recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udskiftning af HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUdskiftning af HTPC

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ethank Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Udskiftning af HTPC
    Sendt: 18-Marts-2009 kl. 10:43
Jeg er I gang med at gøre klar til indkøb af ny HTPC, da den gamle fra 2005 er ved, at have udtjent sin værnepligt.  Den har gjort det godt, men i disse HD-tider kommer den lidt for hurtigt til kort.

PC’ens skal primært anvendes som DVR (Yousee), DVD, Blu-ray, xvid, mkv... samt musik. Jeg anvender Media Center,  ligenu som Windows 7, men skifter tilbage til vista i det nye setup. PC’en får som tidligere sin plads  i stuen, så den skal være stille (mere stille)

PC’en skal forbindes med et plasma TV (HDMI) samt sorround forstærker (Digital Koaxial)

Jeg har kigget lystigt på dette forum, såvel som andre og har udfra dette fundet komponenterne som jeg mener skal i mit gamle kabinet (SilverStone LASCALA LC10).

Bundkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
CPU: AMD - Athlon64 X2 4850E
CPU køler: ?
Grafikkort: On board
FloppyDTV: 2 stk FloppyDTV C/CI BDA FireWire incl. CI (HDTV)
CAM: 2 stk Viaccess I/II CAM (V484) (by Edision) + MPEG4 HDTV Support
Harddisk: 2 stk WD Caviar GP 7500AACS, 750GB, SATAII
Blu-ray: Pioneer BDC-202BK
RAM: Kingston - HyperX - 2x1024 MB DDR2
PSU: NorthQ NQ-4300-ELS, 400W, Fanless PSU

(Alle komponenterne købes i DK, pånær FloppyDTV+CAM som købes hos dvbshop)

Udover kabinettet regner jeg desuden med, at genanvende Hauppauge Hauppauge WinTV-PVR 500.

Ovennævnte setup er ikke helt ved siden af hvad der er foreslået mange gange herinde, men er der ikke en venlig sjæl, eller to, der kan komme med et par inputs til:

1.    Er fansink’en der følger med CPU’en lydløs, eller skal den udskiftes?
2.    Er der digitalt koaxialt output på bundkortet?
3.    Er valget af HD fornuftigt?
4.    Er valget af BR-drev fornuftigt?
5.    Er valget af PSU fornuftigt? (Jeg synes det er svært at finde dem meget mindre)
6.    Generelt kommentar til setup. Fejl/mangler/bedre forslag

På forhånd tak

/Torben
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10634
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 10:53

1. Du mener formentlig sinkfanen, og nej, den er ikke lydløs. Der findes mere lydløse alternativer, f.eks. fra Hiper.

5. Hvis det er en ekstern er det OK. Ellers ville jeg vælge en ekstern, da en intern fanless udvikler alt for megen varme.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
vacDK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Marts-2007
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 11:19
jeg har samme cpu.. og bruger køleren der følger med.. og jeg kan altså ikke hører den.. jo.. hvis jeg sætter hovede ned til kabinettet.
Samsung LE40A656/676

Samsung HT-X715

Samsung SWA-4000

Samsung MR-00EA1
Til top
jonaspoulsen1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Maj-2007
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2009 kl. 13:27

2. Ja. Du kan se det her. Den sorte indgang til højre for HDMI-porten. http://www.ocworkbench.com/2008/gigabyte/GA-MA78GM-S2H/g2.ht m

3. Du bliver rigtig glad for en WD. Men hvorfor 2 diske og så på 750 GB. Tag dog en eller 2 på 1 TB i stedet for. Det kan nok bedst betale sig når man er igang.

4. Har selv et og syntes det larmer lidt meget. Men er rimeligt tilfreds. Se evt. denne tråd: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56782& KW.

5. Sikre dig at den strømforsyning har en blæser der går i gang hvis det bliver nødvendigt. Dem helt uden blæser er ikke at foretrække som vacDK er inde på. Nu hedder min strømforsyning også Fanless men der er altså en blæser som går igang når det er nødvendigt.

6. Du burde overveje valget af CA-moduler. Prøv at læse denne tråd: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56607& KW

Redigeret af jonaspoulsen1 - 18-Marts-2009 kl. 13:29
Til top
Ethank Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2009 kl. 21:09
Tak for svarene - jeg troede ikke der havde været svar, da jeg ikke havde modtaget e-mail - men man kan jo blive glædelig overrasket.

1. Jeg tror jeg tager chancen med køleren. Det er trods alt ikke så svært at ændre på senere.

2. Er det ikke et toslink stik der sidder ved siden af HDMI-stikket?. Det er lidt interessant, da jeg meget gerne vil genbruge det gamle (dyre) coaxialkabel. I følge manualen for motherboardet, side 85 ser det dog ud til at der mulighed derfor. Er der nogen der har kortet, som kan bekræfte at de ekstra stik medfølger.

3. Jeg tror i har ret - det bliver 2x1TB Nogle specifikke forslag?

4. OK

5. Er der nogen der kan komme med specifikke forslag til en god og stille PSU?

6. Jeg tror valget bliver 2 CA-moduler fra Smit
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2009 kl. 01:12

1. Ja præcis. Intels boxkølerer er hvert fald rimelig stille, så mon ikke AMD´s også er.

2. Oki. Ja, så burde det ikke være noget problem at bruge coax. Hvorfor fulgte den adapter ikke med til mit Gigabyte GA-E7AUM-DS2H. Det er et nyerer kort. Skod.

3. Ja Som du selv er inde på vil jeg anbefale WD. Denne her har et godt mb/pris forhold: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=399792&am p;searchArea=&Soegeord=

Har selv 2 af dem og de er rigtig gode og støjsvage. Se også bedømmelser på edbpriser.dk.

5. Jeg har selv denne her og har aldrig hørt en lyd fra den hvertfald ikke noget der kunne overdøve blæseren på CPU. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=253593&am p;searchArea=products&Soegeord=NorthQ+4300GP%2DFL. Den skulle gerne have en blæser, men som går i gang når det er nødvendigt. Den minder dog meget om den du selv har fundet frem til.

God fornøjelse.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2009 kl. 01:32

Har lige gravet lidt i det der med SPDIF. På mit gigabyte-bundkort kan man snedigt nok tilkøbe forskellige ekstra udvidelser. Heriblandt SPDIF connetor til bagpanelet. Den har navnet S/PDIF in and out cable (Part No. 12CR1-1SPINO-11R). Prøv at kigge i din manual på side 6. Under den kretive overskrift "valgfri tilbehør" Købes f.eks. her http://www.dustinhome.dk/pd_5010196023.aspx#

Mon ikke der ligger sådan en i min postkasse en af dagene, hvis de kan skaffe det hjem. Det er trods alt billgere end et nyt kabel. Håber du kan bruge det.

Til top
Ethank Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 11:14
Hej igen.

Nu har jeg fået købt og samlet det hele, og alt virker - pånær lyden...

- Vista (TVPack)
- Forbundet til TV med HDMI
- Forbundet til Denon 3806 via Toslink

Problemet er at der ikke kommer noget lyd via toslink. Lydkortet bliver installeret uden problemer og der er lyd igennem til TV'et igennem HDMI, men når jeg skifter til digitalt ud kommer der ingen lyd igennem. Jeg har checket kablet og der er lys i kablet.

Jeg har søgt vidt og bredt og jeg kan se at der er (mange) andre som har haft lignende problemer, men desværre har de forskellige løsninger ikke løst mit problem.

Jeg har rodet med AC3filter og har i PowerDVD sat output til SPDIF, men stadig uden lyd...

Er der nogen af jer, med det samme bundkort, som kan kaste lidt lys over sagen?

Til top
D. Jensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Oktober-2004
Sted: 2750 Ballerup
Point: 175
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 12:13

Det er ikke muligt at køre lyd ud 2 steder samtidigt, det er vist fordi Vista selv styrer mixer at det ikke er muligt som på XP MCE.

det er ikke engang muligt at køre digital og analog lyd ud samtidig :-(

Til top
Ethank Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af D. Jensen D. Jensen skrev:

Det er ikke muligt at køre lyd ud 2 steder samtidigt, det er vist fordi Vista selv styrer mixer at det ikke er muligt som på XP MCE.

det er ikke engang muligt at køre digital og analog lyd ud samtidig :-(

Det gør ikke noget at der ikke er lyd begge steder. Jeg er kun interesseret i  føre billede via HDMI og lyd via toslink. Problemet er så bare at jeg ikke kan få det til at virke.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5379
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 12:45

Oprindeligt skrevet af Ethank Ethank skrev:

Det gør ikke noget at der ikke er lyd begge steder. Jeg er kun interesseret i  føre billede via HDMI og lyd via toslink. Problemet er så bare at jeg ikke kan få det til at virke.

Prøv at læse denne tråd:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56896& PN=1&TPN=500

Ved ikke om det kan løse dit problem?

Mvh JørgenT

Til top
primeradk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Juni-2005
Sted: Gilleleje
Point: 324
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2009 kl. 14:43

Det er sjovt nok også PSU´en jeg synes ofte larmer mest, og finde en ordenlig synes jeg er svært.

De eksterne som der snakkes om følger de med kabinetterne eller hvor købes de?

\René

Husk at længe efter glæden over en lav pris er glemt huskes ærgelsen over en dårlig kvalitet.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu