recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udvikling af tv-lys
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udvikling af tv-lys

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Interessant. Jeg må have misset det eller misforstået. Jeg var af den opfattelse, at du var stærk modstander af ambilight (eller lys bag ved TV).

Udbredt misforståelse: Jeg er tilhænger af lys bag tv'et (eller teknisk set rundt om), og har det selv i stuen. Men jeg er rabiat modstander af at dét lys skal have lov til at skifte farve.

Bortset fra det, så hænger manglen på det danske marked måske sammen med, at korrekt lys bagved kræver, at man får kalibreret sit TV (eller kender kalibreringen) på sit TV, hvis det skal være virkelig optimalt. Så lys bag ved TV er ikke bare et produkt, men to produkter.
Og så er der vel egentlig også et tredje bi-produkt, nemlig vægges farve bag ved TVét.

Helt enig.

Derudover er det dét "problem" at det i virkeligheden er overkill i de flestes stuer. Hvis du vil have et 100% mørklagt rum, så bør du have lys omkring billedet, men med hvide vægge som de fleste har, og med lidt lys i rummet som de fleste også har, så betyder den hvide væg at du i praksis får en ganske brugbar "baggrund" for dit tv, hvis man sørger for at der ikke er direkte lysindfald på skærmen. Ikke perfekt, men heller ikke dårlig.

Se evt. Ideal-lume hjemmesiden for mere info om baggrunden for det, og hvorfor det benyttes i studier.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Nu ved jeg ikke om det hele allerede er beskrevet i det link Otto postede, men jeg vil mene at man skal kunne skrue op og ned for lysstyrken så det passer med skærmens lysstyrke.

Enig - og det gør min også Wink

Hvis målet er at gøre folks billedgengivelse bedre vil jeg også tro at man kunne have glæde af et hjælpeværktøj til at få indstillet den rigtige lysstyrke i bagbelysningen. Hvordan ved jeg ikke helt, for folk har næppe en lysmåler, så det kunne være en art visuel guide så det kan gøres på øjemål... ?

Sådan en findes faktisk på alle udgaver af Digital Video Essentials, på DVD eller BD. Det er faktisk ret simpelt, det er et sort felt med et gråt felt i midten på vistnok 25% signal, hvilket med korrekt gamma svarer cirka til de 10% som lyset ideelt skal have. Så justerer du bias-light til at det visuelt matcher det grå felt.

En ting jeg ikke bryder mig om ved konceptet er hvis man ikke har en neutral (grå eller hvid) væg bag TV så vil jeg, ud fra den smule jeg ved om farvegengivelse, faktisk tro at man gør billedet dårligere ved at belyse væggen. Jeg er dog ikke helt sikker. Det udelukker dog ikke at man kan gøre synskomforten bedre.

Korrekt. Jeg vil dog påstå at den skal afvige en del, før det fjerner fordelen. Dvs. fordi du har en knækket hvid i stedet for neutral hvid, det fjerner ikke fordelen, men hvis du har f.eks. en grøn væg så bliver opfattelsen af farverne skæv. Men det skal man så også bare lade være med, bias-light eller ej...

EDIT: Quote-fuckup rettet.

Redigeret af Otto J - 08-Januar-2014 kl. 17:54
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 17:51

dpny, det er ikke helt det jeg har forstået.

Lyset (Kelvin) bagved skal tilpasses til max. 10% under det hvide lys, som TVét er kalibreret til. Dvs. det er et fast lys (kelvin grad).
Vi mener muligvis det samme, bare formuleret på en anden måde.

Jeg tror I mener det samme ja - du skal jo kunne skrue op og ned for lyset, netop for at ramme de 10% (eller rettere ikke ryge over).

I forbindelse med bagvæggen, så er farven på denne optimalt enten hvid eller grå. Og hvis den ikke er det, så skal lys styrken (Lumen) fra baglyset korrigeres derefter. Hvordan hulen man måler sig frem til det, det er mig lidt en gåde. Jeg har gule mursten bag mit TV med mørkegrå fuger imellem. Jeg overvejede om man skulle sætte en plade op i hvid eller grå. Men igen, hvor stor skal sådan en plade så være?

Men det er nok her vi skal have Otto på banen. Jeg tror han ved en hel del om dette.

Sådan lidt firkantet sagt, så findes der ingen referencer for hvordan man laver en forkert løsning... Så hvor stor sådan en plade vil skulle være, vil være en vurderingssag.

Man kan måle farvetemperaturen på væggen lige så vel som farvetemperaturen på skærmen, ingen problemer dér. Om du så nødvendigvis kan korrigere en gul væg til at blive D65 er en helt anden historie - det tvivler jeg stærkt på, uden at det er noget jeg har eksperimenteret med.

Sidebemærkning: En gul væg vil få billedet til at se for blåt ud. Man kunne så forestille sig at man kunne modvirke det ved at indstille TV'et tilsvarende skævt den anden vej, men det har jeg eksperimenteret lidt med med ret skidt resultat, så jeg er tilbøjelig til at sige at det kun gør ondt værre - skærmen bør kalibreres korrekt, og hvis man så vil have dét til at se bedst muligt ud, så skal væggen ikke være gul... Wink

Mht. hvor stor en given plade skal være, så er det som sagt en vurderingssag, men det handler om at en væsentlig del af synsfeltet skal være neutralt, så du slipper ikke med en smal kant... Hvis du beder mig gætte, så vil jeg nok sige mindst en halv og gerne en hel meter. Afhængigt af hvor stort tv'et er. Du kan jo kigge ud i luften og vurdere hvornår du synes det primære synsfelt stopper og det perifære synsfelt begynder Smile

EDIT: Klippe-klistre-fuckup rettet.

Redigeret af Otto J - 08-Januar-2014 kl. 17:54
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 18:01
Jeg kan se på Flatpanels at målsætningen er at lave en Ambilight-klon. Bortset fra eventuelle juridiske spidsfindigheder, så kunne jeg da sagtens forestille mig at der er et større marked for dét, end for D65 belysning (som man jo kunne vælge at give mulighed for, hvis lampen kan levere det). Uagtet at JEG synes det er noget fanden har skabt i vrede Wink
Til top
tzm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Januar-2014
Sted: Danmark
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tzm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2014 kl. 08:57
Tak for jeres inputs alle sammen, det vil jeg tage til mig :) 
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu