recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubuntu boot
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUbuntu boot

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Alland82 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Emne: Ubuntu boot
    Sendt: 28-Juli-2011 kl. 09:17
Jeg har lige installeret Ubuntu på en gammel VAIO bærbar, og det er mit allerførste møde med Linux, så bær over med mig hvis det er åbenlyst dumme spørgsmål :)

Ubuntu er installeret "inde i windows", som jeg mener den udtrykte det.. Det ligger altså på samme partion som Windows (7).. Når jeg tænder for maskinen kan jeg så vælge mellem Win & Ubuntu, og det er her mit spørgsmål melder sig.. Den står automatisk på "Windows" som førstevalg.. Hvordan får jeg førstevalget til at være Ubuntu i stedet??

Og sekundært: Kan nogen anbefale et godt DLNA/UPnP server program som kan indeksere og servere film til min PS3?? Det ville være fint hvis det havde mulighed for at tilføje metadata, så som genre osv.. Det skal selvsagt være til Ubuntu...

På forhånd tak
//Allan

EDIT: Ubuntu 11.04 og Windows 7 Home Premium, hvis det betyder noget...

Redigeret af Alland82 - 28-Juli-2011 kl. 09:18
Elac FS247 | Primare SPA21 | Squeezebox Touch+HiFace
Synology DS411 | LG 55LM670
--------------
Xindak XF-1000S | SB Touch+HiFace m. Welborne PSU | Peachtree Dac-It | Heed CanAmp | B&O H6
Til top
daemon9th Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-September-2010
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 45
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2011 kl. 10:46

Du skal nok have ændret boot enten i windows (run command: msconfig) eller i grub, evt skal der installeres en bootloader i Ubuntu, her er en god guide:

http://www.dedoimedo.com/computers/dual-boot-windows-7-ubuntu.html

Som DLNA kan du se på Serviio, den benytter meta data: http://www.serviio.org

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu