recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udstyr og temperatur!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udstyr og temperatur!

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2014 kl. 20:34
Fantastisk tråd.

Når garagen er ny, og herreværelset dermed også er nyt, må vi formode at rummet overholder nyere standarder for byggeri. Dvs. er trykprøvet for at se om lokalet er tæt som det skal være.

Det betyder, at fugten i luften er konstant (i antal gram) hvis vi lige ser bort fra hvad der kan nå at kondensere eller sætte sig i andre materialer i rummet, og hvis vi ser bort fra at en temperatursvingninger alligevel i praksis vil presse luft ind eller ud af rummet.

Hygger nu 6 voksne mænd med pool og gode film en varm sommerdag, og hygger så godt, at luften faktisk er mættet, dvs. den relative luftfugtighed er 100% og temperaturen er 30 grader  - hvorefter alle mand tager hjem, lukker døre og vinduer til rummet uden at tænde for varmen.

Og er lige netop denne Denne varme sommerdag er så speciel, da den efterfølges af en nattemperatur på 0 grader, som forplantes til værelset, så sker dette:

Almindelig vandmættet luft ved 30 grader kan indeholde ca. 30g vand/m3, men ved 0 grader kun 5 g vand/m3.
Dvs. 25 g vand pr m3 vil enten sætte sig på diverse overflader i rummet, eller blive til en sky i lokalet.


Omvendt, hvis lokalet er koldt og opvarmes.
Den relative luftfugtighed vil falde. Hvis den er 100% ved 0 grader -altså ca. 5 g vand/m3 og opvarmes til 20 grader (som kan indeholde ca. 17 g vand/m3) så vil det alt andet uændret give en relativ luftfugtighed på ca. 30% og det er tørt.

Jeg ville ikke være bekymret for kondens ved opvarmning af udstyr.
Jeg ville nok være mere bekymret for mekaniske påvirkninger på grund af temperaturforskelle i udstyret under opvarmning, og derfor se på instruktionsvejledningen i forhold til driftstemperaturer.

Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 07:08
ClapClap
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Fantastisk tråd.

Når garagen er ny, og herreværelset dermed også er nyt, må vi formode at rummet overholder nyere standarder for byggeri. Dvs. er trykprøvet for at se om lokalet er tæt som det skal være.

Det betyder, at fugten i luften er konstant (i antal gram) hvis vi lige ser bort fra hvad der kan nå at kondensere eller sætte sig i andre materialer i rummet, og hvis vi ser bort fra at en temperatursvingninger alligevel i praksis vil presse luft ind eller ud af rummet.

Hygger nu 6 voksne mænd med pool og gode film en varm sommerdag, og hygger så godt, at luften faktisk er mættet, dvs. den relative luftfugtighed er 100% og temperaturen er 30 grader  - hvorefter alle mand tager hjem, lukker døre og vinduer til rummet uden at tænde for varmen.

Og er lige netop denne Denne varme sommerdag er så speciel, da den efterfølges af en nattemperatur på 0 grader, som forplantes til værelset, så sker dette:

Almindelig vandmættet luft ved 30 grader kan indeholde ca. 30g vand/m3, men ved 0 grader kun 5 g vand/m3.
Dvs. 25 g vand pr m3 vil enten sætte sig på diverse overflader i rummet, eller blive til en sky i lokalet.


Omvendt, hvis lokalet er koldt og opvarmes.
Den relative luftfugtighed vil falde. Hvis den er 100% ved 0 grader -altså ca. 5 g vand/m3 og opvarmes til 20 grader (som kan indeholde ca. 17 g vand/m3) så vil det alt andet uændret give en relativ luftfugtighed på ca. 30% og det er tørt.

Jeg ville ikke være bekymret for kondens ved opvarmning af udstyr.
Jeg ville nok være mere bekymret for mekaniske påvirkninger på grund af temperaturforskelle i udstyret under opvarmning, og derfor se på instruktionsvejledningen i forhold til driftstemperaturer.

ClapClap

Helt rart at der er andre der ved hvad de taler om.
Mvh Jesper
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 07:22
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

ClapClap
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

Fantastisk tråd.

Når garagen er ny, og herreværelset dermed også er nyt, må vi formode at rummet overholder nyere standarder for byggeri. Dvs. er trykprøvet for at se om lokalet er tæt som det skal være.

Det betyder, at fugten i luften er konstant (i antal gram) hvis vi lige ser bort fra hvad der kan nå at kondensere eller sætte sig i andre materialer i rummet, og hvis vi ser bort fra at en temperatursvingninger alligevel i praksis vil presse luft ind eller ud af rummet.

Hygger nu 6 voksne mænd med pool og gode film en varm sommerdag, og hygger så godt, at luften faktisk er mættet, dvs. den relative luftfugtighed er 100% og temperaturen er 30 grader  - hvorefter alle mand tager hjem, lukker døre og vinduer til rummet uden at tænde for varmen.

Og er lige netop denne Denne varme sommerdag er så speciel, da den efterfølges af en nattemperatur på 0 grader, som forplantes til værelset, så sker dette:

Almindelig vandmættet luft ved 30 grader kan indeholde ca. 30g vand/m3, men ved 0 grader kun 5 g vand/m3.
Dvs. 25 g vand pr m3 vil enten sætte sig på diverse overflader i rummet, eller blive til en sky i lokalet.


Omvendt, hvis lokalet er koldt og opvarmes.
Den relative luftfugtighed vil falde. Hvis den er 100% ved 0 grader -altså ca. 5 g vand/m3 og opvarmes til 20 grader (som kan indeholde ca. 17 g vand/m3) så vil det alt andet uændret give en relativ luftfugtighed på ca. 30% og det er tørt.

Jeg ville ikke være bekymret for kondens ved opvarmning af udstyr.
Jeg ville nok være mere bekymret for mekaniske påvirkninger på grund af temperaturforskelle i udstyret under opvarmning, og derfor se på instruktionsvejledningen i forhold til driftstemperaturer.

ClapClap

Helt rart at der er andre der ved hvad de taler om.
Er rådet så at udstyret tager skade??????
 
Det er da helt ude i hampen. Jeg må straks fjerne alt elektronisk fra min sommerhus.
 
I bedste mening.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 07:44
Nej Mufti.
B-clg og jeg skriver jo netop at der ikke er noget problem fugt når man opvarmer et rum eller noget elektronik.
Fugtproblemer opstår kun når varm fugtig luft bliver afkølet.
Det er faktisk ret simpelt.
Mvh Jesper
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 07:51
Der er jo ingen som taler om 0 grader...

Vi er også enige om at der intet sker, hvis man opvarmer rummet med sin varmepumpe til måske 12-15 grader og så går ind og tænder udstyret.

Her hvor jeg har set at der kan danne sig kondens, er ved udstyr imellem omkring 5 grader, som man tænder for. Her dannes der ofte kondens på indersiden af kabinettet indtil at udstyret er varmet op. Det er denne kondens jeg er urolig for.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
mylle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2004
Sted: Hjallerup, DK
Status: Offline
Point: 1299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mylle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 08:21
Hej igen,

Tak for alle de berigende svar :)

Jeg tænder selvfølgelig altid varmepumpen nogle timer før rummet skal bruges. Det er ikke særlig fedt at sidde og se film eller spille Fifa i vinterjakke, handsker og tæpper :)

Det ville selvfølgelig være optimalt at holde varmepumpen tændt hele tiden så rummet bare var klar når man skulle bruge det. Jeg må da også indrømme at jeg sommetider får lyst til at gå derop men springer over fordi det jo så skal varmes op først :( Jeg er bare for nærig til at betale det det koster at have den luksus at der altid er 20grader. Har forsøgt mig med 8/10graders funktionen på varmepumpen men den synes jeg også bruger en del strøm og så skal rummet stadig varmes op inden det er fedt at bruge det.

/Jacob


Redigeret af mylle - 11-December-2014 kl. 08:22
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 12:40
Bare husk at få luftet ordentligt ud efter en herreaften, da der ellers er risiko for fugtdannelse når den varme fugtige luft bliver afkølet.
Mvh Jesper
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 13:55
dernæst når man opvarmer med en luft/luft varmepumpe så plejer den varme der er i rummet at føles meget tør, jeg ville heller ikke være bekymret for fugt i av udstyret, men man kunne dog vurdere om man skulle holde rummet på 5 grader eller måske 10-14 grader, det ville jo være hurtigere at varme op og væggene vil ikke føles så kolde, og forskellen i prisen betyder måske ikke det store for man må vel antage at en del af varmen også breder sig ud i resten af huset, så ikke alt er "tabt" i den forstand.


Redigeret af rhsin - 11-December-2014 kl. 13:57
Mvh

René
Til top
matv88 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Februar-2008
Status: Offline
Point: 1147
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér matv88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2014 kl. 19:13
At sige at en temperaturdifferens på 15grader altid giver kondens er lige grov nok. Dugpunktstemperaturen afhænger, som flere også antyder, af temperatur og luftfugtighed. Hyg jer lidt med et ix-diagram
Panasonic TX-P42X10Y · Samsung HT-P1200 · Logitech SqueezeBox Duet · Nintendo Wii · DViCO TViX 6600N · Apple iPhone 4 · Zaptor
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu