recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udskifte squeezebox til Sonos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUdskifte squeezebox til Sonos

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2010 kl. 11:13
Bruger selv squeeze commander. Men min kone har ikke android.
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2010 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Så de to setups:
1. Sonos ZP90, Sonos S5, Sonos cr200 og en billig nas til omkring en tudse.

2. Squeezebox classic, squeezebox boom, ipod touch og en Qnap turbo nas 119+

Eller en Android mobil til konen også og en app til den, det er måske enda billigere?

Det bruger jeg selv.

Redigeret af Notfast - 26-December-2010 kl. 11:47
.....
Til top
lars- Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2010 kl. 11:30
Har selv haft squesebox duet Dead, og min oplevelse med SB er ikke noget at prale af. skyldes muligvis en eller anden forkert opsætning, men min erfaring er at SB virkede nogle gange perfekt uden problemer, til andre gange nærmest at være invaderet af hele kvarterets drille nisser AngryAngryAngry .
Har skiftet til Sonos med fælleskøbet, og har aldrig fortrudt. Sonos kører bare, men er begrænset i Sonos softwaren ( lukket software miljø) .
Ulempen ved Sonos er prisen, specielt original controlleren, men apple har en fin app. som virker OK.
Ville nok ikke selv købe sonos controlleren idag, men spørg i forummet desangående.
Min konklusion:
Sonos kan erstatte FM radioen og virker Clap med DR podkast uden problemer, men prisen er også derefter. Lider desværre af windows dobbeltklik syndromet.
SB kræver forstærker, væsentlig billigere, kræver mere IT indsigt for at få det til at virke ordentligt i forhold til Sonos som  næsten er out of the box .

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2010 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af lars- lars- skrev:

Har selv haft squesebox duet Dead, og min oplevelse med SB er ikke noget at prale af. skyldes muligvis en eller anden forkert opsætning, men min erfaring er at SB virkede nogle gange perfekt uden problemer, til andre gange nærmest at være invaderet af hele kvarterets drille nisser AngryAngryAngry .
Har skiftet til Sonos med fælleskøbet, og har aldrig fortrudt. Sonos kører bare, men er begrænset i Sonos softwaren ( lukket software miljø) .
Ulempen ved Sonos er prisen, specielt original controlleren, men apple har en fin app. som virker OK.
Ville nok ikke selv købe sonos controlleren idag, men spørg i forummet desangående.
Min konklusion:
Sonos kan erstatte FM radioen og virker Clap med DR podkast uden problemer, men prisen er også derefter. Lider desværre af windows dobbeltklik syndromet.
SB kræver forstærker, væsentlig billigere, kræver mere IT indsigt for at få det til at virke ordentligt i forhold til Sonos som  næsten er out of the box .

Arrg lille over drivelser.

SB kan også erstatte FM radioen og afspille dr podkast.
SB kræver ikke kampe IT indsigt.
Installer SB server - peg på musik folder. Tænd afspiller og forbind til netværket. Afspil nu din musik.
Ja en SB kræver en forstærker, medmindre du vælger en af dem med indbygget højtaler.

.....
Til top
troxix Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-December-2010
Sted: Danmark
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2010 kl. 13:59
Jeg købte for et år siden Sonos og har aldrig fortrudt et sekund.
Betjening med CR200 virker en anelse hurtigere end med iPod Touch eller iPhone, og så er de faste knapper en fordel til lidt hurtigere betjening. Men cr200 er godt nok dyr.

Jeg har nu også en SONOS iPod Dock - den kan fjernbetjenes via controlleren, så alt der ligger der er lige så tilgængeligt som serveren.

Mine servere : først kørte SONOS uden problemer på en gl. Maxtor 300GB NAS, der nu er udskiftet med en Readynas 2TB hvor både Windows PC'er og Mac pc'er via itunes finder det samme musik som SONOS.

Teknisk opsætning af SONOS er så elegant og let at det er rigtigt mange penge værd.
Eneste minus er prisen, og at SONOS er så eftertragtet at det heller ikke er til at købe brugt med besparelser!!
-------------------
2 x Sonos, 2 x NAS, 2 X HD recordere, 5 x TV, 2 x DVD
og 7 x PC med 3 x printer
--------------------------
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2010 kl. 17:35
jeg har selv haft samme problem med netværket, og deraf også de samme overvejelser.

Jeg oplevede at mange af wifi problemerne forsvandt da jeg ændrede krypteringen fra wep til wpa, efter råd fra min it kyndige onkel. Det gav ikke kun forbedring for squeezeboxen, men for alle enheder der er tilsluttet mit wifi. (android og laptops)

Selvom SB ikke er perfekt så er det ikke sikkert at problemerne med netværket skyldes den. Med sonos er man selvfølgelig ude over det problem da den Kører på sit helt eget dedikerede netværk og ikke er påvirket af anden trafik på netværket.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2010 kl. 22:45
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Squeezebox kan ikke selv dekode lyden, så derfor skal NAS'en kunne køre squeezeServer. Hos Sonos kan enhederne selv dekode lyden, så din NAS skal blot kunne holde på filerne, så klarer systemet resten. 

Squeezebox kan godt decode lyden, men den kan ikke læse filer direkte fra et NAS share eller en anden disk. Squeezebox server udfører den opgave, men den bitstream som Squeezebox server sender til din Squeezebox er som udgangspunkt ubehandlet og decodningen sker i afspilleren (undtagelsen er hvis det er et ikke-understøttet lydformat; så laves der en re-encoding på serveren).

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2010 kl. 00:54
Jeg skiftede selv SB ud med Sonos og har ikke fortrudt det. Det er et væsentligt dyrere setup, det er der slet ingen tvivl om. Men det fungerer også langt bedre og kræver ikke en server eller ekstra kraftig NAS for at fungere.
En ting som Sonos gør 110% i orden og langt bedre end min erfaring med SB er synkronisering af lyden. Lyden er altid perfekt synkroniseret i de forskellige zoner, og hvis du skal have musik i flere rum hvor du enten kommer til at gå imellem eller der vil være steder i din bolig hvor du vil kunne høre mere end 1 zone, så er dette ultra-vigtigt.
Dette fungerede aldrig ordentligt for mig ved Squeezebox. Lyden var nogen gange fint synkroniseret i starten af et nummer, men det var ligesom om at zonerne drev fra hinanden hen over tid.
Derudover så skete der det at hvis jeg ville ændre på zone-sammensætningen (fx. tilføje eller fjerne en zone fra nuværende afspilning) så startede det igangværende nummer forfra = rigtigt skidt for WAF.
Der er vist noget om at der findes plugins der kan løse dette (eller måske er det blevet bedre med nyere software), men personligt er det ikke noget jeg gider rode med.

Ideen med et wifi musiksystem er at det skal gøre hele oplevelsen med at afspille musik nemmere end hvis man skal finde en cd frem fra hylden, tilføje multi-zone funktioner og gøre disse ting uden at forringe oplevelsen ved afspilning af musik - og samtidigt så mener jeg ikke at opsætningen bør være for avanceret.
Og jeg ved godt at folk vil sige at SB ikke er svært at sætte op - og det behøver det da heller ikke at være hvis man kan finde ud af det. Men lad være med at påstå at det ikke er sværere end Sonos, for det er direkte løgn efter min mening.
SB kræver installation af noget software som skal køre på en pc som altid er tændt. Hvis man har gjort sit forarbejde godt, så har man en NAS der kan køre Squezeserver. Men hvordan er det lige at man installerer Squezeserver på en NAS (hvis ikke det er præinstalleret)? Vil menigmand kunne finde ud af dette? Så er der lydproblermerne fra før (hvis dette ikke er løst i officiel software, det tør jeg ikke sige), som kræver installation af et plugin - det er lige lidt ekstra oveni opsætningen af serveren i første omgang.

Tilgengæld betyder SB langt flere valgmuligheder da det er Open Source og der findes tonsvis af plugins.

Der er dog fordele og ulemper ved begge løsningerne - i mit tilfælde så prioriterer jeg disse på en måde hvor det falder ud til Sonos fordel.
Til top
musikkman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Maj-2009
Sted: Denmark
Point: 174
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2010 kl. 11:04
Jeg har også haft squeezebox duet systemet.... og er siden hen skiftet til sonos....
squeezebox systemet fungerede egentligt fint, men ofte var der altid lige et eller andet som skulle justeres inden det virkede.. feks, genstart af duet modtager, osv... og dette var et stort irritationsmoment... især fordi min kæreste ikke er særlig teknisk anlagt... så hun brugte det aldrig.....-kort sagt, så syntes jeg aldrig at det bare virkede når det skulle.... og controlleren er også langsom at navigere rundt i.. (selvom jeg havde en hurtig nas server) -den var heller ikke særlig intuitiv....

så var det at jeg skiftede til sonos.. og jeg blev meget positiv overrasket. det var som om at det kunne alt det som squeeze ikke kunne.... den reagere prompte! og går aldrig ned... og tilmed er den intuitiv at navigere rundt i.... jeg har aldrig fortrudt at jeg skiftede....
Sony 55hx855

Onkyo tx-nr 5010

PS3

Elac 249BE Højttalere

XTZ 99w12 18 ice subwoofer

sonos musik system

Ps. skal du holde en havefest, så prøv os:
www.lejettelt.dk
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2010 kl. 11:32
Det med controlleren er jeg kommet ud over ved at indstallere SqueezePad på min iPad (fås også til iPhone/iPod). Den cacher albums, spillelister osv. lokalt på enheden, så man ikke skal vente på at serveren sender disse informationer. Det eneste man skal vente på er således, at der er forbindelse til SB'en første gang, så foregår resten lokalt (altså selve browsingen af albums mv.) - man skal stadig komunikere med SB'en når man pauser, skifter nummer, redigerer i spillelister mv.

Alt i alt, så føles det noget mere som Sonos med denne app, end jeg ellers har været vandt til. Både web-interfacet, app'en til min Android fon og interfacet på SB'en skal snakke med NAS'en for at få vist navne og billeder på mine albums, hvilket kan gå lidt langsomt.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
rktdi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Horsens, DK
Point: 624
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2010 kl. 16:46
det er vel også lidt at sammenligne æbler og pærer, da Sonos koster over 50% mere - sjovt nok kører en BMW også bedre end en Fiat Punto
Sony KD-65XE8505/Sony STR-DN1060/Panasonic PMB-BD60/Nvidia Shield
M&K K7+K5 / Velodyne SPL800i
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2010 kl. 01:08
Oprindeligt skrevet af rktdi rktdi skrev:

det er vel også lidt at sammenligne æbler og pærer, da Sonos koster over 50% mere - sjovt nok kører en BMW også bedre end en Fiat Punto
Forstår ikke helt dit indlæg. Det med prisen er jo noget efterhånden alle har nævnt.

Og selvfølgeligt kan man sammenligne de to ting. Når man sammenligner to lignende produkter med forskellige features, så vil der jo altid ske en afvejning og prioritering - og her er prisen blot en faktor der kan være vigtig for den ene, men fuldstændigt ligegyldig for en anden.

Sonos er IMO er mere velpoleret produkt og det er jeg villig til at betale ekstra for.
Hvis ikke vi kan sammenligne de to systemer, blot fordi prisen er forskellig, hvordan skulle man så nogensinde finde ud af hvad der passer bedst til et givent behov.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu