|
Udstyr og temperatur! |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |||
Axlon ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1414 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Ja vi er ikke enige. Du kan jo afprøve dine terioer, og du vil opdage at jeg har ret ![]() En kold forstærker der står i et 4 grader varmt rum, må vi antage er 4grader også på dens metal kabinet. Vi tænder for den, og den varmer den kolde luft op (den relative fugtighed falder). Den nu varme luft (nu med en lav relativ fugtighed) rammer det 4 grader kolde metal kabinet, og luften bliver afkølet igen, og den relative fugtighed stiger til det den var inden den blev varmet op. Der er jo ikke blevet tilført noget vand. Resultatet er samme luftfugtighed, og altså ingen kondensering. Den dannes jo heller ingen fugt oven på låget af en lukket gas-gril når man tænder for den
![]() |
|||
Mvh Jesper
|
|||
![]() |
|||
Axlon ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1414 |
||
Og hvis der skulle blive dannet kondens, fordi man varmer en kold ting op, så ville min bil sgu blive ret fugtig hver morgen jeg starter den, og får varme på.
![]() |
|||
Mvh Jesper
|
|||
![]() |
|||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
||
Der danner sig fugt indeni låget på en lukket gasgril indtil at låget er blevet varmt.
|
|||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|||
![]() |
|||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
||
Jeg har aldrig talt om at der danner fugt uden på noget!
|
|||
|
|||
![]() |
|||
||
De fleste oplever at deres ruder på bilen om morgenen dugger når man tænder varmeblæseren, indtil at ruden er blevet varmere end 15 graders forskel på luften indenfor. Men mange vælger at tænde for klimaanlægget og får derved fjernet fugten fra luften af den vej. |
|||
|
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||
På denne årstid dannes der masser af kondens i bilens hulrum, når solen varmer den kolde bil op om dagen. Derfor er danske biler udsat for større tæring indefra. |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||
Hvis der står nedkølet AV udstyr, og han tænder for varmepumpen og varmer lokalet op. Så vil der dannes kondens indvendigt i AV kabinetterne, jvf bileksemplet ovenfor. |
|||
![]() |
|||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
||
En bil er ikke isoleret på samme måde som et hus. Hvis man tænder varmen samme morgen som man har planlagt at bruget rummet er der altså ingen problemer.
Min autoradio spiller for øvrigt uden problemer. Kondens eller ej.
![]() ![]() ![]() Redigeret af Mufti - 10-December-2014 kl. 17:23 |
|||
![]() |
|||
||
Fordi der bliver dannet en bunke vand når man afbrænder gas (1-2liter pr kg gas), så luftfugtigheden stiger, og når den så rammer det kolde låg, så dannes der kondens.
![]() |
|||
Mvh Jesper
|
|||
![]() |
|||
||
Mylle dit udstyr tager ikke skade af at blive afkølet, tro mig.
Jeg arbejder dagligt med at udvikle testudstyr til bla. klimatest af aeronautisk kommunikationsudstyr i klimaskabe, hvor man i den grad skal have styr på luftfugtigheden. Om der så er uvidende personer der ikke vil tro på hvad jeg skriver, det må jo være deres problem, så ikke mere her fra. |
|||
Mvh Jesper
|
|||
![]() |
|||
||
Sammenligningen er med bilen og kabinettet på AV udstyr. Autoradioer er konstrueret til at tåle fugt. |
|||
![]() |
|||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
||
Hvis vi lige vender tilbage til trådstarters sprøgsmål.
Han tænder jo ikke udstyret, når der kun er 5 grader i rummet.
Jeg går ud fra at han jævnligt varmer op og ventilerer, således at rummet er tørt.
Så sker der altså ikke noget med udstyret.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |