recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udrydde spam agtige windows meddelelser?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udrydde spam agtige windows meddelelser?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Det er mit indtryk, at det er et installeret program, som har haft noget skrammel med, som er blevet installeret "bag ryggen" på Thorvald - ikke Google Chrome i sig selv, som laver balladen...


Det er netop det indtryk scammerne gerne vil give.

Men det er Chrome.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Men hvis der er noget, der er bedre, så kan det jo godt overvejes.


Jeg er en sucker for Firefox.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 09:52
Dette er faktisk meget simpelt.

Du har på et tidspunkt givet tilladelse til at en hjemmeside må sende beskeder til dig.

Det du ser er bare beskeder. Har intet med virus på dit system

Du går i instillinger i Google Chrome -> Privatliv&Sikkerhed -> Websiteindstillinger -> Notifikationer.

Her kan du se hvem der må sende dig beskeder/notifikation. Fjent og blok dem.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 10:00
#PerW - ja, det ser sådan ud (se også mine sidste par beskeder på side 1). Og jeg får da heller ikke flere af disse beskeder nu.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2023 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det første jeg ville gøre er at få slettet den ting der trætter din computer mest - google Chrome!

Klaus


Vrøvl.
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 264
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 01:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Det er mit indtryk, at det er et installeret program, som har haft noget skrammel med, som er blevet installeret "bag ryggen" på Thorvald - ikke Google Chrome i sig selv, som laver balladen...

Det er netop det indtryk scammerne gerne vil give.

Men det er Chrome.....

Klaus
Du påstår stadig, at det er Chrome, der generer de notifikationer uden en uddybning af, hvorledes det skulle være tilfældet.
Som Thorvald allerede har konstateret tidligere, skyldes notifikationerne at han ved en fejl har givet en hjemmeside lov til at sende dem. Det har jo intet med Chrome at gøre.

At du bruger Firefox er ikke begrundelse nok til at underbygge dine påstande - ej heller at Chrome skulle være særligt krævende for en PC.
Jeg har intet imod Firefox og bruger den stadig selv af og til og har i mange år udelukkende brugt den.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 06:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Men hvis der er noget, der er bedre, så kan det jo godt overvejes.


Jeg er en sucker for Firefox.....

Klaus

Nu skifter jeg nok ikke lige nu, fordi jeg synes Chrome virker helt fint og jeg har fået udryddet disse spam agtige windows meddelelser. Men måske hvis jeg på et tidspunkt skifter computer, så kan jeg jo overveje det. Hvad synes du gør Firefox til et bedre alternativ end f.eks. Edge eller Chrome?? Hvad er fordelene ved Firefox?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 06:48
Firefox er en lille browser markedsmæssigt, derfor er der ikke det store sjov ved at udvikle scams som den du er blevet udsat for til den.

Firefox kan gemme brugerdata på specifikke lokationer, hvilket betyder at jeg gemmer mine brugerdata på et drev der ikke er mit systemdrev. Hvis jeg har brug for at formattere systemdrevet på min computer, eller skifter til en ny computer, går ingen data tabt, da jeg har sikret data og det er simpelt at pege på dem igen efter formatering, eller kopiere alt til en ny computer.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 07:07
Ja, jeg bruger Thunderbird og gemmer Thunderbird profilen udenfor C-drevet, så der automatisk tages backup af den, når jeg tager backup af de data drev jeg har. Ok - så Firefox gør det på i princippet samme måde.

Ja, i det store og hele er det ikke så vanskeligt at reinstallere computer med Chrome, vistnok fordi indstillingerne til Chrome, inkl. adgangskoder, de bogmærker der er gemt i browseren m.v., bliver sikkerhedskopieret til ens google konto(?). Men jeg gemmer også en del genveje tilfældige steder på computeren, dels på skrivebordet og dels i undermapper, f.eks. under enkelte byggeprojekter. F.eks. genveje til bestemte byggefirmaer eller byggematerialer o.lign. Og da jeg reinstallerede computeren i januar fandt jeg ud af et jeg ikke havde styr på hvordan jeg skal tage backup af disse genveje. Fordi én ting er selve genvejen, men noget af de data der styrer genvejen, gemmes vistnok på C-drevet - og det var jeg ikke klar over før. Og hvis de er væk (dataene til genvejen på C-drevet), virker genvejen ikke mere.

Ville lige præcist dét også virke bedre på Firefox??
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 07:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Firefox er en lille browser markedsmæssigt, derfor er der ikke det store sjov ved at udvikle scams som den du er blevet udsat for til den.


Hvis det var tale om, at der var accepteret notifikationer fra en hjemmeside, ville det samme ske i Firefox.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1941
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 07:42
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ja, jeg bruger Thunderbird og gemmer Thunderbird profilen udenfor C-drevet, så der automatisk tages backup af den, når jeg tager backup af de data drev jeg har. Ok - så Firefox gør det på i princippet samme måde.

Ja, i det store og hele er det ikke så vanskeligt at reinstallere computer med Chrome, vistnok fordi indstillingerne til Chrome, inkl. adgangskoder, de bogmærker der er gemt i browseren m.v., bliver sikkerhedskopieret til ens google konto(?). Men jeg gemmer også en del genveje tilfældige steder på computeren, dels på skrivebordet og dels i undermapper, f.eks. under enkelte byggeprojekter. F.eks. genveje til bestemte byggefirmaer eller byggematerialer o.lign. Og da jeg reinstallerede computeren i januar fandt jeg ud af et jeg ikke havde styr på hvordan jeg skal tage backup af disse genveje. Fordi én ting er selve genvejen, men noget af de data der styrer genvejen, gemmes vistnok på C-drevet - og det var jeg ikke klar over før. Og hvis de er væk (dataene til genvejen på C-drevet), virker genvejen ikke mere.

Ville lige præcist dét også virke bedre på Firefox??

Prøv lige at gå i Kontrolpanel, Programmer og funktioner... Er her noget ekstra antivirusprogram installeret? Ét, som du ikke kender til? Hvis ja, så UD med det, og genstart computeren. Hvis du ikke ønsker at Malwarebytes Anti-Malware skal være på computeren, så kan du bare lade det ryge samme vej...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2023 kl. 07:50
#mnielsen: Nej, det ser det ikke ud til. Jeg venter måske lidt med at smide Malwarebytes Anti-Malware ud og udnytter lidt mere af de 14 dages prøveversion.

Redigeret af Thorvald - 04-Maj-2023 kl. 07:51
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu