recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubuntu Media server+ Nas?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUbuntu Media server+ Nas?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
temberg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 16-Januar-2010
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Ubuntu Media server+ Nas?
    Sendt: 16-Januar-2010 kl. 09:01

Hej

Jeg er helt ny på dette område og håber på lidt hjælp til at komme i gang :-)
Jeg har prøvet google men føler at det er som at lede efter en nål i en høstak..
Flg. ide er opstået i mit hoved.

Jeg ønsker at lave min pc om til mediaserver og Nas med torrent funktion.
Jeg havde tænkt mig at bruge ubuntu da jeg mener at det vil opfylde mit behov ( og er gratis :-))
Den skal først og fremmest fungere som Htpc med optagefunktion/timeshift via Yousee ( 2 tunere)
Den skal også buges til download/upload af torrent filer (lovlige selvfølgelig ;-))
og så skal hele dvd samlingen kastes ind på den, og radio via nettet ville også være perfekt :-)

Vil alt dette være muligt at lave på ubuntu?
Er der en bedre løsning?
Håber på lidt hjælp til at komme i gang :-)
Evt. forslag til tunere? Dvb-c eller analog
Mit setup er

ASUS P5SD2-VM
Intel Dual Core 2.2ghz E4500
2 gb ram
Gigabyte 512mb HD 4550
Hd 1 tb
IMON Inside Silver remote + 3.5 IR
Tunere ??
På forhånd tak
Temberg

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2010 kl. 15:06
Ja, det er muligt (næsten alt er muligt med Linux). Men du skal selv konfigurere de enkelte dele (DVB recording, DVD ripping, Bittorrent, internet radio, etc etc) og få det til at spille sammen.

MythTV projektet er nok en god start (men bemærk at MythTV projektet er i version 0.22, og normalt er alt under version 1.0 at opfatte som en slags permanent beta version...).

Jeg vil dog anbefale dig at lave to computere, en server med diske (storage), DVB recording og Bittorrent, og en front-end HTPC til afspilning. Serveren kan være noget Intel Atom eller VIA C7/Nano mini-ITX med lavt strømforbrug. HTPC'en som kun kører ved afspilning kræver mere CPU+GPU, og det vil koste for mange penge i strøm at have det kørende 24x7. MythTV projektet er i øvrigt baseret på dette klient-server setup. Som Bittorrent klient til et klient-server setup vil jeg anbefale deluge (bruger den selv). Du har fuld GUI applikation på klienten ala uTorrent (ikke blot et web interface), som kommunikerer med server (daemon) applikationen der udfører Bittorrent operationerne (upload, download).

Hvis du vil køre Linux, vil jeg anbefale Nvidia GPU i stedet for ATI (jeg gad ikke checke hvad dit mobo bruger af onboard GPU). VDPAU giver mulighed for hardware acceleration ala DXVA på Windoze. ATI halter bagefter på Linux fronten (med de proprietære drivere).

Når du skal finde et DVB-C kort, skal du huske at checke på forhånd om det er Linux-understøttet. Google is your friend. Det er nemmere hvis du kun skal se FTA kanaler, og det er generelt nemmere at finde PCI kort (end USB kort) der har Linux understøttelse.

DVB-C kort er et svagt punkt i Linux (forstået på den måde at man skal se sig for når man vælger hardware), men det er dog bedre end Windows 7 hvor M$ i deres uendelige visdom har besluttet at DVB-C ikke skal være understøttet...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2010 kl. 17:44
der er kommet en ny dvb-c boks som kan fås hos linuxshoppen.dk - mythtv skulle efter sigende understøtte kortet. Hedder Anysee men kender absolut intet til dem! De kan ses her: http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showgroup_id=67

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu