recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udrydde spam agtige windows meddelelser?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udrydde spam agtige windows meddelelser?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Udrydde spam agtige windows meddelelser?
    Sendt: 02-Maj-2023 kl. 21:59
Hej.
Tidligere idag søgte jeg efter noget bestemt på Internettet (et bestemt beregningsprogram), men kunne ikke rigtigt finde det. På et tidspunkt var der et resultat, der lignede noget og hvor jeg trykkede på linket. I det splitsekund jeg trykkede på linket havde jeg en fornemmelse af at det var en dårlig idé, men da var det for sent. Linket førte til et eller andet som vil lokke brugeren til at scanne sin computer for virus el.lign - tror jeg, baseret på de få sekunder der gik inden jeg hurtigt lukkede hjemmesiden. Men siden er windows meddelelses vinduet oversvømmet med meddelelser som disse herunder. Og de kommer jævnt hele tiden. Hvordan kan jeg stoppe dem?? Det kan bemærkes at jeg ikke har McAffee, blot Windows Defender.










Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2023 kl. 22:23
Det første jeg ville gøre er at få slettet den ting der trætter din computer mest - google Chrome!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 264
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2023 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

den ting der trætter din computer mest - google Chrome!

Klaus
Kan du forklare din anbefaling dybere?
Det er jo en påstand, der intet har med spørgers problem at gøre.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 04:47
Nu har jeg brugt Google Chrome i mange år efterhånden, og har mange bogmærker, genveje osv. Så det ville være lidt vanskeligt at skifte browser. Og normalt synes jeg det fungerer super fint at bruge Chrome.  Wink

Så jeg tænker om der er nogen, der kan foreslå en effektiv, gratis og legitim måde at scanne computeren for evt. virus og udrydde det.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 05:56
slettet

Redigeret af mnielsen - 06-Maj-2023 kl. 19:46
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 05:57
Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Kan du forklare din anbefaling dybere?
Det er jo en påstand, der intet har med spørgers problem at gøre.

Hvilket program genererer alle disse meddelelser?



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 06:08
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Nu har jeg brugt Google Chrome i mange år efterhånden, og har mange bogmærker, genveje osv. Så det ville være lidt vanskeligt at skifte browser. Og normalt synes jeg det fungerer super fint at bruge Chrome.

Det er fordi du ikke er vant til andet :-)
En tung browser for din pc.

Enhver anden browser kan importere dine bogmærker og genveje……

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Så jeg tænker om der er nogen, der kan foreslå en effektiv, gratis og legitim måde at scanne computeren for evt. virus og udrydde det.


Start med at slette cache i Chrome og slå så notifikationer fra.


Klaus


Redigeret af KlausDM - 03-Maj-2023 kl. 06:09
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 06:44
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Erik K Erik K skrev:

Kan du forklare din anbefaling dybere?
Det er jo en påstand, der intet har med spørgers problem at gøre.

Hvilket program genererer alle disse meddelelser?



Klaus

Det er mit indtryk, at det er et installeret program, som har haft noget skrammel med, som er blevet installeret "bag ryggen" på Thorvald - ikke Google Chrome i sig selv, som laver balladen...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 06:46
#mnielsen: Ok, det kan jeg jo prøve, for at se om der er listet noget virus el.lign. ind. Generelt er jeg god til ikke bare at sige "ja", til slæbe-med-ware, links på nettet, "scan din computer for ditten og datten" osv. Men det er klart at fra tid til anden, en sjælden gang i mellem, kan selv de bedste komme til at trykke på f.eks. et søgeresultat, der umiddelbart ser lovende ud. Men ellers er jeg generelt meget vågen hvad disse ting angår.

#KlausDM: Ja, jeg tænkte også på at slette cache som en mulighed. Det kan jeg jo evt. gøre efter jeg har scannet computeren for evt. virus el.lign. Mht. til at skifte til Microsoft Edge, som jo ligger på computeren. Grunden til at jeg i sin tid skiftede til Chrome var fordi der var et eller andet, der kun kunne køre i Chrome. Hvad det var og om jeg stadig bruger det ved jeg så ikke. Men det er også bare lidt fordi, nu har jeg lige fået computeren sat op som jeg gerne vil efter jeg var nødt til at nulstille den i januar, inkl. diverse genveje i proceslinien osv. - så ville jeg skulle igennem det igen. Plus at så vil links/genveje som jeg har gemt på computeren ikke virke (altså ikke i browser, men på computeren). Man kan så sige, at alle disse links fra før, så ikke virkede efter nulstillingen, fordi jeg før ikke var klar over hvordan man kunne tage backup af dem og ikke havde tænkt på at det ville være et problem - så lige den del, kunne jeg måske godt leve med at skulle starte forfra med. Især hvis jeg forbereder mig lidt og gemmer disse links som bogmærker i stedet for.

Bottomline: I første omgang vil jeg nok forsøge at klare mig med at beholde Chrome. Men hvis der er noget, der er bedre, så kan det jo godt overvejes.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 06:52
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

#mnielsen: Ok, det kan jeg jo prøve, for at se om der er listet noget virus el.lign. ind. Generelt er jeg god til ikke bare at sige "ja", til slæbe-med-ware, links på nettet, "scan din computer for ditten og datten" osv. Men det er klart at fra tid til anden, en sjælden gang i mellem, kan selv de bedste komme til at trykke på f.eks. et søgeresultat, der umiddelbart ser lovende ud. Men ellers er jeg generelt meget vågen hvad disse ting angår.

#KlausDM: Ja, jeg tænkte også på at slette cache som en mulighed. Det kan jeg jo evt. gøre efter jeg har scannet computeren for evt. virus el.lign. Mht. til at skifte til Microsoft Edge, som jo ligger på computeren. Grunden til at jeg i sin tid skiftede til Chrome var fordi der var et eller andet, der kun kunne køre i Chrome. Hvad det var og om jeg stadig bruger det ved jeg så ikke. Men det er også bare lidt fordi, nu har jeg lige fået computeren sat op som jeg gerne vil efter jeg var nødt til at nulstille den i januar, inkl. diverse genveje i proceslinien osv. - så ville jeg skulle igennem det igen. Plus at så vil links/genveje som jeg har gemt på computeren ikke virke (altså ikke i browser, men på computeren). Man kan så sige, at alle disse links fra før, så ikke virkede efter nulstillingen, fordi jeg før ikke var klar over hvordan man kunne tage backup af dem og ikke havde tænkt på at det ville være et problem - så lige den del, kunne jeg måske godt leve med at skulle starte forfra med. Især hvis jeg forbereder mig lidt og gemmer disse links som bogmærker i stedet for.

Bottomline: I første omgang vil jeg nok forsøge at klare mig med at beholde Chrome. Men hvis der er noget, der er bedre, så kan det jo godt overvejes.

Du kunne jo prøve Edge, inden du evt. smider Google Chrome ud... ELLER! Brug Edge, og blot lade Google Chrome være på computeren til den enkelte ting, hvor kun Chrome kan anvendes. Husk dog, at holde Google Chrome opdateret. Gøres ved at klikke på de tre lodrette prikker, Hjælp, og Om Google Chrome - så går den igang med at opdatere. Du skal så, når den er færdig, klikke på Genstart Chrome
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 07:01
Nå - prøvede malwarebytes, men den finder ikke noget. Så måske er det bare Chrome, der finder anledning til at skabe sig. Så jeg prøver at rydde cache og slukke for notifikationer fra Crome. Går også ud fra at det ikke er Chrome, der skal fortælle mig om jeg har virus, malware el.lign.


Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 07:17
Aaah ok, så denne her da jeg var inde i Chrome indstillinger for at finde, hvor cache ryddes. Så den er nok værd at få med. Plus at Malwarebytes nævnte at Chrome skulle opdateres.



Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu