recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 5455565758 81>
Forfatter
Besked
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 18:01
jamen jeg er helt med på folks behov. Det bliver bare hyldet som "the suit". 
Og 55 sider omhandlende diverse spørgsmål er i min verden bare et tegn på at det er komplekst at sætte op ordentligt. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 18:10
Nu handler mange af siderne også om, hvad folk skal købe og ikke så meget opsætning. 
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2021 kl. 22:14
Tak så er vi enige.
Tror ikke vi behøves diskutere det mere.
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 00:59
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Hvorfor er det folk bruger det unify til hjemmebrug. det virker MEGET kompliceret, og der er alt muligt der kan stå forkert osv. 
Jeg valgte at få mesh vejen med et consumer produkt (TP-Link Deco M5).. tog mig 5 minutter at sætte op, og det spiller bare. 

De fleste brugere med UniFi AP'ere eller AP, Switch og router kan sagtens nøjes med mindre,
og ja, UniFi er ikke helt så let at komme i gang med som et consumer mesh produkt,
blandt andet fordi man skal vide noget om PoE, evt. at man ikke bare logger ind på en "hjemmeside" og går igennem en guide med SSID og kode mm.

Men er UniFi virkelig så kompliceret? nej..
Man kan sætte sit access punkt via sin telefon, ingen komplicerede instillinger, intet bøvl.

Man kan så tage skridtet videre, hvis man vil (eller har brug for at) tilpasse sine indstillinger, for at få bedre dækning, eller på anden måde optimere sit setup.

Jeg bruger selv VLAN, til f.eks gæstewifi, og senere når mine børn får egen computer, så kommer de også over på deres eget VLAN.
Ligesom at mine IOT enheder ligger på deres eget VLAN, da de ikke skal have adgang til min NAS, eller min arbejds PC og hvad jeg ellers har liggende på nogle lukkede netværk.

UniFi har også en kæmpe fordel for dem som ikke ved så meget om det,
da deres community er kæmpe stort, og du vil få meget lettere ved at finde support til UniFi end TP-link.

Men nej, UniFi er ligesom de fleste andre produkter ikke et one fits all produkt.
Med det sagt, så er der mange brugere som ikke burde sætte deres eget netværk op, da de nemlig tror at de bare skal tænde for routeren/access punktet, og så virker alt, hvor at consumer produkter er deciderede "farlige".

De brugere har betydeligt større risiko for at et kamera bliver del automatisk på nettet grundet uPnP,
eller som flere brugere herinde har været ude for, at nogle har låst alle deres billeder/dokumenter på deres NAS server, og derefter kræver penge for at låse filerne op igen.
BaaaaaH
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2021 kl. 19:19
tak Blank

Rigtig god forklaring. 👍🏻
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 19:26
Jeg har egentlig spurgt om det før, men det er lang tid siden.

jeg har de produkter i kan se her nedenfor.
3 AP fordelt på 3 etager.

Men det lite AP i stueetage sidder i den nordlige ende af huset, så jeg har dårlig dækning i stue etagen i syd enden.
Eller måske nærmere ude i min carport i syd ende af huset,

jeg har kabel trukket til stuen i syd ende af huset og jeg fik anbefalet at sætte et in wall HD op i den ende, således jeg stadig havde et par ethernet porte og wifi.

Er det stadig den bedste løsning?

Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Jeg har egentlig spurgt om det før, men det er lang tid siden.

jeg har de produkter i kan se her nedenfor.
3 AP fordelt på 3 etager.

Men det lite AP i stueetage sidder i den nordlige ende af huset, så jeg har dårlig dækning i stue etagen i syd enden.
Eller måske nærmere ude i min carport i syd ende af huset,

jeg har kabel trukket til stuen i syd ende af huset og jeg fik anbefalet at sætte et in wall HD op i den ende, således jeg stadig havde et par ethernet porte og wifi.

Er det stadig den bedste løsning?

jeg ville nok sætte en lille flex Switch samt et ap lite med wifi 6.
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 21:28
wifi 6... jeg har vist ikke fulgt med. En ny standard?
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

wifi 6... jeg har vist ikke fulgt med. En ny standard?
ja det er den nye wifi standard.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 00:07
Hej

Jeg har et issue med min nye usg som jeg er ved at sætte op.
Setup:: Internet -- modem i bridge mode - usg - min mac
Umiddelbart synes jeg alt ser fint ud, men jeg får ikke adgang til internettet fra mac'en når den kører dhcp.
Det ser ud som om den ikke får nogen router ip fra usg.
Sætter jeg ip manuelt med routergateway så virker det fint. Så hvad gør jeg forkert.



Her virker det da jeg har defineret router


Her virker det ikke, da jeg ikke får nogen router fra usg

Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Jeg har egentlig spurgt om det før, men det er lang tid siden.

jeg har de produkter i kan se her nedenfor.
3 AP fordelt på 3 etager.

Men det lite AP i stueetage sidder i den nordlige ende af huset, så jeg har dårlig dækning i stue etagen i syd enden.
Eller måske nærmere ude i min carport i syd ende af huset,

jeg har kabel trukket til stuen i syd ende af huset og jeg fik anbefalet at sætte et in wall HD op i den ende, således jeg stadig havde et par ethernet porte og wifi.

Er det stadig den bedste løsning?

jeg ville nok sætte en lille flex Switch samt et ap lite med wifi 6.

In wall HD koster vist det samme som de 2 til sammen.
Men ville jeg få en bedre løsning med de 2 produkter i stedet for in wall?
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2021 kl. 22:12
Synes bare det er ærgerligt at købe gammel teknologi ved in Wall. Mon ikke snart de får in Wall opdateret til wifi 6, som de netop har gjort med deres AP.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5455565758 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu