Hej…
Læser hver dag herinde (i nogen måneder), men har endnu ikke deltaget i debat – nyt medlem, så…
Jeg vil gerne bede om råd til ophæng / opsætning af mit 7.1 system – er ved at købe det:
AVR: Denon 2105 (Senere gerne Harman Kardon AVR 255)
Front: 2 stk. Dali Ikon 2
Center: Dali Ikon Vocal 2 (kommer senere)
Sub: Dali Ikon Sub
Surround: 4 stk. Dali Ikon On-wall (mangler 2 stk.)
(Tv kommer senere nok en 40” – 46” Sony KDL X3500 eller den kommende X4xxx?)
(Afspiller kommer senere)
Jeg har fået konen med på det skal hænge i vores bedste del af stuen, med brændeovn og udsigt, der hvor vi lige nu ser tv med 2.1-lyd, hun er ikke begejstret, men hvis jeg hænger op diskret går det vist, og de hænges højt pga. meget små pillefingre i huset…
Stuen er aldeles bøvlet ophængsmæssigt (skal jeg vedlægge billeder?)…
Frontvæg med brændeovn + stor skorsten t.v. og underligt indhak t.h., der gør at tv'et må hænge 60 cm. til højre for midten mellem fronterne (siddeafstand er 3-4 m.) – den ene front, den længst fra tv’et hænger til gengæld 72 cm. nærmere sofaen pga. skorstenen. En muret”pejsebænk” gør at sub’en står i hjørnet under højre front. Center’en må ligge på pejsebænken under tv’et der skal hænges på væg i god højde (og dog, det er et parcelhus).
Sidevæggene er med panoramavindue og ”portal” / indgang så højtt. kun kan hænge i en bestemt position, lidt tilbage for lytteren i ca. 210 cm. højde.
Bagvæggen er med terrassedør, måske senere med panoramavinduer (håber konen) baghøjttalerne skal vel op i samme højde som sidehøjttalerne og fronterne (hænger også pænt højt)?
Altså et umuligt rum, med højt hængte men centrerede om midten højtt. og skævt opstillet tv, center og sub. Vil dette give et skævt lydbillede i forhold til hinanden / tv, eller kan man bare indstille AVR’en til dette, evt. placere målemikrofon skævt i en af siderne også, (hvilken side?)… ?
Tak for interessen – og som sagt skal I have billeder så sig til.
erling1000