recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Underjordisk hjemmebiograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Underjordisk hjemmebiograf

 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2020 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Parallelle flader er godt... Det gør tingene forudsigelige og nemme fremfor skæve vægge:)

... siger alle, som ikke ved hvordan det gøres rigtigt! Wink
Og nej - jeg har heller ingen uddannelse indenfor akustik, så jeg ved heller ikke bedre. Det er ikke mig, han skal spørge til råds. Men tænk engang, hvis man i stedet for at kæmpe med room modes og læssevis af absorbere og diffusere og hvad har vi kunne bygge det perfekte rum fra starten ... jeg havde da i hvert fald undersøgt det nærmere, hvis det var mig!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2020 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af thomnico thomnico skrev:

mht forsikringen, så skal du bare være ops på at mange forsikringsselskaber kun dækker op til et vist beløb. Dette er tilbage fra 2011, hvor det store skybrud gjorde at mange selskaber reducerede deres dækning, samt har bestemte krav til bygningsmaterialer i kælderen.

fx gik mange ind og sagde at de ikke dækkede naturlige materialer (fx trægulv) men kun dækker klinker. Hvilket jeg tænker har betydelig indflydelse på din akustik/byggeplaner

Jeg snakkede med min forsikring i sidste uge og den dækker et vist beløb, kan ikke lige huske hvad det var, men det kan hæves efter ønske. Har kigget betingelserne og det ser ikke ud til at der er noget om hvilke materialer der bliver dækket, men ringer lige til dem for at være sikker.


Redigeret af andersmi - 27-Marts-2020 kl. 16:51
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2020 kl. 17:06
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg er helt blank på bygningskonstruktion, men når du når til til akustiske design, så giver jeg gerne mit besyv med.

Som en anden skriver, er der nogle dimensioner som er mere optimale end andre, men det er ikke altafgørende for det endelige resultat. Uanset hvad man gør vil der være masser af problemer i bassen. Det kan heldigvis løses med flere subs i rummet og korrekt placering af sæder.

Kender ikke dit budget, men vil anbefale dig at tage kontakt til en af følgende ift. at få en ordentlig akustikplan ind fra starten:


Deres billigste pakker starter vist allerede på 5000kr. Det er givet godt ud. (Det er dog ren rådgivning - ingen akustikprodukter).

Super det lyder rigtig god Thumbs Up Men havde egentlig tænkt først at gå i gang med akustikken når jeg har fået alle højtalere, ville det ikke være mest fornuftigt?

Jo tidligere man inddrager dem jo bedre. Det er ikke kun et spørgsmål om akustikpaneler men også placering af højttalere, sæder, subs etc som vil være altafgørende for den endelige akustik. Og hvis folk siger "Det er jo simpelt, bare placér ift. Dolby guidelines" så har de ikke forstået kompeksiteten i, at bygge et godt biorum op :-) 

Men for at lave en god plan, skal man rigtigt nok vide hvilke højttalere du skal have (alle højttalere har forskelligt spredningsmønster og kræver derfor forskellig akustikbehandling)

Men mega fedt projekt! Jeg er meget misundelig på den rumstørrelse Smile 

Overvejer om jeg skal opgradere mine fronter til JBL M2 og før jeg har fået dem kan jeg ikke rigtig om jeg skal have opgraderet de JBL 9300 og SCS 8 til LSR708'er. 
Har ikke rigtig lyst til at opgradere dem inden jeg har biografen, da det vil kræve at jeg laver den baffel væg jeg har i min nuværende biograf om, hvilket jeg ikke rigtig har lyst til når dette projekt alligevel skal erstatte det Smile
Er også i tvivl om LSR708'erne vil kunne spille rummet op i forhold til 9300'erne og SCS 8'erne da deres SPL er noget lavere.
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2020 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Parallelle flader er godt... Det gør tingene forudsigelige og nemme fremfor skæve vægge:)

... siger alle, som ikke ved hvordan det gøres rigtigt! Wink
Og nej - jeg har heller ingen uddannelse indenfor akustik, så jeg ved heller ikke bedre. Det er ikke mig, han skal spørge til råds. Men tænk engang, hvis man i stedet for at kæmpe med room modes og læssevis af absorbere og diffusere og hvad har vi kunne bygge det perfekte rum fra starten ... jeg havde da i hvert fald undersøgt det nærmere, hvis det var mig!

Har søgt lidt på rum dimensioner og er kommet frem til at "The Golden Trapagon" er den bedst mulige form, man kan lave. Så har prøvet at lave en my plan tegning som opfylder dette hvis jeg altså har forstået det rigtig Tongue 
Kvadratmeter mæssigt er det faktisk det samme, det er kun blevet 1 kvadratmeter større.





Redigeret af andersmi - 27-Marts-2020 kl. 17:17
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2020 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Parallelle flader er godt... Det gør tingene forudsigelige og nemme fremfor skæve vægge:)
... siger alle, som ikke ved hvordan det gøres rigtigt! Wink
Og nej - jeg har heller ingen uddannelse indenfor akustik, så jeg ved heller ikke bedre. Det er ikke mig, han skal spørge til råds. Men tænk engang, hvis man i stedet for at kæmpe med room modes og læssevis af absorbere og diffusere og hvad har vi kunne bygge det perfekte rum fra starten ... jeg havde da i hvert fald undersøgt det nærmere, hvis det var mig!

Har søgt lidt på rum dimensioner og er kommet frem til at "The Golden Trapagon" er den bedst mulige form, man kan lave. Så har prøvet at lave en my plan tegning som opfylder dette hvis jeg altså har forstået det rigtig Tongue 
Kvadratmeter mæssigt er det faktisk det samme, det er kun blevet 1 kvadratmeter større.


Havde så ikke forstået det helt rigtig Smile
Havde misforstået hvilken ende lærredet skulle være i og forholdet mellem bredde og længde, så her er et nyt udspil. Tror jeg vil prøve at sende det til et af de arkustik firmaer Jacob_h nævnte.


Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2020 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Parallelle flader er godt... Det gør tingene forudsigelige og nemme fremfor skæve vægge:)
... siger alle, som ikke ved hvordan det gøres rigtigt! Wink
Og nej - jeg har heller ingen uddannelse indenfor akustik, så jeg ved heller ikke bedre. Det er ikke mig, han skal spørge til råds. Men tænk engang, hvis man i stedet for at kæmpe med room modes og læssevis af absorbere og diffusere og hvad har vi kunne bygge det perfekte rum fra starten ... jeg havde da i hvert fald undersøgt det nærmere, hvis det var mig!

Har søgt lidt på rum dimensioner og er kommet frem til at "The Golden Trapagon" er den bedst mulige form, man kan lave. Så har prøvet at lave en my plan tegning som opfylder dette hvis jeg altså har forstået det rigtig Tongue 
Kvadratmeter mæssigt er det faktisk det samme, det er kun blevet 1 kvadratmeter større.


Havde så ikke forstået det helt rigtig Smile
Havde misforstået hvilken ende lærredet skulle være i og forholdet mellem bredde og længde, så her er et nyt udspil. Tror jeg vil prøve at sende det til et af de arkustik firmaer Jonas_h nævnte.
Sammenlagt bliver det 85m2, hvor den var 72m2 før.




Redigeret af andersmi - 28-Marts-2020 kl. 12:01
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2020 kl. 12:00
Slettet

Redigeret af andersmi - 28-Marts-2020 kl. 12:01
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2020 kl. 12:12
Acoustic frontiers er det mest fleksible af firmaerne ift hvilke akustikprodukter de anbefaler. 

Quest og Erskine benytter kun Quest akustikpaneler i deres designs så man er bundet til deres priser. Vil skyde på 100k for dit rum bare i paneler. 

Hvis jeg skulle rådgive ville jeg lave et rektangulært rum. Uanset skævheder vil der altid være room modes - ulempen ved de skæve rum er at det er utrolig kompliceret at beregne og forudsige. Det er nemt med rektangulære.
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2020 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Acoustic frontiers er det mest fleksible af firmaerne ift hvilke akustikprodukter de anbefaler. 

Quest og Erskine benytter kun Quest akustikpaneler i deres designs så man er bundet til deres priser. Vil skyde på 100k for dit rum bare i paneler. 

Hvis jeg skulle rådgive ville jeg lave et rektangulært rum. Uanset skævheder vil der altid være room modes - ulempen ved de skæve rum er at det er utrolig kompliceret at beregne og forudsige. Det er nemt med rektangulære.

Så du tænker sådan noget som dette i stedet. Det opfylder stadig det gyldne snit som skulle være det næstbedste.


Tænker jeg prøver at sende begge tegninger for at høre fordele og ulemper ved begge løsninger.



Redigeret af andersmi - 28-Marts-2020 kl. 12:40
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2020 kl. 13:06
Er du klar over hvor mange læs jord der skal køres væk derWackoTongue
Ning
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2020 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Er du klar over hvor mange læs jord der skal køres væk derWackoTongue

Ja tidligere var det 30 containere, har lige regnet på det og nu er det 34 Tongue 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2020 kl. 14:19
Og du forventer stadig at kunne realisere projektet for 300.000?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu