover forsøger jeg så vidt muligt at køre med kablede AP'er hvor jeg kan, da det giver højere stabilitet og hastighed. 

AP'er rettet imod forbrugere mangler ofte også flere andre funktioner, herunder sikkerheds funktioner, som jeg gerne vil kunne bruge i mit netværk. De funktioner finder man i produkter der er mere rettet imod virksomheder som Ubiquiti's Unifi serie. 

Men det betyder jo ikke at Unifi er det rigtige for alle. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5354555657 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu