|
UHD PREMIUM |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2127 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel rigeligt hvis man ser film i et mørklagt rum? Da ville man vel ikke køre max lysstyrke på en LCD?
|
|
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
|
![]() |
|
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4704 |
Ja mere end rigeligt. Heldigvis har nogle nyere HDR-skærme en dags- og aften-profil til HDR. Jeg tror ikke der er nogen, der bryder sig om 750 nits lige ind i ansigtet i aftentimerne.
De første biografer med HDR - Dolby Cinema - er så vidt jeg husker kun omkring 100-120 nits. Personligt synes jeg, at den maksimale lysstyrke er et af de mindst appellerende elementer i HDR. Jeg er meget mere begejstret for den kraftigt øgede dynamik i billedet, 10-bit farver og det større farverum.
|
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
![]() |
|
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4704 |
Jeg synes, at der er stor forskel. Nu er det jo begrænset hvor meget erfaring der er med UHD Premium modeller, da de færreste er skærmene har ramt markedet, men baseret på hvad jeg indtil videre har set, så trækker OLED-skærmene med "UHD Premium" fra LCD-skærme med "UHD Premium" i en sådan grad, at når priserne bliver ens, så er valget en no-brainer. "UHD Premium" kravet for kontrast er i øvrigt noget mere stringent for OLED end det er for LCD, hvis man regner på hvad det implicit siger for kontrastforholdet. - "More than 1000 nits peak brightness and less than 0.05 nits black level" = 20.000:1 kontrastforhold - "More than 540 nits peak brightness and less than 0.0005 nits black level" = 1.080.000:1 kontrastforhold Har du overvejet LG's B6 OLED? Kommer på markedet til maj og vejl. pris er 29.999 for 55". Det stod den nuværende EG920V også til i vejl. (cirka) og den står i tilbudsperioder til 18.999.
|
|
|
|
![]() |
|
David O Jensen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-Februar-2012 Sted: Haderslev Status: Offline Point: 73 |
Jeg er naturligvis med på at sammenlignings grundlaget kan være noget svært pt. da der jo ikk som i siger er mange skærme på markedet pt.
Jeg var blot ude på at få forskellen listet op sådan lidt a blanding teori og lidt praktisk ud fra jeres nylige erfaringer.. Netop fordi at jeg vil ærge mig gul og grøn, hvis jeg betalte for meget for det "samme produkt" Troede faktisk UHD PREMIUM var en "fælles standard og værdi" for samtlige skærme, men det er bestemt ikke tilfældet kan jeg læse mig til. Rasmus: Ja har siddet og set meget på B6 - ser lækkert ud, faktisk er designet for mig mere tiltalenede end deres større modeller og så det rart at det billedelig set følger med topmodellen :) Problemet er bare lidt at jeg er en panasonic mand og har været det i mange mange år.. (Tror lidt mænd er loyale overfor deres første tekniske kærligheder ( jeg er hvertfald), kører pt. med VT60..) Har også siddet og kigget meget på CZ950 :) selvom testen ikke er"komplet" lyder det sindsyg lækkert.. Tror bare det er for dyrt i sidste ende.. Ellers ja er der ikke andet at gøre end og vente og se, hvad der rammer markedet naturligvis og hvad der behager øjenene... OLED el. ej. En ting er ihvertfald sikkert - vil gerne have det fulde udbytte af HDR så den del skal der være 100% styr på - selv for Sony og deres XD93 som i øvrigt ser mega lækkert ud.. |
|
![]() |
|
100% udbytte af HDR er, efter min mening, lig med OLED. Just saying :)
Tænk over følgende: HDR handler om hele dynamikområdet fra sort til hvid. Afhængigt af hvad en specifik filmscene består af, vil der kunne være scener, hvor hele dynamikområdet kommer til udtryk. På en LCD betyder det, at man skal have gang i styring af lyszoner. LCD-skærmene med flest lyszoner (pt. Panasonic DX900) har ca. 500. Fordelt ud på et areal på 55 eller 65" er det altså en ret grov inddeling. På OLED har man en lyszone, der kan vise hele dynamikområdet på pixelniveau. To pixels lige ved siden af hinanden kan vise den lyseste hvid og mørkeste sort samtidig. Reelt over 8 millioner lyszoner.
Panasonics CZ950 OLED kommer nok ikke ned i fornuftige prisniveauer. Jeg tror dog godt, at de kunne finde på at lancere en billigere version til september på IFA-messen. Redigeret af Rasmus Larsen - 10-April-2016 kl. 08:11 |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |