Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
ccc13481
Bruger
Oprettet: 31-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
|
Emne: Udviddet Recorder Sendt: 06-August-2008 kl. 14:56 |
Hej
Jeg leder efter en HW/SW løsning der muligvis er lidt ud over det sædvanlige....
En løsning der kan optage fra flere kanaler samtidig, har hardware komprimering (eller optager DVB-T/C) og som kan styres via et web-interface.
Der skal være mulighed for at flere brugere kan optage og samtidige optagelser skal kun lagres en enkelt gang. Brugere skal ikke kunne se andre brugeres optagelser, men gerne kunne sende optagelser til hinanden.
En EPG (gerne automatisk opdateret via et RSS-feed eller via XML) ville være et plus, men ikke et must.
Jeg havde forstillet mig f.eks. et stor PC (dual/quad core) med rigeligt RAM 4 GB) og et raid med f.eks. 4-8 TB storage. Og nok noget linux baseret noget. Som TV-hardware f.eks. Terratec Cinergy C incl noget CI-adapter til et YouSee kort. Budget 10K+
Nogle der har gode ideer til hvor jeg kan kigge videre?
Mvh
Frank
|
 |
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
|
Sendt: 06-August-2008 kl. 16:11 |
Jeg kender ikke noget der løser alle dine problemer, men alt efter hvor vigtige dine forskellige "krav" vægter, så kan det være jeg har et forslag alligevel.
Med hensyn til webinterface, skal der også kunne ses optagelser igennem det eller er det kun til selve programmeringen det skal bruges?
Hvis det kun skal bruges til programmering, så kan MediaPortal godt bruges til dette. Der er et webinterface som, selvom det ikke er specielt kønt, fungerer rigtigt godt til at programmere optagelser og se EPG.
Denne løsning passer dog heller ikke sammen med at de forskellige brugere ikke må kunne se de andres optagelser, da alle vil kunne se og slette optagelser lavet af alle. Så denne løsning er nok ikke optimal.
Må man spørge hvad formålet er? Er det til opsætning af TVserver for noget kollegie eller lignende? Lyder umiddelbart spændende, omend jeg tvivler på at dette i praksis ville være lovligt.
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
|
Sendt: 06-August-2008 kl. 18:21 |
Jeg tror at DVBViewer vil være egnet
Her sætter man en PC til at være DVBViewer Server. De enkelt klienter har så også DVBViewer installeret, og disse ser Serveren som en TV kilde på linie med en DVB-T/C tuner, MEN du får problemer med et evt. CAM modul, det kan og vil de ikke omgås hos DVBViewer folkene
Redigeret af MCenterFreak - 06-August-2008 kl. 21:11
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |
ccc13481
Bruger
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 09:52 |
jonaskp skrev:
Må man spørge hvad formålet er? Er det til opsætning af TVserver for noget kollegie eller lignende? Lyder umiddelbart spændende, omend jeg tvivler på at dette i praksis ville være lovligt.
|
Formålet er en PVR på nettet for medlemmerne af en antenneforening. Netop fordi det er en forening der iforvejen har rettigheder til sende signalet ud til medlemmerne og man kun skal kunne se egne optagelser burde det være lovlig - det er en af de ting jeg også er igang med at undersøge.
Optagelserne skal være tilgængelige som f.eks. MPG filer og enten kunne hentes til egen PC eller streames via et mediecenter. Der er nok også STBe på vej der kan benyttes.
|
 |
ccc13481
Bruger
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 09:54 |
MCenterFreak skrev:
Jeg tror at DVBViewer vil være egnet
Her sætter man en PC til at være DVBViewer Server. De enkelt klienter har så også DVBViewer installeret, og disse ser Serveren som en TV kilde på linie med en DVB-T/C tuner, MEN du får problemer med et evt. CAM modul, det kan og vil de ikke omgås hos DVBViewer folkene
|
Det behøver ikke at være et digitalt signal der er kilde til optagelserne, men det ville være rart. Stiller man maskinen i f.eks. hovedstatonen har man et fornuftigt signal.
Jeg kigger lidt på DVBViewer - tak.
Mvh
Frank
|
 |
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 10:06 |
ccc13481 skrev:
Formålet er en PVR på nettet for medlemmerne af en antenneforening. Netop fordi det er en forening der iforvejen har rettigheder til sende signalet ud til medlemmerne og man kun skal kunne se egne optagelser burde det være lovlig - det er en af de ting jeg også er igang med at undersøge. |
Der er juridisk stor forskel på at videresende det direkte signal, i forhold til at optage og tidforskyde det.
Men det ligner de tjenester som YouSee og Stofa arbejder på, hvor udsendelser kan ses igen i et tidsrum på 24 timer.
Netop tiden kan være et problem. Altså at du skal kunne styre præcist hvor mange timer udsendelserne ligger på serveren, før det automatisk slettes.
Ligesom du kan komme i problemer med, at en type udsendelse slet ikke må stilles til rådighed på den måde (det er typisk internationale sportsudsendelser) og så skal softwaren også kunne sortere på indhold.
/Lars
Redigeret af Lars - 07-August-2008 kl. 10:07
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 12:40 |
Lars skrev:
Der er juridisk stor forskel på at videresende det direkte signal, i forhold til at optage og tidforskyde det.
Men det ligner de tjenester som YouSee og Stofa arbejder på, hvor udsendelser kan ses igen i et tidsrum på 24 timer. |
Derudover har YouSee eksplicit fået tilladelse af diverse rettighedshavere [1], hvilket vi ikke behøver at gøre når vi laver optagelser til os selv, takket være ophavsretslovens §12.
[1] Er der i øvrigt ikke noget med at YouSee's tjeneste ikke omfatter visse udsendelser, for eksempel Hollywood film?
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 12:53 |
JesperLund skrev:
Derudover har YouSee eksplicit fået tilladelse af diverse rettighedshavere [1], hvilket vi ikke behøver at gøre når vi laver optagelser til os selv, takket være ophavsretslovens §12. |
Ja, men ved det der spørges til her, er det jo netop ikke dem selv der laver optagelsen. Det sker udenfor husstanden, via trediepart og en central serverløsning. Der tror jeg at de kommer i klemme, i forhold til det juridiske, også selvom det - i teorien - kun er husstanden der kan se med.
/Lars
PS. Kender ikke til det juridiske for YouSee og Stofa.
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
 |
ccc13481
Bruger
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 14:06 |
Lars skrev:
Der er juridisk stor forskel på at videresende det direkte signal, i forhold til at optage og tidforskyde det. |
Alt det lader vi en jurist om at vurderer.
Lige nu undersøger vi blot om der er nok stumper tilrådighed i form af hardware og software til at gå igang med at beskrive/budgetterer og få en jurist til at hygge sig med opgaven.
Vi ønsker ikke selv at bekoste udviklingen af et stor forkromet system hvis man kan få et mindre og ligeså godt system ved anvendelse af open source elementer f.eks.
Mvh
Frank
|
 |
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
|
Sendt: 07-August-2008 kl. 14:19 |
Det lyder ihvertfald spændende, men lige den med flere uafhængige brugere tror jeg bliver problemet, da det ofte ikke vil være nødvendigt i en almindelig husstand og derfor ikke er lavet i de gængse HTPC-programmer.
Prøv alternativt (hvilket du uden tvivl nok også gør) at spørge på diverse programmers hjemmesider/fora. Det kan jo være at du støder ind i folk med en lignende problemstilling som måske har fået den løst.
Ellers lyder det spændende, både den praktiske og den juridiske del af det, så jeg vil da meget gerne høre når der sker opdateringer.
[edit]Vær også opmærksom på at du hardware mæssigt nok skal bruge en del tv kort, for at alle får mulighed for at kunne se de programmer de gerne vil. Her vil det være optimalt at finde en softwareløsning som kan optage og dekode alle kanaler på et mux, da man så kan begrænse antallet af kort betydeligt. At stå i en situation hvor alle kanaler er i brug samtidigt, er nok lidt teoretisk, men hav det med i overvejelserne da systemet hurtigt vil give en dårlig oplevelse, hvis der er for lidt tunere til rådighed.
Redigeret af jonaskp - 07-August-2008 kl. 14:22
|
 |