|
Udvikling af tv-lys |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Udbredt misforståelse: Jeg er tilhænger af lys bag tv'et (eller teknisk set rundt om), og har det selv i stuen. Men jeg er rabiat modstander af at dét lys skal have lov til at skifte farve.
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||
Enig - og det gør min også ![]()
Sådan en findes faktisk på alle udgaver af Digital Video Essentials, på DVD eller BD. Det er faktisk ret simpelt, det er et sort felt med et gråt felt i midten på vistnok 25% signal, hvilket med korrekt gamma svarer cirka til de 10% som lyset ideelt skal have. Så justerer du bias-light til at det visuelt matcher det grå felt.
Korrekt. Jeg vil dog påstå at den skal afvige en del, før det fjerner fordelen. Dvs. fordi du har en knækket hvid i stedet for neutral hvid, det fjerner ikke fordelen, men hvis du har f.eks. en grøn væg så bliver opfattelsen af farverne skæv. Men det skal man så også bare lade være med, bias-light eller ej... EDIT: Quote-fuckup rettet.
Redigeret af Otto J - 08-Januar-2014 kl. 17:54 |
|||
![]() |
|||
||
Jeg tror I mener det samme ja - du skal jo kunne skrue op og ned for lyset, netop for at ramme de 10% (eller rettere ikke ryge over).
Sådan lidt firkantet sagt, så findes der ingen referencer for hvordan man laver en forkert løsning... Så hvor stor sådan en plade vil skulle være, vil være en vurderingssag. Man kan måle farvetemperaturen på væggen lige så vel som farvetemperaturen på skærmen, ingen problemer dér. Om du så nødvendigvis kan korrigere en gul væg til at blive D65 er en helt anden historie - det tvivler jeg stærkt på, uden at det er noget jeg har eksperimenteret med. Sidebemærkning: En gul væg vil få billedet til at se for blåt ud. Man kunne så forestille sig at man kunne modvirke det ved at indstille TV'et tilsvarende skævt den anden vej, men det har jeg eksperimenteret lidt med med ret skidt resultat, så jeg er tilbøjelig til at sige at det kun gør ondt værre - skærmen bør kalibreres korrekt, og hvis man så vil have dét til at se bedst muligt ud, så skal væggen ikke være gul... ![]() Mht. hvor stor en given plade skal være, så er det som sagt en vurderingssag, men det handler om at en væsentlig del af synsfeltet skal være neutralt, så du slipper ikke med en smal kant... Hvis du beder mig gætte, så vil jeg nok sige mindst en halv og gerne en hel meter. Afhængigt af hvor stort tv'et er. Du kan jo kigge ud i luften og vurdere hvornår du synes det primære synsfelt stopper og det perifære synsfelt begynder ![]() EDIT: Klippe-klistre-fuckup rettet.
Redigeret af Otto J - 08-Januar-2014 kl. 17:54 |
|||
![]() |
|||
||
Jeg kan se på Flatpanels at målsætningen er at lave en Ambilight-klon. Bortset fra eventuelle juridiske spidsfindigheder, så kunne jeg da sagtens forestille mig at der er et større marked for dét, end for D65 belysning (som man jo kunne vælge at give mulighed for, hvis lampen kan levere det). Uagtet at JEG synes det er noget fanden har skabt i vrede
![]() |
|||
![]() |
|||
tzm ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 08-Januar-2014 Sted: Danmark Status: Offline Point: 5 |
||
Tak for jeres inputs alle sammen, det vil jeg tage til mig :)
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |