recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Understøtter DVB-T-antenne også analogt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUnderstøtter DVB-T-antenne også analogt?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mikkel2048 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Januar-2008
Status: Offline
Point: 50
Direkte link til dette indlæg Emne: Understøtter DVB-T-antenne også analogt?
    Sendt: 11-Januar-2009 kl. 11:09
Jeg læste, at man godt kan bruge en normal analog-antenne til at se DVB-T, men kan man omvendt også bruge en DVB-T antenne til at se det analoge signal på ens gamle TV?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 11:16

Hvis du dermed mener de kompakte antenner, der nu generelt anvendes til modtagelse af Digitalt TV, så er de ikke så gode til Analog modtagelse, det varer jo heller ikke længe før der ikke er Analogt mere.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 13:22

Oprindeligt skrevet af mikkel2048 mikkel2048 skrev:

men kan man omvendt også bruge en DVB-T antenne til at se det analoge signal på ens gamle TV?

Der er ikke noget, der hedder en DVB-T antenne - udover hvad upålidelige sælgere og marketingsfold kan finde på at sige.  

De nyere stueantenner med forstærker er halv-dårlige  UHF* antenner = lidt bøjet ståltråd ,  med en  billig 'masteforstærker' indbygget. Den forstærker de svage signal plus støjen. Ofte vil forstærkeren selv bidrage til støjen.

De er ikke så gode til analog-tv  da selve antennen giver et svagt signal med støj og analogt kræver et ret godt signal uden støj (sne).

De digitale signaler udsendes med fejlrettekoder så en vis mængde støj kan rettes 100% og du vil således se et fejlfrit billede alligevel.

Desuden vil forstærkeren i mange  stueantenner - men langfra alle - få 5V støm via antennekablet.  Dette kan mange DVB-T bokse levere, men det har INTET med DVB-T at gøre - strømforsyningen er bare indygget i samme boks. 

Lars  

* Nogle af disse antenner kan monteres udendørs og flere kan også modtage VHF. 

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 20:07

Tak for svarene. Så køber jeg en analogantenne

(problemet er, at min gamle er gået i stykker, og DVB-T-antennerne virker så dejligt kompakte og billige i Bilka).

Til top
broeman Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2009 kl. 20:11
Jeg har købt en såkaldt "DVB-T antenne" og bruger den også til at se Kanal 6 analogt. Men som tidligere skrevet, så er det jo bare en UHF-antenne (jeg har bare købt den, da den ikke ser alt for voldsom ud og er nem at justere direkte).
Samsung LE40M86BDX
Onkyo TX-SR606, Jamo Elegance 08, Harbosound HP109
Sony Playstation 3/40, 250GB
Triax HD409VA (m/Boxer)
XMBCUbuntu HTPC
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2009 kl. 18:02

Hvis man i øvrigt skal købe en DVB-T antenne, men til de digitale signaler, så stødte jeg lige ind det her dækningskort, i forhold til om en stueantenne er nok. http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp (NB Der er både et detaljeret regionalt kort og et landskort)

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu