recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Underligt vejr og FM radiomodtagelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Underligt vejr og FM radiomodtagelse

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Underligt vejr og FM radiomodtagelse
    Sendt: 09-Juni-2022 kl. 16:56
Lige for at dele dagens oplevelse.

På vej hjem fra arbejde er der ret meget støj på P3 fra både Aarhus og Gl Højen (trekanten) Frekvenserne 91,7 og 90,7. Pludselig kom der nogle stemmer ind over og så var jeg klar over at det ikke var manglende signal der gav støjen, men blanding af signaler.

Så jeg slog over på manuel tuning og hoppede med 100 kHz step.
På 92.0 kom der en kanal ind, der tydeligvis var sydeuropæisk (Italien/Spanien) og på et tidspunkt sagde radiotekst *radio3.
Altså hørte jeg sandsynligvis spansk radio3........


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 17:05
Mystisk - lyder som noget atmosfærisk. Men Sydeuropæisk udgave af P3 kan umuligt have dårligere playlister i rotation. 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

Men Sydeuropæisk udgave af P3 kan umuligt have dårligere playlister i rotation. 


Lige der, så foretrækker jeg nu den danske P3 og ikke den spanske..... :-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 17:15
I lang tid, har jeg kunnet høre Radio ABC på 91,3 MHz på radioen i køkkenet, med en alm. teleskopantenne. De må have flyttet om på frekvenserne, da jeg ellers ikke plejer at kunne høre ABC på denne frekvens, andet end efterår / vinter, hvor der ikke er så mange blade på træerne... Men så, for et par dage siden, blev ABC svagere og svagere - men ikke rigtig nogen støj. SÅ kom der også enten noget italiensk eller spansk radio ind. Ingen musik - kun snak. Dette skete et par gange i løbet af dagen.

Bor i Aars.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 18:55
Der sidder en spansk radio i Golf. Seat leverer alle radioer til VAG biler LOL
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der sidder en spansk radio i Golf. Seat leverer alle radioer til VAG biler LOL

Hø-hø!! Du må vel også have oplevet noget sjov, når du hører almindelig FM-radio?

For mange år siden, kunne jeg en stor del af tiden høre svensk radio, da jeg havde min egen fine radioantenne udendørs, da jeg boede til leje i en privatejet lejlighed. Det var blot en almindelig 5-elements-antenne. Nåh, ja... Hvis ikke tysk radio da blandede sig på samme frekvens... Så måtte jeg pænt søge de svenske kanaler på andre frekvenser...

Og jeg boede ikke en gang højt. Også den gang, Aars.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2022 kl. 20:59
der er fine åbninger i dag til syd Europa. 

Så man kan nemt høre udenlandsk radio.  

Er radio amatør så nyder disse forhold som kommer om sommeren hvor solpletter er tiltagende 
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 06:14
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

der er fine åbninger i dag til syd Europa. 

Så man kan nemt høre udenlandsk radio.  

Er radio amatør så nyder disse forhold som kommer om sommeren hvor solpletter er tiltagende 

Har du så noget specielt udstyr, i form af stor radioantenne? (mere end kun 5 elementer) Så på digitalt.tv-forummet, at der ligefrem var én, som kunne dreje sin antenne!! For at det ikke skulle være løgn, så kaldte han sig "Nomaden".....

Og, hvad med radio? Er dette blot en ganske almindelig FM-stereoradio i musikanlægget?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 06:19
Til FM båndet kan man klare sig med lille tag antenne eller også være heldig i bilen. 

Men selvfølgelig sjovest med en stor drejebar antenne. 

Før tv blev digitalt kunne men også være heldig med tv langt fra Danmark 

Men signaler er ikke stabile og forsvinder hurtigt igen. 
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 06:38
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Til FM båndet kan man klare sig med lille tag antenne eller også være heldig i bilen. 

Men selvfølgelig sjovest med en stor drejebar antenne. 

Før tv blev digitalt kunne men også være heldig med tv langt fra Danmark 

Men signaler er ikke stabile og forsvinder hurtigt igen. 

Ja - jeg havde generelt dårlige erfaringer med udenlandsk TV, i de analoge tider. Kun en enkelt aften, lykkedes det mig at se en hel film fra SVT 1, eller var det SVT 2? Husker det ikke. TV-antennen er en 15-elements - det er den, jeg bruger til at modtage lidt DR og også lidt radio på nu. Den skulle nok have været større, for at kunne hive noget svensk ind, hvor jeg boede tidligere, men Expert syntes ikke dengang det kunne betale sig  - ej heller, med en større radioantenne.

Radioen i musikanlægget, er bare en Yamaha TX-592
Radioen i køkkenet er en Argon iNet3+

Ved godt, at jeg burde få mig en ordentlig radioantenne også, og jeg har endda lov til at smide den ind på loftet...


Redigeret af mnielsen - 10-Juni-2022 kl. 06:57
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 09:03
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der sidder en spansk radio i Golf. Seat leverer alle radioer til VAG biler LOL
Den radio der sidder i f.eks. i en Golf 8 laves i Polen: LG Electronics 

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2022 kl. 17:53
Nu er denne tråd jo godt nok om FM-modtagelse... Men, da jeg som ung, boede i en lille flække - V. Hornum, i Nordjylland, da købte jeg mig et fedt musikanlæg.

Der skulle spilles HØJT, ja, der sku' så!! På med plader, på min Akai APQ41... OP med lydstyrken, og det gik deruda' Mine forældre - jeg boede stadig hjemme... De bad bare om mere lydstyrke, og det fik de så...

Men så, imellem numrene på LP'erne, kunne jeg høre russisklydende snak!!Question Jeg fattede hat... Da jeg så blev færdig med at spille plader, skulle jeg lige prøve at høre efter, om der stadig blev snakket... Og det gjorde der. ALT blev koblet fra - båndoptager, Stadig snak i bagrunden ved høj lydstyrke... Grammofonen blev koblet fra, for at tjekke, om der kunne komme noget igennem derfra. Stadig snak...

Til sidst, blev radioen - en Akai ATS 61, koblet fra - samme resultat.

Altså, kunne snakken KUN komme fra forstærkeren, som var en Akai AM-U41.

Hvordan filan kan der komme radiosignaler igennem bare en forstærker???
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu