recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Underjordisk hjemmebiograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Underjordisk hjemmebiograf

 Besvar Besvar Side  <1 45678 10>
Forfatter
Besked
Kallespears Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2011
Sted: Esbjerg Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kallespears Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2020 kl. 23:15
Det glæder jeg mig til at se, når det står færdigt. Det ser mega fedt ud. 
Dog tænker jeg lidt......

10 cloverfield lane


Til top
sqnk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Februar-2015
Status: Offline
Point: 109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sqnk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2020 kl. 09:53
Hah, hvis det skal være 10 cloverfield lane skal den nok være lidt større og vigtigt med en stige op til en glaskuppel :)
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2020 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Varmepumpen flytter vel ikke luft, den opvarmer eller nedkøler ofte kun det luft der er i lokalet.
Du skal ud i noget genvex for at få frisk ilt ind.

Ja det kan jeg godt se, så er det nok nærmere sådan noget som dette.


Snakkede med et firma i dag som arbejder med ventilation og varmepumper og han mente ikke at det er nødvendigt at installere ventilation når man har en varmepumpe og det er heller ikke nødvendigt at have en blæser mellem rummene.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2020 kl. 17:01
Du vil lave en luft og vandtæt kasse der skal være under jorden.
Den vil - uden tilført energi - være noget der ligner 10-15 grader varm indvendigt.

Så putter du en masse udstyr derind, som varmer kassen op og hælder nogle folk derind, som bruger ilten og tilføjer rummet en masse fugtighed (sammen med det der trænger ind gennem væggen).

Kan du forestille dig, hvordan der kommer til at lugte efter en 4-6 timer med 12 gutter i højt humør og et par gode film?

Jeg ville ikke bygge et sådan rum, uden at lave ventilation.


Klaus - der bor i et gammelt (utæt) hus og ikke ville leve uden sin Genvex...
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2020 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du vil lave en luft og vandtæt kasse der skal være under jorden.
Den vil - uden tilført energi - være noget der ligner 10-15 grader varm indvendigt.

Så putter du en masse udstyr derind, som varmer kassen op og hælder nogle folk derind, som bruger ilten og tilføjer rummet en masse fugtighed (sammen med det der trænger ind gennem væggen).

Kan du forestille dig, hvordan der kommer til at lugte efter en 4-6 timer med 12 gutter i højt humør og et par gode film?

Jeg ville ikke bygge et sådan rum, uden at lave ventilation.


Klaus - der bor i et gammelt (utæt) hus og ikke ville leve uden sin Genvex...

Problemet med at der bliver mangel på ilt når der er mange samlet i rummet på samme tid bliver ikke løst med genvex. Vi har allerede genvex i vores eksisterende hus og hvis vi er mange samlet i biografen nu bliver der stadig rigtig varmt og mangle på ilt også selv om jeg skruer helt op for genvexen og skruer mundstykket af så der kommer mest mulig luft ud.
Her tror jeg til gengæld varmepumpen vil være god da den også kan køle. 
Jeg kan se at den varme pumpe han anbefalede og har et filter som fjerner lugt m.m.

Men jeg venter på at et ingeniør firma ringer og dem vil jeg også lige høre hvad de anbefaler.
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2020 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du vil lave en luft og vandtæt kasse der skal være under jorden.
Den vil - uden tilført energi - være noget der ligner 10-15 grader varm indvendigt.

Så putter du en masse udstyr derind, som varmer kassen op og hælder nogle folk derind, som bruger ilten og tilføjer rummet en masse fugtighed (sammen med det der trænger ind gennem væggen).

Kan du forestille dig, hvordan der kommer til at lugte efter en 4-6 timer med 12 gutter i højt humør og et par gode film?

Jeg ville ikke bygge et sådan rum, uden at lave ventilation.


Klaus - der bor i et gammelt (utæt) hus og ikke ville leve uden sin Genvex...


Problemet med at der bliver mangel på ilt når der er mange samlet i rummet på samme tid bliver ikke løst med genvex. Vi har allerede genvex i vores eksisterende hus og hvis vi er mange samlet i biografen nu bliver der stadig rigtig varmt og mangle på ilt også selv om jeg skruer helt op for genvexen og skruer mundstykket af så der kommer mest mulig luft ud.
Her tror jeg til gengæld varmepumpen vil være god da den også kan køle. 
Jeg kan se at den varme pumpe han anbefalede og har et filter som fjerner lugt m.m.

Men jeg venter på at et ingeniør firma ringer og dem vil jeg også lige høre hvad de anbefaler.


Hvordan skulle manglende ilt blive løst med en varmepumpe? Det er jo den samme luft som blot ventileres indg igennem radiatoren i indedelen, for at blive kølet eller varmet.
Genvexen derimod, udskifter luften.
Et ordentligt genvexanlæg, kan nemt løse opgaven.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2020 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Problemet med at der bliver mangel på ilt når der er mange samlet i rummet på samme tid bliver ikke løst med genvex. Vi har allerede genvex i vores eksisterende hus og hvis vi er mange samlet i biografen nu bliver der stadig rigtig varmt og mangle på ilt også selv om jeg skruer helt op for genvexen og skruer mundstykket af så der kommer mest mulig luft ud.


Nu ved jeg ikke, hvilken Genvex du har, men skruer jeg helt op på min (GE Energy1 med bypass), så kan jeg skifte lufte ud i overetagen ret hurtigt (godt og vel 45m2).

Når du fjerner en ventil og skruer helt op, hjælper det ikke meget, ikke mindst fordi den luft du forsøger at skubbe ind i rummet også skal kunne komme ud, så du skal også fjerne ventil fra en udsugning, så der kan komme flow. Og så må du ikke lukke dørene til de rum, hvor der er udsugning (køkken og bad).

Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ZackGem Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZackGem Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2020 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Problemet med at der bliver mangel på ilt når der er mange samlet i rummet på samme tid bliver ikke løst med genvex. Vi har allerede genvex i vores eksisterende hus og hvis vi er mange samlet i biografen nu bliver der stadig rigtig varmt og mangle på ilt også selv om jeg skruer helt op for genvexen og skruer mundstykket af så der kommer mest mulig luft ud.


Nu ved jeg ikke, hvilken Genvex du har, men skruer jeg helt op på min (GE Energy1 med bypass), så kan jeg skifte lufte ud i overetagen ret hurtigt (godt og vel 45m2).

Når du fjerner en ventil og skruer helt op, hjælper det ikke meget, ikke mindst fordi den luft du forsøger at skubbe ind i rummet også skal kunne komme ud, så du skal også fjerne ventil fra en udsugning, så der kan komme flow. Og så må du ikke lukke dørene til de rum, hvor der er udsugning (køkken og bad).

Klaus




Køre selv med et Nilan Compact P - Det flytter 300m3/h ved standard trin og 430m3/h på max.
Da huset er bygget som passivt hus er det 100% lufttæt, og skruer jeg helt op, så åbner og lukker det selv dørene, hvis ikke de er lukket rigtigt, da der ingen mulighed er for at hive "falsk" luft ind/ud.
Køre det kun så højt når vi har huset fuld af gæster - Men selv med 30 mennesker i stuen er der ingen problemer når jeg skruer op.
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2020 kl. 18:38
[/QUOTE] 

Hvordan skulle manglende ilt blive løst med en varmepumpe? Det er jo den samme luft som blot ventileres indg igennem radiatoren i indedelen, for at blive kølet eller varmet.
Genvexen derimod, udskifter luften.
Et ordentligt genvexanlæg, kan nemt løse opgaven.[/QUOTE]

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Nu ved jeg ikke, hvilken Genvex du har, men skruer jeg helt op på min (GE Energy1 med bypass), så kan jeg skifte lufte ud i overetagen ret hurtigt (godt og vel 45m2).

Når du fjerner en ventil og skruer helt op, hjælper det ikke meget, ikke mindst fordi den luft du forsøger at skubbe ind i rummet også skal kunne komme ud, så du skal også fjerne ventil fra en udsugning, så der kan komme flow. Og så må du ikke lukke dørene til de rum, hvor der er udsugning (køkken og bad).

Klaus

Nej ved godt varmepumpen ikke skifter luften, men tænker også det største problem er varmen, hvis der ikke er varmt føles luft ikke så tung.

Vi bor i et hus fra 2015, mener det er et Nilan anlæg der sidder på loftet. Har også aktiveret bypassen når jeg har prøvet at skrue op for anlægget. 
Der sidder en udsugning inde i biografen, men den er kommet ind bag baffel væggen, så den er nok desværre ikke så effektiv som den kunne være, det vil sikkert hjælpe at åbne ud til køkkenet, men selv hvis man ikke havde genvex ville det jo hjælpe og så kommer der lys ind i biografen som ødelægger billedet fra projektoren.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2020 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Nej ved godt varmepumpen ikke skifter luften, men tænker også det største problem er varmen, hvis der ikke er varmt føles luft ikke så tung.


Føles, korrekt, men ilten mangler stadig.


Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Vi bor i et hus fra 2015, mener det er et Nilan anlæg der sidder på loftet. Har også aktiveret bypassen når jeg har prøvet at skrue op for anlægget.


I mit Genvex anlæg, lukker bypass, når der er for stor temperaturforskel på indsugningsluft og indetemperatur.

Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Der sidder en udsugning inde i biografen, men den er kommet ind bag baffel væggen, så den er nok desværre ikke så effektiv som den kunne være, det vil sikkert hjælpe at åbne ud til køkkenet, men selv hvis man ikke havde genvex ville det jo hjælpe og så kommer der lys ind i biografen som ødelægger billedet fra projektoren.


Har du både udsugning og indblæs i biografrummet?

Hvis du har og udsugning sidder inde bag baffel, afhænger det jo at, hvor tæt baffelvæggen er og om der kan komme luft rundt om den.

Luft er noget forunderligt dovent noget og løber den vej der er nemmest. Har arbejdet med køling af styretavler :-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
andersmi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Status: Offline
Point: 162
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andersmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2020 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Nej ved godt varmepumpen ikke skifter luften, men tænker også det største problem er varmen, hvis der ikke er varmt føles luft ikke så tung.


Føles, korrekt, men ilten mangler stadig.


Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Vi bor i et hus fra 2015, mener det er et Nilan anlæg der sidder på loftet. Har også aktiveret bypassen når jeg har prøvet at skrue op for anlægget.


I mit Genvex anlæg, lukker bypass, når der er for stor temperaturforskel på indsugningsluft og indetemperatur.

Oprindeligt skrevet af andersmi andersmi skrev:

Der sidder en udsugning inde i biografen, men den er kommet ind bag baffel væggen, så den er nok desværre ikke så effektiv som den kunne være, det vil sikkert hjælpe at åbne ud til køkkenet, men selv hvis man ikke havde genvex ville det jo hjælpe og så kommer der lys ind i biografen som ødelægger billedet fra projektoren.


Har du både udsugning og indblæs i biografrummet?

Hvis du har og udsugning sidder inde bag baffel, afhænger det jo at, hvor tæt baffelvæggen er og om der kan komme luft rundt om den.

Luft er noget forunderligt dovent noget og løber den vej der er nemmest. Har arbejdet med køling af styretavler :-)


Klaus

Jeg plejer at sætte temperaturen på anlægget højt om sommeren(28. C), så er bypassen altid aktiv så får jeg så meget luft ind så muligt hjælper dog ikke meget på at temperaturen stadig bliver ekstremt høj i de her nye huse.

Ja jeg har både en ind og udsugning i biografen, indsugningen sidder ved døren. Baffelvæggen er lavet efter THX standarden, så den er fuldt op med isolering og en gipsplade, så en MDF plade og en gipsplade mere og til sidst et lag med æggepakkeskum, så tror desværre ikke der kommer så meget luft der ind Smile 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2020 kl. 22:08
Der er der man ærger sig over at man ikke lige lod 20 cm hele vejen rundt om væggen være fri.....

Men dybest set kunne du lave en udskæring i væggen på 30x30 cm, hvor udsugningen er og efterfølgende beklæde den med stof, hvis den skal være “usynlig”.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu