|
UHD PREMIUM |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
David O Jensen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-Februar-2012 Sted: Haderslev Status: Offline Point: 73 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 08-April-2016 kl. 23:42 |
Hej alle - og særligt eksperterne :)
Nu er jeg i den situation, hvor jeg langt om længe har fået fruen smurt godt og grundigt, således at jeg nu har fået hendes stempel på et nyt fjernsyn. Nu har jeg i bund og grund ikke meget forstand på tv, andet end hvad jeg læser mig til under diverse test (flatpanels mm.), og her på forummet, men alligevel nok til delvist at vide hvad der nogenlunde er hvad. Alle siger at OLED er det nye sort, og det bringer dit billede til uanede højder, hvorfor jeg naturligt drages derimod, hvem vil ikke gerne have det bedste... Problemet er bare det bedste i det her tilfælde selvfølgelig koster, hvilket jeg heller ikke har noget imod, men man er vel jyde og deri lægger - ikke betal for meget for noget som helst! Jeg har kunnet læse mig til de nye modeller (high-end) fra LG OLED - har fået UHD premium certifikat - Det er jo fedt - betyder optimalt billedekvalitet.... MEEEN. Alle de nye highend modeller fra Panasonic og Samsung, omend Sony delvist kører deres eget show, har også UHD PREMIUM, men til bedre penge... Spørgsmålet efter længere skriveri må så her være.. Når alle de nye high-end modeller OLED eller ej er premium certificeret overholder de som jeg har forstået det en mindste standard for " godt" billede... Får man så ikke nogenlunde det samme billede fra alle certificeret skærme, eller kan det tænkes at det stadig er muligt at se forskel på ekspempelvis OLED og LCD... Ved ikke engang om de IKKE baggrundbelyste HDR skærme vil have bedre billede end de skærme med baggrundsbelysning og HDR. Håber i forstår hvor jeg vil hen af.... God aften.. |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror ikke jeg helt forstår hvor du vil hen
![]() Som jeg forstår dit indlæg skal du i gang med at kikke efter nyt tv ? Men glem om hvad de kaldes. Men du bør lave en liste. Budget ? Størrelse ? Hvor modtages signaler fra ? Ønsker du 4K ? Lav selv flere. OLED er det nye, Men de sidste modeller af LCD laver også super godt billede men det er også fortalt i test. Der er fordele og ulæmper ved begge Gør op med dig selv hvad du kan leve med. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Hansie, det er fordi du ikke er jyde
![]() David, du vil gerne have den bedst mulige billedkvalitet pr krone. Så du skal kigge efter topmodellerne fra Panasonic og Sony med AV panel og bagbelyst. |
|
![]() |
|
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
De høje opløsninger kræver noget skærmstørrelse for at præstere .
De nye OLED er bare helt outstanding ! Men Kampus har ret, feks Panasonics 65" dx 900 bringer dig næsten i mål til kun ca 40 k . . . |
|
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
|
![]() |
|
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
Der er en spritny test af nævnte Panasonic her : http://www.whathifi.com/panasonic/tx-65dx902b/review
Redigeret af Lennon - 09-April-2016 kl. 09:59 |
|
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Nu kender jeg en del til UHD Panasonic og UHD OLED (LG). Begge vil give dig et helt fantastisk flot billede. Det som du skal afgøre er jo, hvilket type af billede du foretrækker. OLED har et noget blødere billede end LED. Desuden har OLED en bedre betragtningsvinkel (hvor langt til siden kan du sidde uden at miste det korrekte billede).
Jeg har et stort problem med dette års ellers fremragende TV - uanset fabrikat. Jeg har det sådan, at et billede helst skal virke naturligt i forhold hvorledes jeg ville se objektet med mine egne øjne. I dag er det således, at sort er mere sort end du ville se et billede med dine egne øjne - og det samme gælder for det hvide. Og denne "Bekymring" gælder både for Panasonic og OLED. Dette er faktisk årsagen til at jeg ikke skifter mit eget TV, som for mig viser et mere naturligt billede. Pøj pøj med valget.
![]() |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
Flick ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 245 |
UHD Premium har 2 forskellige standarder, en for LCD og en for OLED.
Den for LCD har krav om højere lysstyrke og mindre sort. Hvorimod den for OLED har ikke så højt krav om lysstyrke, men større krav til mere sort. Så du kan ikke bruge UHD Premium standarden til særlig meget, medmindre man kender de forskellige skærmteknologier (OLED/LCD) - tåbeligt at man ikke har samme krav efter min mening.
|
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Jeg er ikke helt enig i at man ikke kan bruge Premium til noget. Indbygget ligger en del skærmkrav, som man kan have glæde af omkring UHD og HDR - kræver naturligvis, at man har adgang til de nævnte signalkilder - f.eks. en UHD HDR BD afspiller + ditto Blu-ray
![]() |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
UHD premium er i princippet ikke en billedkvalitets standard. Det er en feature standard der sikrer at en skærm har visse bestemte funktioner. Det sikrer ikke at billedet på alle UHD-P skærme ser ens ud. langt fra. Det sikrer desværre heller ikke at alle relevante UHD relaterede funktioner er til stede. Hvad OLED og LCD angår, så ser OLED ser væsentligt anderledes ud end LCD. Personligt glæder jeg mig ret meget til at OLED kommer lidt mere ned i pris. Redigeret af Flash! - 09-April-2016 kl. 11:17 |
|
![]() |
|
Er der ikke noget med,at OLED ikke kan præstere de helt høje nits-værdier som LCD , - som omvend ikke kan præstere OLED's sort værdi(med shadowdetail ) ? Måske derfor forskellige krav ? ? Flatpanels har forøvrigt været ude med et gæt på,at HDR' s lyskrav måske kan være gift for OLED's sårbarhed overfor indbrændingsfare . . Redigeret af Lennon - 09-April-2016 kl. 10:59 |
|
Samsung PS63C7705
|
![]() |
|
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4704 |
De første målinger jeg har set af LG's 2016 OLEDs viser maks-lysstyrke på lige knap 750 cd/m2. Det er efterhånden det eneste punkt, hvor LCD stadig har en fordel. Det er nærmest en fordobling i forhold til 2015. Forskellen er sikkert helt væk om 1-2 år fra nu.
|
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
![]() |
|
Flick ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-December-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 245 |
Jo lige præcis Lennon, men vi kan håbe det forsvinder med tiden som Rasmus også skriver ;)
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |